SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Funderingar kring e85 vid trimning av sti 2.5L

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23480
    Fricke.w
    Deltagare

      Har suttit och funderat lite på just E85 vid trimning, de jag undrar över är hur pass mycket extra kräm jag kan vänta mig, om jag skulle välja att köra på de med min sti 06a 2.5liter, nu när de är dax för mappning snart, specen är följande APS ss45 turbo, Tomei un-equal grenrör med upp pipe, perrin downpipe, hks silent higpower avgas, agencypower turboinletpipe i alu, agencypower fuelrail, eventuelt portad top, samt valbro soppa pump, turbo xs frontmonterad intercooler mm.
      Och själv fallet måste jag vell ha störe spridare än de jag har i dag som är på 650cc av vad jag förstår?
      och skulle även vilja veta om någon med ett hum kan svara på hur mycket förbrukningen stiger med vid lung körning 😉

      MVH
      Fredrik

      #203271
      SPiKE
      Deltagare

        E85 är kanon på 2,5:an, jag har min går på sprit och det ångrar jag inte en sekund.
        Tidigt ladd och vrid, 564Nm vid ~3200rpm gör den riktigt lättkörd och förbaskat rolig. Soppaförbrukningen vid lugn körning ligger kring 1,2L/mil, har bara lyckats med en tank 😀
        Den största fördelen är att e85 finns på varje mack så man slipper jaga Vpower och då gör det inget att det sörplar lite extra, billigt är det oxå 🙂

        #203272
        MariaimprezaGT
        Deltagare

          du lär nog åka på att byta soppapump med tanke på dina andra mods.. O ta spridare efter de styrsystemet du ska ha, om du kör med ecutec så är de bättre att ha spridare vars kapacitet används än att sätta på herrejössesspridare.

          #203273
          Fricke.w
          Deltagare

            Jasså du tror att valbro pumpen inte kommer att orka med en e85 kur 🙂 surt i sådana fall.
            Angående styrprogram, så blir de ecutec i gen, doc så håller jag på att förhandla med patrik om jag kan få den nya race varsionen av ecutec, som skall komma strax före midsommar är de sakt, men vad för spridare lär jag behöva då? 850cc eller?

            #203274
            Fricke.w
            Deltagare

              Jo sant spike 🙂 är ju just soppa priset som får en att fundera på e85, sen om de blir billigare i längden eller ej, är inget I lands problem direkt 😀

              #203268
              Kvarnis
              Deltagare

                Walbro funkar inte mycke mer än ca 400Bhp på E85
                Ska du köpa spridare så lär du fundera på vilken snurra du tänker fixa senare 😉
                Skulle säga att du kan modda dina orginal du har dom kvar till 960cc’s, men är det bråttom skit i det.

                När har du mappning bokad?, det kräver lite att fixa soppa systemet om det ska fixa högre effekt på e85 pga 30% extra flöde krävs.

                #203275
                Fricke.w
                Deltagare

                  Fan va krongligt allt ska vara så fort man vill ha lite kul 🙂
                  Ja ja vad behöver jag se över med soppa systemet då?
                  I alla fall så är inget på bilen än, motorn lyfts ur direkt efter midsommar, då ett maraton skruvande ska sätta i gång 😀 ingen mappnings tid är bestäld än heller då Patrik sa att de var lungt.

                  Men Kvarnis specen på grejer som jag har, som ligger här i datarummet och gottar sig är följande, så fyl gärn i med vad som skulle behövas extra för e85 körning, annars är ju 98oktan de jag tänkt köra på med setuppen:

                  Smida 99.5mm cp kolvar
                  smida eagle H-profil vevstakar, viktad och balanserad av Olle glad.
                  ACL lager.
                  Cosworth oljepump, störe diameter.
                  Gates färstärkt kammrems kitt, med gates vatten pump.
                  Megan racing motorkuddar och växellåds kuddar.
                  WALBRO GSS342 BEÄNSLEPUMP.
                  Powerenterprice 650cc spridare.
                  turbo inlet pipe i alu meganracing.
                  APS ss45 turbo utilizes 2.4in inlet, TD06 sized compressor housing and 45lb/min wheel coupled with a 8cm exhaust housing.
                  HKS RSK LUFTFILTERKIT.
                  HKS SSQV DUMPVENTIL.
                  HKS M40IL TÄNDSTIFT.
                  HKS 3″ SILENT HI-POWER CAT-BAK AVGASSYSTEM I ROTSFRIT.
                  PERRIN 3″ DOWNPIPE MED DUBBLA RACEKATTAR I ROSTFRIT, nu ersat med en race katt.
                  Tomei expreme Un-equal grenrör med upp pipe.
                  Agency Power Side Feed Fuel Rail Kit, red line.
                  TurboXS Front Mount Intercooler.
                  Clutch Masters FX400 Stage 4 Clutch 6-puck.
                  Perrin lightened crankpulley.
                  Samco Intercooler hosekit.
                  Agency Power Side Feed Fuel Rail Kit

                  #203276
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    Kom igen nu vet att de finns folk här, som skulle kunna säga på ett ungefär, vad som behövs för att köra den specen på e85 🙂

                    #203269
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Bosh044, 10bars pump
                      ca 900cc’s spridare

                      #203277
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Okej tack för svaret kvarnis som alltid 😀 men hoppar nog de denna sesång, får bli på 98, så får vi se vad nästa år har i sit sköte 😉

                        #203270
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Duska väl ha nått att göra under vintern oxå 😉

                          #203278
                          Fricke.w
                          Deltagare

                            Jo men precis 🙂 ska ju på med dom grejer jag har hemma nu, en gång, sedan är de vell dumt att sluta med uppgraderingar nu, när man ändå är i gång 😉 så får vell bli mer i vinter, måste ju även titta över bromsar och väghållning också 🙂

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.