› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › hjälp trimma type-r
- Detta ämne har 27 svar, 4,908 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av
goffemannen.
-
FörfattareInlägg
-
17 maj, 2010 kl. 18:16 #23370
yojne
Deltagarehej tänkte kolla med er nå som kan vet och har gjort
skulle vilja trimma min wrx sti type-r 97 en aning och undrar vad som är lämpligast att göra
har läst lite och kommit fram till
att byta grenrör + avgas rör helt och hållet
och att montera fmic istället för org
samt eventuelt nå bättre luftfilter box/filter som flödar lite mer
men det jag undra mest över är chip
har hört att man kan få ganska mycket av det och även att man inte bör chippa en impreza och att det finns nån typ av styrbox man kan köpa eller är jag helt vilse nu????
vill helst inte trimma så att bilen går skit bra en månad sen total ras.tack på förhand
——————————————————————————–
17 maj, 2010 kl. 19:08 #202575syke
BlockeradSimtek + per på autotech har jag hört en trevlig kombination 🙂
18 maj, 2010 kl. 06:18 #202579Adam K
DeltagareMen var har du läst vad du har läst nånstans???
Vad är ditt effektmål? Ska du byta turbon? Den du har (oavsett vilken som sitter OE) kommer klara 310-340(kanske) med olika delar utbytta runtomkring.
Om du inte ska byta turbon är det fullständigt meningslöst att byta grenrör, visst, du kan vinna lite toppeffekt, men på bekostnad av långsammare spool. Och du får ju betala en del pengar för det också. Effektivare är att porta grenrören, eller iof, köpa portade, inkl sepc. up-pipe, från ffa ’Harvey’ i UK. Kostar också en del.
Agat är värt att byta. IC är förmodligen värt att byta.
Var det en 96 eller 97a du hade?
96an går att mappa om oe-ecu på. 97an måste antingen mappas med piggyback ex. unichip (som alltså mappas trots namnet) eller bytas ecu på.
Eftersom det är en type-R så är den f.n. antingen ommappad i UK (men då hade du väl skrivit det) eller också fortfarande med oe JDM-mappen för 100 oktan. Tog du inte den själv från Japan eller köpt den i europa? Risken är att du har ett motorras på gång som du inte kan göra något åt eftersom skadan redan skett med lägre oktan bränsle än vad den är mappad för.
Oavsett bör du verkligen göra något åt problemet.
Edit: oavsett vad Gilarski tror 😉 Massor av bilar i UK, direktimporterade och P1’or, har spikat sönder sina motorer pga 95oktans bensin och vårdslös körning.PS, soppapumpen behöver nog bytas. Beroende på målet gäller det även bränsletrycksregulatorn, spridare, dumpventil.
EDIT: JDM= japense domestic market
18 maj, 2010 kl. 08:16 #202587Gilarski
DeltagareEn liten komplettering: Kvaliteten på ett 95 oktanigit vs. 100 oktanigt bränsle är ’av exakt samma, så även värmtalet. Det som skiljer dem är att det 100 oktaniga är bättre ur knackningssynpunkt.
Så om bilen du äger inte är standard, dvs. du kör med högre ladd (säg orginal +0,4 bar eller mer) samt aggressivare tändning då ökar du risken för att Subarus ingenjörers marginal är förbrukad, om de optimerat för 100 oktan.
Kör du däremot orginal har jag personligen svårt att tro att bilen nånsin haft knackningkstendeser pga 95 oktanigt bränsle även om den är optimerad för 100 från fabrik.
(Jag vet inte vad JDM betyder dock… 😮 )
18 maj, 2010 kl. 19:05 #202597yojne
Deltagaredet är en 97a och kommer från japan köptes där 2000 till uk och nu har jag den och förra ägaren säger att den är helt org och jag kör alltid på 98 eller vpower.
vill komma upp över 300 hk men vill inte byta interna motordelar eller turbo agg.
fmic komer monteras
vad har jag för allternativ och jag e ap dålig på förkotningar och termer så skriv gärna förståligtoch hur portar man org grenrör?? eller skall man strunta i det??
tack
18 maj, 2010 kl. 19:06 #202598yojne
DeltagareSimtek + per på autotech har jag hört en trevlig kombination 🙂
simtek????? vad är det
18 maj, 2010 kl. 19:10 #202599yojne
Deltagareen dum fråga till vilken storlek på batteri kan man ha utan att det skadar bilens el system behöver byta batt då det är riktigt dåligt och räcker det med ett 450ah eller behövs det mer???
