› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Hur fixar man rosten?
- Detta ämne har 19 svar, 2,865 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
30 juni, 2010 kl. 18:17 #23637
Manor
DeltagareHej !
Jag har liksom många andra börjat få begynnande rostskador på de bakre skärmkanterna. Än är det inte genomrostat, och jag har försökt att fixa det själv vid två tillfällen…men efter ett antal månader så börjar det bli brunt igen (speciellt efter vintern).
Förra gången så slipade jag med en ståltrissa och blästrade (men egen kompressor och inget proffsgrejs)…därefter grundade jag med zinkgrund + bodyspray + lack, och det såg riktigt ok ut på självaste skärmen. Nu är det dock dags attta tag i det igen.
Finns det någon som har ett bättre tips hur man går vidare? Det finns ju något medel som man kan pensla på rosten och som därefter blir till en svart hård yta…kan det vara något att pröva på? Oskar har ju penslat hela underredet med något epoxyliknande…kan det vara lösningen?
Trist nog så har jag även fått några mindre lackbubblor i vänstra överdelen av vindrutan (säkerligen en skada efter ett vindrutebyte för många år sedan som visat sig nu), och där kommer man ju inte ens riktigt åt.
Som sagt, tips tas tacksamt emot. Jag kan även tänka mig lämna in bilen för att få det åtgärdat av proffs…men även då behövs tips på en firma som kan rekommenderas.
30 juni, 2010 kl. 18:30 #204302STIred
DeltagareByta hela skärmen, kanske inte billigast men bästa lösningen?
Den där primern som oskar använde funkar säkert, men du måste ändå få bort all rost först. Grunda med zink bör funka lika bra. Kom rosten tillbaka på samma ställe eler var det nytt ställe? Isåfall kanske du missat få bort all rost? Det vikitga är nog se till få bort all rost innan man lägger på nån primer + att ytan ska vara rengjord annars fäster det nog inte som det ska.
/r
30 juni, 2010 kl. 20:01 #204307Mumin
DeltagareSkärmen går på ca 4 lax orginal. sen + lack och montering.. så dyrt.. men Manor gillar stuket att kommer behålla pärlan några år till 🙂 skit i outbacken den är ju slö 😀
Sen säger vissa att man aldrig kan få bort alla rost porer om man inte byter ut den skadade plåtdelen.. dvs kapa bort fixa ny jämna ut lacka osv.. Men jag har skådat ”rostätare” vet inte hur det funkar om det funkar men kanske värt ett försök att slipa bort alla rost sen på med rosätaren och sen prima och hålla på. kan det funka tro? oscar har ju lite kunskap dock 😀
30 juni, 2010 kl. 21:00 #204303specialized
DeltagareEn helt ny skärm kostar runt 8 k med moms, så med jobb och lack så bär det i väg mot 20..
Jag lät en karossverkstad handknacka en helt ny skärmkant,det blev riktigt bra och gick på knappt hälften av ovanstående belopp..
Kolla här
http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=645921 juli, 2010 kl. 07:33 #204310Gilarski
DeltagareDu har säkert gjort ett kanonjobb men det är grymt viktigt att ALL rost försvinner, alla porer måste vara rena -> det får inte vara nån svart prick inne i en enda pyttelitent plåtgrop som du precis slipat, då är du rökt. 🙁
Det finns rostätande vätskor som funkar halvbra men den jag hört skall funka riktigt bra är Por 15. http://www.por15.se/
Om du följer deras sekvens så bör du klara dig bra, jag täntke köra detta när jag gör i ordning min kärra i vinter.
Även när man byter plåt kan det vara lurigt, det är nämligen viktigt att man då använder svetstråd som är rostrfri, vilket många slarvar med.
1 juli, 2010 kl. 08:23 #204312MolleMeck
DeltagareJag fick en (dum/idiotisk?) idé, om man ”råkar” bli påkörd eller någon pundare får lust att attackera skärmen med diverse trubbiga föremål borde väll det gå på försäkringen, låter man då en seriös plåtverkstad laga bilen kanske det åker på en ny rostfri skärm? 🙂
Jag uppmanar inte till brott, men bara en liten tanke. 😉
Jag fick samma ide för några veckor sedan, har även funderat på att om de går på försäkringen om min sambo kör in i min bil på parkeringen eller om de då räknas som självförvållat. Rosten stör mig något så gruvligt varje gång jag ser bilen 🙁
1 juli, 2010 kl. 09:21 #204304specialized
DeltagareModerator:
Oskar90 & MolleMeck
Försäkringsbedrägeri är inget som SSi vill förknippas med eller stödjer, varvid vi inte kommer tilllåta fler inlägg från någon, som tar upp detta.
Dessutom så drabbar det oss själva i slutändan i form av höjda premier och är helt moraliskt förkastligt.Håll er till topic.
1 juli, 2010 kl. 11:31 #204311Niklas
DeltagareHöger bakskärm och vänster framskärm fixade på lackfirma i Arninge, 5000kr med kvitto. Än så länge ser det fint ut, snart ett år sedan.
1 juli, 2010 kl. 13:10 #204305Svindle
DeltagareEnda sättet att garanterat bli av med rosten är att byta skärmkant alt bakskärm
Reparerar man sin befintliga skärmkant så seriöst det bara går= Slipa/Blästra/tennspackla/epoxi grund/lack, riskerar man ändå alltid att det kan finnas lite rost kvar tex imellan yttre skärmkant och inv hjulhuset som du inte kommer åt utan att såga bort skärmkanten. Så efter ett tag kommer skärmkanten att rosta sönder innifrån och det arbete/kostnad ni lagt ut på reparation har varit helt förgäves.
