› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › STD ben vs dyrare märken(flyttat från jeppes STD ben tråd)
- Detta ämne har 32 svar, 3,656 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
11 maj, 2010 kl. 07:10 #23341
HighLevelOfSweden
DeltagareEfter att ha provat ett par bilar med dessa dämpare så kan
jag inte riktigt hålla med om att dom är i det övre skiktet av
kvalitet & prestanda – vill man ha riktig kvalitet så gäller först
och främst AST-SUSPENSION eller ÖHLINS – men som budget
pryttlar?? Låt gå för ok!!11 maj, 2010 kl. 07:33 #202373HighLevelOfSweden
DeltagareMen Patrik, Öhlins kostar väll ungefär 10 gånger mer också..?
Sorry att kvalitet kostar för inte slänger man ut
pengar på ”prestanda” bara för att det är billigt??
Vill man inte ha ut något för pengarna till trotts??AST-SUSPENSION kostar pengar dock inte en
förmögenhet som Öhlins men levererar till trotts
detta prestanda i samma klass som dom!! ;0)EDIT: monterade en uppsättning av K-sports coilovers
på en STI förra veckan och måste säga att jag inte
förstår att man köper dessa lågprispryttlar till en
prestanda-bil – till en Volvo 740 kanske men INTE!! till
en prestanda-bil som en Impreza WRX/STI faktiskt är!!EDIT 2: Snålheten bedrar visheten……. ;0)
11 maj, 2010 kl. 07:34 #202387Niklas
DeltagareOskar90: Jo det stämmer väl ganska bra.
Allt beror på vad man menar med ”riktig kvalitet”, det finns ju bättre och sämre märken/modeller i alla prisklasser även om de sämre blir färre ju dyrare det blir. Nu är jag ingen expert men STD är kanske bäst av de billigare men självklart är det inte prylar som WRC-bilarna studsar runt på – men det tror jag inte någon trodde heller när Jeppe skrev ”bra dämpare” utan att det är just bra grejer för ”normal” användning.
11 maj, 2010 kl. 07:39 #202382Vince
KeymasterKlart att man inte förväntar sig att coilover i denna prisklass håller samma nivå som Öhlins grejer eller att de motsvarar utrustningen som används i WRC bilar.
Dock är frågan om sådana ”budget” coilisar iaf förbättrar egenskaperna mot original grejer som sitter på STI modellerna som trots allt är bra grejer?11 maj, 2010 kl. 08:28 #202388Niklas
DeltagareJag tror mina snikben för 6600kr inkl frakt kommer bli ett stort lyft över gamla trötta originalben som rullat några tusen mil. Fast någon dekal ”approved by Ghostrider” förtjänar jag nog aldrig 🙂
Hahaha. 😀
11 maj, 2010 kl. 09:11 #202363jeppe
DeltagareEfter att ha provat ett par bilar med dessa dämpare så kan
jag inte riktigt hålla med om att dom är i det övre skiktet av
kvalitet & prestanda – vill man ha riktig kvalitet så gäller först
och främst AST-SUSPENSION eller ÖHLINS – men som budget
pryttlar?? Låt gå för ok!!Först vill jag tacka dig för att du kapar min säljestråd
för det andra så har du inte kört någon bil med dessa dämpare då jag är ensam importör i Sverige och jag kan räkna dom kunderna på 2 händer varav en bil i Stockholm och han har inte varit hos dig
Varför tar jag hem dessa ben ? Jo jag började med det eftersom jag inte kunde förstå varför
många köpte ett visst märke som så många hade problem med, läckage efter 2 veckor, frusen olja i dämparna vintertid etc, trots dessa problem fortsatte försäljningen bara för att dom var billiga
Din kund med K-sport benen skulle ha köpt STD av mig men han bangade ur när han hade varit hos dig och monterat WRX bromsar, det vart dyrare med bromsbiten än vad han hade räknat med att han inte tyckte sig ha råd med STD benen nu, och då gjorde han valet att köpa K-sport benen, vilket jag tyckte var synd för honom om han vill ha en bil som funkar bra året runt, vad vet jag men man kanske inte tänker så långt när man kört på trasiga bakdämpare ca 1 årJag håller med om att bra saker kostar
därför tar jag hem dessa kitt och för några ynka tusenlappar till så får man STD vilket enligt min erfarenhet och tycke ger en överlägsen produkt om man jämför med dom
billigaste och vanligaste benen som alla säljer
Vi har flera i forumet som kör med STD och det funkar kalas, har inte hört om några problem