18 maj, 2010 kl. 20:24 #202588Gilarski
DeltagareYojne, kika runt på forumet samt googla osv så lär du dig det mesta 😉
För att optimera luft/bränsle tillförseln genomför man något som kallas mappning. Detta kan göras på din nuvarande motorstyrenhet eller så ersätter man din styrenhets uppgift (helt eller delvis) genom att ansluta en annan styrenhet, tex. Simtek, Apexi, Motec. Man kallar detta lite slarvigt för ’sprut’.
Per på Autotech kan även erbjuda dig att mappa om din orginalstyrenhet, då används ofta Ecutek. Det är en mjukvara som optimerar bränsletillförseln till din bil och du får då ut mera pulver helt enkelt.
Gällande batteri så vet jag inte vad för nåt du kollat på, vet inte om ens Optima har så mycket kräm som 450 Ah men ett vanligt på ~60Ah ska räcka.
Som sagt, kika runt lite mera för det fins mycket info att tillgå 🙂
19 maj, 2010 kl. 08:01 #202580Adam K
DeltagareNej nej nej Nappe!
97ornas (och 98orna..) sprut går inte att mappa.
Alternativen är: 1; att strunta i det, skaffa laddtrycksmätare och knocklink, byta downpipe till en 3″ med race eller sportkat (metallisk) och köpa+montera en dawe’s eller motsvarande fjäder-kula laddtrycksreglering och justera laddet till straxt under laddtrycksspärren (vet inte var den ligger på en type-R -97.
Skulle tro att du kommer till 300 på det sättet. Men var grymt försiktig med soppan!2; samma som ovan med agat o mätarna, men skaffa ett begagnat Apexi power FC sprut och låt mappa. resultat 310-330… Vänta. Andy Forrest Performance skriver om allt det här.
http://andyforrestperformance.co.uk/58699.html20 maj, 2010 kl. 11:21 #202591goffemannen
DeltagareJa har precis inhandlat mig en Type R -99 Ver 5.
Ja har läst en del om trim till dem och kommit fram till att ja ska göra följande för att få den effekten ja vill ha, ca 310-320hk.Walbro 255l/h pump
Kompl 3″ avgassystem med racekat
Simtek box + mappning av Per Johansson
Nån annan dump
Kanske en Hydbrid GT2 FMIC. Inte bestämt mig än. Orginal ska ju klara 330hk iaf.
Öppet filter – går ju bra iom ja tar bort LMM när ja kör simtek.20 maj, 2010 kl. 12:07 #202581Turbovin
DeltagareÖppet filter är helt ovärt om man inte kör FMIC då det enbart suger en massa varmluft under huven så kan man undvika det är det ju bra. Däremot ett måste om man kör FMIC.
20 maj, 2010 kl. 12:38 #202592goffemannen
Deltagarejo det är sant. Vad skulle du rekommendera att göra då? Köra med original IC eller byta till en FMIC? Hur mkt förlorar man i spool up?
Bilen kommer användas på gatan och några banträffar.
20 maj, 2010 kl. 12:45 #202582Turbovin
Deltagarejo det är sant. Vad skulle du rekommendera att göra då? Köra med original IC eller byta till en FMIC? Hur mkt förlorar man i spool up?
Bilen kommer användas på gatan och några banträffar.
Jag anser att jag inte förlorade nåt märkbart i spoolup ens. Gav bara gott mycket mer effekt. Original IC är ju rätt begränsad, alternativet är ju att byta till en STI 8 tmic men det kostar mer med större scoop å allt som behövs för att det ska funka hyggligt.
På nyare Imprezor funkar TMIC bättre då aerodynamiken över huven är bättre.
20 maj, 2010 kl. 12:59 #202589Gilarski
DeltagareNej nej nej Nappe!
97ornas (och 98orna..) sprut går inte att mappa.Hehe, ok, då går detta fet bort 😮
20 maj, 2010 kl. 13:12 #202593goffemannen
DeltagareJag anser att jag inte förlorade nåt märkbart i spoolup ens. Gav bara gott mycket mer effekt. Original IC är ju rätt begränsad, alternativet är ju att byta till en STI 8 tmic men det kostar mer med större scoop å allt som behövs för att det ska funka hyggligt.
På nyare Imprezor funkar TMIC bättre då aerodynamiken över huven är bättre.
okej. kanske ska lägga pengar på en FMIC då =). Köpte du din av Harvey på scoobynet eller vart va det du köpte den?
Har du nån bild på hur du löst det med dumpventilen?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.