› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ev lagra om motor – EJ20
- Detta ämne har 12 svar, 1,429 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av
Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
27 maj, 2010 kl. 17:42 #23431
Tobbster
DeltagareHej.
Jag felsöker en EJ20 från en GT 99. Håller på att riva isär motorn nu för att se vad som är fel. Bilen har varit inlämnad på en Subaru Verkstad och de har gett diagnosen trasig kolvring på en av cylindrarna då den hade dåligt komp på just den cylindern.
Packningssatsen kostar komplett runt 7000kr hos Subaru vilket fick mig att småskratta… Hittade en komplett sats på Ebay för 700 plus frakt. Helt otroligt…
Jag funderar på om jag ska lagra om motorn när jag ändå har den öppen. Vilka lager kan jag behöva? Tänkte beställa från Ebay givetvis…
Någon som har koll?
Motorn har gått 12000mil och verkar i övrigt vara i bra skick.
/Tobbe
27 maj, 2010 kl. 18:09 #203050Jimzon
DeltagareHej.
Jag felsöker en EJ20 från en GT 99. Håller på att riva isär motorn nu för att se vad som är fel. Bilen har varit inlämnad på en Subaru Verkstad och de har gett diagnosen trasig kolvring på en av cylindrarna då den hade dåligt komp på just den cylindern.
Packningssatsen kostar komplett runt 7000kr hos Subaru vilket fick mig att småskratta… Hittade en komplett sats på Ebay för 700 plus frakt. Helt otroligt…
Jag funderar på om jag ska lagra om motorn när jag ändå har den öppen. Vilka lager kan jag behöva? Tänkte beställa från Ebay givetvis…
Någon som har koll?
Motorn har gått 12000mil och verkar i övrigt vara i bra skick.
/Tobbe
Har du köpt denna i kramfors föresten?
isåfall har jag vart och kikat på den i vintras.
har gjort en tråd om just detta
27 maj, 2010 kl. 18:51 #203041Mumin
Deltagaresåg att du fanns i sthlm ska du svarva vev eller nya lager så mitt tips enebybergs motor! fick ge 300 för vev lager och typ 600 för ram lager…
27 maj, 2010 kl. 19:04 #203044Tobbster
DeltagareHar du köpt denna i kramfors föresten?
isåfall har jag vart och kikat på den i vintras.
har gjort en tråd om just detta
Just den. 🙂
Borde gå bra det här. Blir att riva ner allt ihop och kolla.
27 maj, 2010 kl. 19:05 #203045Tobbster
Deltagaresåg att du fanns i sthlm ska du svarva vev eller nya lager så mitt tips enebybergs motor! fick ge 300 för vev lager och typ 600 för ram lager…
Låter ju som en bra deal. Ska kolla där.
Tack för tips.
27 maj, 2010 kl. 19:47 #203042Mumin
DeltagareLåter ju som en bra deal. Ska kolla där.
Tack för tips.
Dom är kanon.. jag pröjsade 2500 något för nya lager + svarvning av veven + vevstakarna 😀 ifs mitt pris men iaf runt 3 lär du hamna på.
Och tidsmessigt tog det en dag!28 maj, 2010 kl. 18:38 #203046Tobbster
DeltagareÄr det sträckbult på topplocksbultarna original? Misstänker det med tanke på hur de ska dras.
Vet att på andra märken typ Toyota så kan man använda dessa bultar fler gånger, men jag antar att man bör byta på Subaru? Eller?
/T
28 maj, 2010 kl. 19:18 #203039Kvarnis
DeltagareJeep sträckbult, vad ska du ha kokarn till?
Bara vardags lr vill dyu ha lite mer rytt i n?
Finns en del prylar som du kan slänga in när du lix är på g och få en rova som funkar med 500Bhp.
Summa blir väl iofs ca 10k i delar innan du är klar.28 maj, 2010 kl. 19:36 #203047Tobbster
DeltagareJeep sträckbult, vad ska du ha kokarn till?
Bara vardags lr vill dyu ha lite mer rytt i n?
Finns en del prylar som du kan slänga in när du lix är på g och få en rova som funkar med 500Bhp.
Summa blir väl iofs ca 10k i delar innan du är klar.Nja det handlar mest om en renovering. Tanken var att hålla den original.
Men visst, finns det eftermarknads som är bättre än orignial och priset är marginellt så vore väl det en bra grej då driftsäkerheten ökar och dessutom finns det potential om man vill.
Vad bör jag byta om den ska palla 500hk?
Kolvar, stakar, lager, bättre topppackning och APR bultar och hur många? Toppen, bottendel etc? Något annat?
/T
29 maj, 2010 kl. 20:46 #203048Tobbster
DeltagareNågon som har koll på hur man kan få ut kolvbulten på ett enkelt sätt?
Vad jag förstår ska man på ett enkelt sätt få ur den med en kolvbultsurdragare vilket är ett specialverktyg jag saknar… Borde ju gå att göra på ett annat sätt tycker man.
Kvarnis, du är ju slängder på Subbamotorer. Vad säger du? 🙂
29 maj, 2010 kl. 21:12 #203040Kvarnis
DeltagareSlag hammare funkar, dom sitter som f-n
För 500 race lager, smidd kolvar och stakar arp bultar, om du kostar på en 79mm vev får du bättre spool och mer vrid. Topparna funkar om du inte ska var så förbannat.
Om du ändå är på G dvs 😉 😀
Du kan handla delar från Mark på Ravspec hälsa fån mig.8 juni, 2010 kl. 14:37 #203049Tobbster
DeltagareDom är kanon.. jag pröjsade 2500 något för nya lager + svarvning av veven + vevstakarna 😀 ifs mitt pris men iaf runt 3 lär du hamna på.
Och tidsmessigt tog det en dag!Nu är veven hos Enebyberg. 🙂 Lite slipning och nya lager så kommer den att bli kanon.
De verkade trevliga kisar där. Klart bra tips.Har även fått tag på en ny kolv hos Frontbåge/Jobparts i Rimbo. Även de bra killar.
/Tobbe
8 juni, 2010 kl. 20:14 #203043Mumin
DeltagareDom är riktigt grymma. dom plande mitt svänghjul också inte en spricka är kvar ser ut som nytt fast bättre 😀 Hoppas du blir nöjd med det lär du bli:D
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