och vissa bilar rullar som bruksbilar året runt.11 maj, 2010 kl. 14:25 #202368KingWood
DeltagareTumregel NR 1 till 99%, man får vad man betalar för. men håller med Oskar att dessa STD ben bör vara ett lyft kontra orginalprylar med närmare 10K på mätaren som fallet är för mig, och Öhlinsare när man aldrig satt sin fot på en bana, hörde jag kasta pärlor åt svin…
Är dock intresserad av STD och skulle uppskatta en prisuppgift innan jag säger nåt mer…
Mvh
13 maj, 2010 kl. 09:07 #202370TKarlsson
DeltagareKänner att jag kanske ska göra min röst hörd i den här tråden också. Jag kör nämligen med dessa ben varje dag, året om.
Jag tänkte så här när jag skulle köpa mina;
Jag kör väldigt mycket, dock inte bana. Men så ofta sjöarna fryser så vill jag smacka på spikdäcken och mysa runt. Jag ville ha något som gick att ställa i höjd väldigt enkelt. Något som gick att ställa in hårdheten när det är dags för att köra på finare asfalt.
Jag tittade lite på olika ben – för att inte nämna namn, men hörde att många utav de vanligaste benen fick olika typer av problem. Jeppe tog fram – en för mig – ny produkt. Fick titta och klämma och känna länge. Tyckte dessa såg vettiga ut, och lätta att arbeta med. Dessutom för en billigare peng.Första turen kändes det som att köra en ny bil. Inte alls lika svampig som orginalbenen, utan att för den delen vara stenhårda. Det var ju för mig viktigt, eftersom jag kör varje dag. Komfort är att föredra måndag morgon i min värd. Lätt att justera hårdheten är det ju också, om jag nu skulle vakna på fel sida av sängen och vill köra slalom på Nynäsvägen till jobbet.
Vet inte hur länge jag har kört med dessa ben nu, men ungefär ett år är det väl. Än så länge är det inga problem. Benen ser fortfarande ut som nya, och känns där efter.
Alla är vi olika, och använder våra bilar till olika ändamål. Jag tyckte dessa passade mig bra, och för mig var dessa de mest prisvärda.13 maj, 2010 kl. 18:52 #202374HighLevelOfSweden
DeltagareFörst vill jag tacka dig för att du kapar min säljestråd
för det andra så har du inte kört någon bil med dessa dämpare då jag är ensam importör i Sverige och jag kan räkna dom kunderna på 2 händer varav en bil i Stockholm och han har inte varit hos dig
Varför tar jag hem dessa ben ? Jo jag började med det eftersom jag inte kunde förstå varför
många köpte ett visst märke som så många hade problem med, läckage efter 2 veckor, frusen olja i dämparna vintertid etc, trots dessa problem fortsatte försäljningen bara för att dom var billiga
Din kund med K-sport benen skulle ha köpt STD av mig men han bangade ur när han hade varit hos dig och monterat WRX bromsar, det vart dyrare med bromsbiten än vad han hade räknat med att han inte tyckte sig ha råd med STD benen nu, och då gjorde han valet att köpa K-sport benen, vilket jag tyckte var synd för honom om han vill ha en bil som funkar bra året runt, vad vet jag men man kanske inte tänker så långt när man kört på trasiga bakdämpare ca 1 årJag håller med om att bra saker kostar
därför tar jag hem dessa kitt och för några ynka tusenlappar till så får man STD vilket enligt min erfarenhet och tycke ger en överlägsen produkt om man jämför med dom
billigaste och vanligaste benen som alla säljer
Vi har flera i forumet som kör med STD och det funkar kalas, har inte hört om några problem
och vissa bilar rullar som bruksbilar året runt.Vad beträffar att du är importör eller ej för Sverige är nog inget som påverkar om jag kört bilar med dessa ben eller ej då jag håller mig borta i från den Svenska Subaru scenen till förmån för Nürburgring samt UK som ger så mycket mer på Subaru fronten!! ;0)
Sen om personen i fråga som jag hjälpte med sina STI bromsar till WRX bromsar till åter STI bromsar samt K-sport ben så tror jag inte han valde mellan dina ben och just K-sport benen pga ekonomin då han köpte 19″ OZ fälgar med nya Dunlop 235/35-19″ i samma veva – han kanske insåg likheten mellan dina och K-sport benen och valde dom billigare!!