Även om man byter skärmkant/bakskärm och får undan all rost även på inv hjulhuset så kommer ett nytt bekymmer man får svetts skarv/skarvar som gärna rostar om de inte är 100% täta, och bästa sättet att garantera en säker och tät svetsskarv är att försegla den med tennspackel eller mig-löda skarven
Långt ifrån alla Plåt/lack firmor är så seriösa vid reparation så var noga när ni väljer firma så ni inte blir blåsta
Jag har själv arbetat som bilplåtslagare i 8,5år nu och bytt bakskärmar(krockskador) på både impreza GT samt legacy och forester som inte haft synliga rost angrepp utv men ändå hittat rost invändigt när jag sågat undan skärmen.
1 juli, 2010 kl. 19:51 #204294Manor
DeltagareJa, att lägga ut 20 lax känns väl inte riktigt som ett alternativ…men om man nu kan renovera upp riktigt gamla bilar till pärlor så kanske det ändå skulle kunna tänkas vara ett alternativ, men då får förfallet gå lite längre än det gjort.
Jag gör nog ett nytt eget försök att slipa och lacka kanterna igen under semestern.
Por15 verkar vara ett väldigt bra tips. Det kan ju inte skada att testa det åtminstone. Inte så svindlande dyrt heller. 260:- för ett startkit, det kan det helt klart vara värt.
8 juli, 2010 kl. 01:58 #204306KingWood
DeltagareRost, detta bruna guld, eller? 😛
Hade rost på min GT på båda bakskärmar, dock som du säger inte genomrostat utan ytrost.Lämnade in det och killarna som fixade det la flera olika lager av pryttlar, dels nåt som skulle binda rosten minns jag.
Blev kanon och har kört 3 sommrar med denna lagning och kollar ofta om det är på väg tillbaka men kan inte så nåt.
Kalaset gick på 5400kr lackat och klart för båda sidor.Har haft andra bilar och lagat rost på gång på gång och det bara kommit tillbaka vilket är ganska tröttsamt.
Så summa sumarum, en seriös lackfírma som lämnar kvitto och någon form av garanti är mitt tips…Lycka till
9 augusti, 2010 kl. 08:20 #204295Manor
DeltagareJag gör nog ett nytt eget försök att slipa och lacka kanterna igen under semestern.
Por15 verkar vara ett väldigt bra tips. Det kan ju inte skada att testa det åtminstone. Inte så svindlande dyrt heller. 260:- för ett startkit, det kan det helt klart vara värt.
Idag börjar ”operation skärmkanter”.
Por15 är inköpt, och fungerar det så bra som jag läst att det ska fungera så bör det förhoppningsvis bli ett bättre resultat denna gång.Trist nog så har jag även fått några mindre lackbubblor i vänstra överdelen av vindrutan (säkerligen en skada efter ett vindrutebyte för många år sedan som visat sig nu), och där kommer man ju inte ens riktigt åt.
Kan man få bort listen som sitter i överkant av vindrutan själv, eller åtminstone lyfta på den i ett hörn…samt givetvis få tillbaka densamma igen? Är det någon som har lyckats med det, eller ska man ta hjälp på en bilglasfirma?
9 augusti, 2010 kl. 14:15 #204308Alexander
DeltagareKan man få bort listen som sitter i överkant av vindrutan själv, eller åtminstone lyfta på den i ett hörn…samt givetvis få tillbaka densamma igen? Är det någon som har lyckats med det, eller ska man ta hjälp på en bilglasfirma?
För att få bort den listen måste även taklisterna bort då den sitter under dom.. Sen sitter den limmad med clips i rutan så det är inte helt enkelt att få dit skiten igen.. :/
9 augusti, 2010 kl. 14:21 #204296Manor
DeltagareFör att få bort den listen måste även taklisterna bort då den sitter under dom.. Sen sitter den limmad med clips i rutan så det är inte helt enkelt att få dit skiten igen.. :/
Bajs, då blir det till att försöka komma åt så bra det bara går utan att lyfta på listen.
Stort tack för svaret.
9 augusti, 2010 kl. 14:33 #204297Manor
DeltagareEn kort sammanfattning av arbetet idag.
Ena bakre skärmkanten är slipad och i princip plåtren. Kanten var helt ok och ingen genomrostning som jag kunde se. Fästet till den bakre stötfångaren är väl det som ser sämst ut, men helt bortrostad har den åtminstone inte blivit.Därefter så har jag gått på med ett rengöringsmedel kallat Marine Clean som är steg 1 i arbetet med Por15. Steg 2 blir senare idag och kallas Metal Ready som jag kommer att pensla på under 20-30 minuter för att därefter skölja bort med rikligt med vatten (enligt instruktionen).
Steg 3 som är själva Por15 kommer förhoppningsvis kunna göras imorgon om det blir varm och torrt. Det ska helst inte vara fuktigt alls ute när denna läggs på, men om det inte regnar så är det nog ”good enough” har jag tolkat det som.
Problemet är att när man väl öppnat Por15 burken så gäller det att vara snabb då färgen har en ”bäst-före-tid” innan den härdar. Det innebär att jag även kommer slipa bakre skärmkant nummer två samt köra steg 1-2 på den innan burken fysiskt kommer att öppnas. Det är detta som gör hela jobbet lite sunkigt…det känns ju bättre att kunna göra klart en sida i taget när ändå hjulet är avtaget…men men det är som det är.
Sammantaget så får man väl vara glad att skärmkanten som nu har slipats var så pass bra och frisk som den var :).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.