SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kamrem som snurrat 1500 mil på 4 år, dags att byta?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23339
    Niklas
    Deltagare

      Är det någon som VET hur viktigt det är att byta kamrem vid 4 år eller är det antalet mil som är det viktiga? Jag böt kamrem när bilen rullat precis under 9000 mil (2006) och nu har bilen rullat precis under 10500 och det är alltså 4 år sedan. Känns lite sjukt att byta en kamrem som bara används typ 15% av vad den klarar av men är det så, då är det så.

      #202354
      Niklas
      Deltagare

        Ok, innan någon svarar så har jag en liten uppdatering. Tommy Nilsson sa 6 år vill jag minns när jag var där nere och gjorde en liten service (men kan vara mitt minne som busar med mig så jag säger inte att det är ett citat!) men en Subarumek i Stockholm sa precis också 6 år på samma fråga.

        Så jag kommer inte göra kamremsbyte i år, jag kommer vänta två år till. Sex år är vad jag körde förra gången och det kör jag på igen. Tycker du också skall göra det Ozo – om jag nu skrämde upp dig där du låg i ditt garage och mekade jänk. :p

        PS: 2012…då kommer kamremmen ha snurrat närmare 1800-2000 mil (om bilen är kvar i mina ägor och körfekvensen håller i sig). Jisses så sliten den lär vara… 😀

        #202350
        Turbovin
        Deltagare

          Gummi åldras ju så den kan vara dålig av den anledningen också. Lite svårt att säga utan att syna remmen men ska man göra det kan man ju lika gärna byta. Jag bytte min med liknande miltal sen förra bytet som din. Tyckte dock jag läste nånstans att de förlängt antal år men det vet jag inte om det stämmer.

          #202351
          Mumin
          Deltagare

            tror du fick mitt sms 😛 annars kan du kolla i service boken.. 😀

            #202355
            Niklas
            Deltagare

              Mumin: Jo. 🙂 Men serviceboken sa 48 månader (4 år) eller 10000 mil.

              Turbovin: Visst kan det bli dåligt ändå, det är just det som gör det värt att veta att man gör rätt. Men väntade jag 6 år förra gången så väntar jag 6 år denna gången.

              #202352
              Mumin
              Deltagare

                Mumin: Jo. 🙂 Men serviceboken sa 48 månader (4 år) eller 10000 mil.

                Turbovin: Visst kan det bli dåligt ändå, det är just det som gör det värt att veta att man gör rätt. Men väntade jag 6 år förra gången så väntar jag 6 år denna gången.

                vänta 6 år.. dom håller längre.. hade inne en som gått 17000 och aldrig bytt 😛
                Du kör ju inget franskt skit :p

                #202356
                Niklas
                Deltagare

                  Oh helvete! Hahaha 🙂

                  Minns varjefall att Tommy nere i Vinslöv sa att han hängt upp hela motorer i en kamrem…eller om det var två. När vi diskuterade hurvida kamremmarna var starka eller inte. Han övertygade mig då att inte byta kamremmen vid 2004-2005 utan att vänta. 🙂

                  #202349
                  Ångan
                  Deltagare

                    Pratade med dom hos Fürstenhoff innan jag köpte min nuvarande bil. Det var nämligen 4 år sedan den böts. Men då sa dom att dom flyttat till just 6år eller om han till och med sa 8 år.
                    Detta är vad dom sa via telefon, sen hur pass bra det stämmer kan jag inte svara på.

                    Annat än med min opel, där måste man byta efter 6000mil :p

                    #202348
                    Manor
                    Deltagare

                      Jag har bytt min kamrem vid 10000 och 20000 mil och dragit över tiden med 1 år bägge gångerna (5 respektive 10 år gammal var alltså bilen).

                      Det största problemet med att chansa är väl att skadorna blir stora om kamremmen går sönder. Å andra sidan så kostar det en slant att byta. Jag skulle nog avvakta, men det är svårt att råda.

                      #202353
                      Vince
                      Keymaster

                        En bilverkstad bytte min kamrem nu i veckan (förmodligen för första gången i bilens liv o bilen är en 2003). Bilen har gått 10500 mil. Allt byttes d.v.s. kamrem, alla löphjul o spännaren.
                        Jag bad när jag lämnade bilen att få tillbaks alla bytta delar för att kunna kolla på dem.
                        Jag kan säga att själva remmen såg som ny ut (ska kolla på den lite närmare i mikroskop på jobbet o se om det finns mikrosprickor).
                        Ett utav löphjullen (det minsta av dem och då inte helt ologiskt eftersom det är det som snurrar snabbast) hade lite glapp och lagren kändes trötta o kärvade en aning.
                        Alla övriga snurrande delar var också som nya (inga glapp i axlarna o inget kärvande)
                        Så jag kan säga att de delarna som Subaru monterar verkar vara utav väldigt bra kvalite så byta efter 4 år om bilen enbart har gått 1500 mil känns helt onödigt i mitt tycke.

                        #202357
                        Niklas
                        Deltagare

                          Jo det är väl lite det jag också kommit fram till och potentiellt nya ägaren har blivit lite lugnare nu då han trodde han skulle behöva byta kamrem på vägen hem typ. 😀

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.