SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Har jag rätt i vad jag behöver?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23338
    AndyBoy
    Deltagare

      Jag har sökt runt här på forumet en hel del sedan jag köpte min Impreza. Det skrivs mycket läsnyttigt 🙂

      Jag hade tänkt att skicka in bilen till JRM här i Juni om allt går som jag vill, och det kommer säkert att göra en del. Fast bilen skulle ju inte må sämre av lite till 🙂

      Jag har ett mål med detta, och det är att jag måste kunna använda bilen till det jag gör, dvs till och från jobbet, lite resor i jobbet och så klart nöjesåkningnen. Jag kör dock ca 2500mil om året, så om något görs så måste det ju hålla bra.

      Detta är vad jag själv har kommit på som behövs för denna effekt:

      -Smidda kolvar
      -Smidda stakar
      -Race lager
      -Spridare?
      -Turbo, vilken?
      -ECU eventuellt. Eftersom jag kör rätt mycket så skulle det kanske vara guld med dubbla mappar, frågan är om man tjänar igen det. Kan man köra org ecu eller är byte ett krav?

      Det skulle vara bra att ha en ev inköpslista klar så att man kan handla på sig det man behöver under tidens gång, det blir väl isf under vintern 2011.

      Vad har jag missat? Vad har ni för tips att komma med?

      Det är en STi 2007:a.

      MVH
      Andreas

      #202338
      Kvarnis
      Deltagare

        Många fråger blev det allt….
        Motfråga vad är du ute efter?
        Effekt mål etc, behöver veta det innan jag kan säga något mer.
        Budget?

        #202344
        AndyBoy
        Deltagare

          Jag skulle vilja upp till 450hk (då menat på veven).

          Jag är lite av en motorvägs stekare, så hög toppfart är bra (jag vet att jag kommer få stryk av alla nu :))

          Budget? Ja, frågan är vad det kostar, men nog får man räkna med en saftig slant. Jag har räknat lite i huvudet, och om jag gör allt själv förutom mapp så hamnar jag på ca 50-60k. Är jag fel ute?

          MVH
          Andreas

          #202339
          Kvarnis
          Deltagare

            OK

            Då är det lite lättare att ge råd 🙂
            Ta kontakt med Mark på Ravspec och hälsa från mig.
            Skulle rekommnedra cosworth stakar och lager, kolvar Cp,cosworth alt. vad Mark har på rulle.

            Moddad oljepump enklast från RCM i UK, 10mm räcker.

            Spridare PE 800cc’s fixar du även via Ravspec.
            Turbo köper du bäst via Mark på lateral performance även om dom inte är grattis MD321T,har du ev funderingar på ännu mer effekt så gå på en MD321v men den fixar +500.
            Från Lateral fixar du även en bättre soppapump
            Gör du allt själv bygga m.m så tycker jag du ska köpa simtek alt autronic sm4.
            Ecutek suger för den effekten du är ute efter.
            Koppling Bör du även köpa då den kommer att ge upp om du använder bilen…tråkiga är att det är dyrt..du behöver dubbel koppling för att klara vridet, Ravspec har för hyfsad rätt kurs…men det är typ …15K ! den är dock grymt bra.

            ARP bult lite annat smått och gått går ått realsikt så lägg på 20k innan allt är klart.

            Blir igentligen turbon som bestämmer var du hamnar botten delen överlever lätt +500 😀
            pm om det är något speciellt du vill fundera på.

            #202342
            Turbovin
            Deltagare

              Jag skulle helt klart överväga en Billett-snigel, det är framtiden 🙂 Scoobyclinic har såna, även Enginetuner’s S206 skulle uppgraderas med det nu läste jag.

              #202340
              Kvarnis
              Deltagare

                Sc från the Clinic ärinte heller fel men det är tom ännu dyrare 😀
                S206 är jag så lite tvecksam till blir en jävla massai extra mek, men visst dn är prisvärd.

                MD321 turbon är sjukt välbeprövad så den är f-n prisvärd, när man ser vad man får.

                #202345
                AndyBoy
                Deltagare

                  Stort mega tack för ett otroligt kort och bra svar!

                  Nu har jakten börjat, och det ser inte gratis ut 🙂

                  Men om jag tar priset jag köpte bilen för, lägger på priset på dessa delar så slår jag ändå bilar som kostar ett gäng $$ till 🙂

                  Ni som kan, vad pallar den vanliga T05 turbon? Den kan man få smågrus i fickan..

                  #202346
                  AndyBoy
                  Deltagare

                    Efter lite enkel högstadie matte så har jag hamnat på summan ca 80k, och då har jag missat mappningen kom jag just på 🙂

                    #202343
                    Mumin
                    Deltagare

                      Efter lite enkel högstadie matte så har jag hamnat på summan ca 80k, och då har jag missat mappningen kom jag just på 🙂

                      Kommer sluta kanon! Om jag hade den där budgeten så ååhhh min litta GT hade fått fina grejjor! Ser fram imot en projekt tråd inom kort!

                      #202347
                      AndyBoy
                      Deltagare

                        Ja, det blir säkert bra, jag hade tänkt att köpa på mig saker allt eftersom för att slippa handla allt på en gång.

                        Men som sagt, detta är nog aktuellt till eller under vintern, men när det är dags så blir det en projekt tråd!

                        #202341
                        Adam K
                        Deltagare

                          @Kvarnis; räcker det med 10mm oljepump på en avacs-bil? De har ju 12mm pumpen original.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.