› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Vilken lamell till en gt-99 med sti koppling?
- Detta ämne har 13 svar, 1,190 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
dizazter.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2010 kl. 06:50 #23522
dizazter
DeltagareBehöver en ny lamell till kopplingen men då förra ägaren har satt på en sti koppling så undrar jag vilken lamell jag ska ha ?
Har mailat till dalhems och frågade om dem hade men dem behövde veta följande om den nuvarande lamellen
diameter på lamellen
diameter på axeln
antal splines på axeln.
Någon som vet detta? då jag inte är jätte kunnig så måste jag lämna in bilen för att få lamellen bytt och är inte så kul att göra det 2gånger =/13 juni, 2010 kl. 12:00 #203530elver
DeltagareHar en STi-koppling liggande, vet ej MY men den är från en GC (GT-karossen).
BÖR vara samma-lika mått men kan ju inte garantera…
Postar igen när jag tagit mått.
Kan inte de olika kopplingarna på mina fem tår, men någon på forumet kan säkert fylla i.Och den är ej till salu, ska slira på den själv 🙂
13 juni, 2010 kl. 12:17 #203533Turbovin
DeltagareTa hem en komplett Exedy-koppling från England annars?
13 juni, 2010 kl. 22:35 #203536RobRose
DeltagareMåttade lite idag då jag ändå har lådan nere. Jag har ingen STi-koppling men diametern på axeln och antal splines borde vara samma om du har orginal växellåda.
Diametern på axeln är 24mm och antalet splines är 24, min lamell var 230mm i diameter, men det kanske skiljer mellan GT och STi.Annars kan du ju precis som Turbovin säger ta hem en komplett Exedy-koppling så får du ju ny tryckplatta och nytt urtrampningslager.
14 juni, 2010 kl. 11:29 #203531elver
DeltagareMåttat
lamelldia. 226mm, 24 splines.
Är ju lika axel och svänghjul gammel-STi/GT. Det jag kan tänka mig skiljer är andra fjädrar och kanske friktionsmtrl.14 juni, 2010 kl. 15:40 #203534Mumin
Deltagaresti 03 har iaf inte samma svänghul som en GT, GT har plant och sti har typ uppfräst.
14 juni, 2010 kl. 18:26 #203537dizazter
DeltagareTusen tack för era svar ska slänga iväg ett mail till dalhems imon och hoppas dem har någon som passar. någon som vet något annat ställe som kan ha lameller passandes annars?
Vad kostar en exedy koppling i UK då? länka gärna till någon sida.14 juni, 2010 kl. 18:45 #203535Mumin
Deltagarehttp://www.scoobyworld.co.uk exedy steg 1 får du hem för 4000 med frakt.
Och nu när du har allt ner rivet mitt tips är att plana svänghjulet, köpa nytt lager som sitter i svänghjulet + ny packbox mellan motor och låda! packbox + lager ca 300 tillsammans har jag för mig. Min motor läckte som ett soll därifrån så när du har allt nere så gör detta då! packboxen kan vara knepig att få ur och i men ta det bara lungt! så löser sig allt.15 juni, 2010 kl. 08:20 #203538dizazter
Deltagaresåg nu att den klarar 40% mer än original koppling men hur mycket klarar en original då?
Har ca 400hk i min .27 juli, 2010 kl. 21:07 #203539dizazter
DeltagareUpdaterar denna tråden då jag hade behövt ett svar.. Någon som vet om exedy stage 1 pallar ca 400hk? vet ej nm.
27 juli, 2010 kl. 21:26 #203532challe
DeltagareSå länge du hanterar den normalt så lär det hålla. Har du tänkt stå på övervarvet och bara släppa upp är det ju inte säkert att det kommer hålla så länge.
Står ju t.om på deras hemsida att den inte är utvecklad för att klara stående starter27 juli, 2010 kl. 21:44 #203540dizazter
DeltagareOkej att hantera den normalt är inga problem är inte ofta man kör sånna race.. är mer orolig att den ska slira när man när man kör på tex motorvägen och trampar fullt i femman.
28 juli, 2010 kl. 06:27 #203529FeA
DeltagareHar ca 400hk i min .
Jäklarns, vad är det gjort åt den? 🙂
28 juli, 2010 kl. 20:31 #203541dizazter
Deltagaresmidda kolvar och stakar,större turbo större spridare mm är ju inte bänkad men är uppskattningvis=)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
