› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Elfel, bromsljus fungerar ej
- Detta ämne har 8 svar, 3,389 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av
alrik.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2010 kl. 00:49 #23528
Turbovin
DeltagareHar haft lite problem med tjuvström och upptäckte till slut att det beror på att bagagerumslampan lyser konstant. Rycker jag säkringen clock room så går multimetern ner till normala nivåer och lampan slocknar också (filmade med mobil och provade). Kontakten nere vid låset verkar fungera som den ska. Sen verkar inte nåt av bromsljusen fungera heller, oavsett om säkringen är i eller om kontakten till bagagerumslampan sitter i.
Någon som råkat ut för nåt liknande? Såg att det verkar vara lite fulkopplat där bak till bl.a regskyltsbelysning m.m.
Får väl rota runt lite där bak men kom gärna med tips, är inte så värst bra på bilel själv tyvärr.
14 juni, 2010 kl. 04:49 #203562FeA
DeltagareSen verkar inte nåt av bromsljusen fungera heller, oavsett om säkringen är i eller om kontakten till bagagerumslampan sitter i.
Jag antar att du kollat säkringen? Jag vart oxå utan bromslyse, men då var det så enkelt som säkringen 🙂
14 juni, 2010 kl. 16:10 #203566Turbovin
DeltagareJo säkringarna är hela. Bagagerumsbelysningen är rätt skum, trycker jag ner kontakten för luckan slocknar det inte men lyser lite svagare. Blir inte klok på detta, ser ut som tattarmek med alla lösa sladdar och kopplingar som inte är från fabrik.
14 juni, 2010 kl. 18:52 #203564Nikke McRae
DeltagareJag har kollat i verkstadsmanualens elritningar.
Om vi börjar med bagagebelysningen, så är det en enkel koppling.Du har en tvåpolig koppling vid lampan, plusmatning och en tråd som går vidare till brytaren.
Till brytaren kommer som sagt en tråd och sen jordas knappen till chassiet direkt. Brytaren jordar när brytarn (och bagageluckan är öppen), då blir det en sluten krets.
Jag gissar på att någonstans på vägen så är kabeln från lampan till brytaren klämd så att den jordar lite grann, och får då lampan att lysa.
Troligtvis är kabelhärvan klämd eller skadad någonstans så att lampan förblir tänd. Det kan såklart påverka bakljusen också, för den jordas också någonstans i bagaget. Följ kablar och leta efter skador!
Annars får du ta en bild på det du tycker ser konstigt ut, så får vi jämföra.
14 juni, 2010 kl. 22:40 #203567Turbovin
DeltagareTackar ska kika imorgon. Men någon har definitivt vart framme och dragit om elen i bagaget. Lösa stumpar och skarvkontakter är det gott om. Vet inte varför de vart på elen där, vet inte om det vart nåt med regskyltbelysning eller nåt.
15 juni, 2010 kl. 09:12 #203563Adam K
DeltagareDet kanske har dragits kabel för att få dimbakljus?
15 juni, 2010 kl. 09:18 #203561Grusdraparn
DeltagareDet kanske har dragits kabel för att få dimbakljus?
Det är garanterat för dimljus, sitter ej standard på JDM men är lagkrav i England. Så det har nog suttit nått eftermonterat där.
16 juni, 2010 kl. 10:24 #203568Turbovin
DeltagareOkej det här är lite pinsamt men jag hade förträngt att det satt en säkringshållare bredvid ratten och visst var den för bromsljusen kass, dessutom satt det en för klen säkring där. En elkunnig polare var över och det visade sig att de kopplat larmet så att larmgivaren för huven måste vara nertryckt för att lampan i bagaget ska släckas. Den switchen är lite glappig och har dessutom tryckt upp en liten bula i huvan underifrån så det är rätt bra glappkontakt i den. Är förmodligen detta som orsakat problemet.
Ska se om Cobra i England kan fixa en ny.
16 juni, 2010 kl. 13:46 #203565alrik
DeltagareOkej det här är lite pinsamt men jag hade förträngt att det satt en säkringshållare bredvid ratten och visst var den för bromsljusen kass, dessutom satt det en för klen säkring där. En elkunnig polare var över och det visade sig att de kopplat larmet så att larmgivaren för huven måste vara nertryckt för att lampan i bagaget ska släckas. Den switchen är lite glappig och har dessutom tryckt upp en liten bula i huvan underifrån så det är rätt bra glappkontakt i den. Är förmodligen detta som orsakat problemet.
Ska se om Cobra i England kan fixa en ny.
Är det inte bara att sätta en annan typ av brytare där då? Är väl egentligen bara en brytare som sluter en krets för att indikera att huven är stängd?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.