› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Topplockspackning kaputt?
- Detta ämne har 4 svar, 1,186 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
syke.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2010 kl. 16:11 #23324
syke
BlockeradHej!
Sitter och grottar lite i mitt problem med att bilen överhettar när man kör den hårt. Har beskrivit symptomen på scoobynet bl.a. och den generella åsikten är att det förmodligen är topplockspackningen som inte mår så bra. Det visar sig dock vara ganska svårt att kolla då komptest t.ex. inte alltid visar en trasig packning.
Då kommer ju genast frågan vad det är som kan ha orsakat att den inte mår så bra. Kan det vara så att den har laddat för mycket (SMR-mappad med Autronic) – ca 1.5 bar – eller bara att den börjar bli till åren?
Bör jag köpa nya originalprylar eller finns det värre packningar och topplocksskruvar (heter det så? head bolts .. på eng.) – skruvar vet jag att det finns ARP. Finns det någon vänlig själ som kan peka ut fina bitar på ebay som man kan köpa?
Finns det andra saker som man bör passa på att göra när man byter detta?
12 maj, 2010 kl. 19:15 #202295Kvarnis
DeltagareOM packing har gått tyder det till väldigt stor risk på spikningar..tyvärr
Det ärdetförsta som händer om det spikar.
Du kan garanterat göra en test på någon bilverkstd , som kan mäta i exp.kärlet efter avgaser.Om du ska byta kör på orginal det räkermerän väl både bultar och packningar.
Handla från Mark på Ravspec å hälsa från mig 🙂
Du kommer ju att se på kolvarna om det spikat.
Hur långt upp laddar du 1.5bar?13 maj, 2010 kl. 08:58 #202293syke
BlockeradTack Kvarnis. Borde jag inte sett på min knocklink om det har spikat? Tidigare har den laddat 1.5 och sen kanske gått ner mot 1.4 i slutet. Just nu orkar den sig inte riktigt upp till 1.4 tror jag.
Om den har spikat, betyder det automatiskt att det bara är att byta kolvar m.m.?
Var går gränsen för när det är billigare att köpa hem en motor från UK? 🙂
Edit: Skulle en trasig topplockspackning även förklara detta? http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=67363
13 maj, 2010 kl. 11:25 #202296Kvarnis
DeltagareKnocklinken märker kraftiga spik ja, men på låga varv så behöver den tyvärr inte göra det.
Är den ställd på mx sens?Sen kan toppackning så klart gått om det kokat för dig…mn då finns det ju stor risk att topparna behöver ses över.
Kolla som sagt efter kol rester i vattnet, alt om dt bublari exp.kärl när bilen är i gång.
Annars så är det i stort sett tyvärr bara att riva ner för att kunna se vad som är fel.En komplett motor är näst alltid de billigaste lösningen, men det beroju på lite…¨
Fürsten borde väl kunna kolla om du har problem med HG’n.
Måste nästan bli första steget, riva sen,tabeslut vad du ska göra efter det15 maj, 2010 kl. 15:18 #202294syke
BlockeradJäklar, nu går det bra med bilen! Fick just hål i övre kylarslangen när vi var ute o åkte. Stod en fin stråle ut från bilen .. suck 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
