SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Hoppar till vid "snabba" starter :S

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23565
    Jocke.T
    Deltagare

      Jag har ett litet problem med min Preza…
      När jag försöker vara först ifrån rödljusen så blir jag oftast efter (Klena BMW och liknanad, senast idag en Prius!!) 😮
      Så frågan är då, gör jag fel eller behöver jag en liten felsökning på kärran?
      När jag ska dra iväg så skickar jag upp lite varv (typ 3-4000rpm) och sen upp med kopplingen. Då hostar den till typ som att den inte får någon soppa just den sekunden då den behöver.

      Sen när jag ändå håller på här, när jag gör ovanstående manöver så smäller det till i bakvagnen typ som att nån bussning är kaputt. Jag misstänker att bakdämparna är på upphällningen men kan det verkligen låta så då? :confused:

      Mvh Jocke

      #203815
      kamikaze
      Deltagare

        Att det ”klonkar”/”smäller” i bakvagnen vid hårda växlingar beror på mjuka bussningar och är ett ganska kännt fenomen.
        Desen skrev en bra guide hur man fixar till det
        http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=64006&highlight=Bakd%C3%B6rr+bussning

        #203814
        specialized
        Deltagare

          Jag har ett litet problem med min Preza…
          När jag försöker vara först ifrån rödljusen så blir jag oftast efter (Klena BMW och liknanad, senast idag en Prius!!) 😮
          Så frågan är då, gör jag fel eller behöver jag en liten felsökning på kärran?
          När jag ska dra iväg så skickar jag upp lite varv (typ 3-4000rpm) och sen upp med kopplingen. Då hostar den till typ som att den inte får någon soppa just den sekunden då den behöver.

          Sen när jag ändå håller på här, när jag gör ovanstående manöver så smäller det till i bakvagnen typ som att nån bussning är kaputt. Jag misstänker att bakdämparna är på upphällningen men kan det verkligen låta så då? :confused:

          Mvh Jocke

          För lågt startvarv gör att bilen ” skuttar till” och känns som den tvekar i ca 0.5 sekund innan den återigen börjar accelerera.
          Detta är ju helt naturligt då motorn från obelastad, helt plötsligt när du dumpar kopplingen ska sätta fart på 1500 kg bil 🙂

          #1 Antingen så höjer du startvarvet så hjulen spinner loss lite , (STi -drivlinan tål det) då kommer inte motorn dippa så mycket i rpm när det bär i väg, i och med att hjulen redan spinner..
          #2 Eller så provar du att ” slira i gång” från ca 4000 rpm. Då menar jag inget gubbslir, utan att du slirar i gång från 4 K rpm i max 0.5 – 1 sekund. Du får då ingen ”dipp” i rpm som gör att motorn tappar flåset.

          Är din bil orginal och det är torrt med bra fäste, så kanske inte första förslaget fungerar så bra 🙂

          Edit : När den hostar till från 4000 rpm, dumpar du kopplingen eller startar du som vanligt ?

          #203816
          Jocke.T
          Deltagare

            Kamikaze# Tack för länken!

            Specialized# Okey, Då är det inget som är trasigt iaf! 🙂
            Jag ska ha dessa två alternativ i åtanke nästa gång jag ska rasta skiten ur en BMW och andra tvåhjulsdrivna dito 😉
            Bilen är för övrigt orginal. …Än så länge.

            När den gör som jag beskrev vid 4000rpm då var det allt eller inget som gällde med kopplingen. När jag startar som vanligt, lugnt och fint så hoppar den inget alls.

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.