Hur som, LYCKA TILL MED FÖRSÄLJNINGEN då jag endast lade ett in-put i det hela då jag anser att det är värt precis var enda krona som man lägger på lite finare ben kontra dina och liknande – men vad vet jag efter ett antal år och tusentals mil bakom ratten på otaliga Impreza bilar på väg och bana!! ;0)
14 maj, 2010 kl. 08:19 #202369NickeH
DeltagareJag tycker man måste skilja mellan att uppgradera en GT eller en new age STI.
Det verkar ju som ni som satt STD på en GT är väldigt nöjda men är det nån som gjort detsamma på new age STI?
14 maj, 2010 kl. 09:20 #202383Vince
KeymasterJag tycker man måste skilja mellan att uppgradera en GT eller en new age STI.
Det verkar ju som ni som satt STD på en GT är väldigt nöjda men är det nån som gjort detsamma på new age STI?
Ja jag undrar samma sak….är STD coilisar verkligen ett lyft jämfört med STI original grejer som trots allt är riktigt bra (inte justerbara men bra!).
14 maj, 2010 kl. 09:27 #202379Calle
DeltagareJag har en STI -03 som jag precis har slängt på dessa.
Då mina främre började knirra och knorra samt vänster bak så kändes det vettigare att uppgradera till dessa än orginal.Jag har kört drygt 10 mil med dessa och prövat alla möjliga inställningar och är väldigt nöjd, dock så har jag fel fäste för monteringen ned till i fram men övrigt så känns det bra.
Väldigt skönt att knirret och klonket försvann samt att jag kan ställa camber i fram igen 😛
Ett plus att man kan välja höjden själv samt att det är väldigt lätt att få samma höjd på alla dämparna då det är en graderad skala på dämparna så att man slipper mäta konstant.
Styvade upp bilen väldigt mkt!
När man har dessa på det mjukaste läget så känns dem väldigt likt orginal.återstår med utvärdering på konbana/Bana i sommar!
14 maj, 2010 kl. 09:33 #202367Turbovin
DeltagareDet är ju så uppenbart att vi ligger på olika nivåer, är ju bara att acceptera det. Jag är supernöjd med mina D2or och tycker de funkar helt okej i konbanan men då har jag åkt svajjiga Saab turbos och BMW innan så vad vet jag…
14 maj, 2010 kl. 09:58 #202378Christian S
DeltagareJag tycker man måste skilja mellan att uppgradera en GT eller en new age STI.
Det verkar ju som ni som satt STD på en GT är väldigt nöjda men är det nån som gjort detsamma på new age STI?
Ni kan ju fråga Spike för han kör med STD på sin och han har haft dom på sen efter stor träffen förra året.
14 maj, 2010 kl. 11:30 #202360Kvarnis
DeltagareFast jag ärju bredd att hålla med att AST är fint 😀
Men tror att Öhlinare från Prodrive och EXT-TC grupp N ben är ett par steg värre 😉
men EXT benen gick på 100lök beggde 😮 Öhlinarna gick bara på drygt 60k beggat.. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.