› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Montera och köpa BTR
- Detta ämne har 10 svar, 1,902 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
14 juli, 2010 kl. 10:08 #23718
Zippo_
DeltagareTjenare, har nu installerat en bredbands lambda i bilen, så nu har man lite koll på hur bilen går iaf 🙂
Värdena ligger riktigt bra på tomgång och vanlig körning, och lite halv gasningar och så.Men, när jag trycker på fullt, så går den lite för fett, alltså runt 10.8 i AFR.
Jag funderar på om man ska slänga på en btr, tills man fått mappat bilen ?
Kommer nog dröja iaf 1-2 månader innan jag får mappat bilen.
Då jag kommer jag köra ett strippen evenemang och även 1 bankörning innan mappningen, så skulle man ju vilja att den får lite bättre blandning.Så därför undrar jag om en justerbar BTR skulle hjälpa, alltså att man ställer ner trycket lite ?
Någon som har andra ideer annars ?Tacksam för all hjälp som vanligt 😀
mvh Samuel
14 juli, 2010 kl. 10:59 #205227Adam K
DeltagareNej nej nej!
går den med när lambda 1 vid tomgång och låg belastning så komemr du bara förstöra om du ändrar soppatrycket. Subaru har mappat bilen för att den ska gå fett på hög belastning, för att skydda för spikningar. Det enda du kan göra för att ändra på det är att mappa om bilen, men då får du vara försiktig…14 juli, 2010 kl. 14:10 #205232Zippo_
DeltagareNej nej nej!
går den med när lambda 1 vid tomgång och låg belastning så komemr du bara förstöra om du ändrar soppatrycket. Subaru har mappat bilen för att den ska gå fett på hög belastning, för att skydda för spikningar. Det enda du kan göra för att ändra på det är att mappa om bilen, men då får du vara försiktig…okej, det var detta jag var rädd för 🙁
Vågar man köra med bilen när den går lite för fett ?
eller är 10.8 för fett för att köra bana/strippen ?Kan ju nämna att bilen är en impreza gt -97 med:
sti turbo
3″ rostfritt avgas, 5″ utblås.
walbro 255 l/h soppapump
större spridare
Pysventil för att ställa laddet som original ladd.mvh
14 juli, 2010 kl. 16:48 #205225Kvarnis
Deltagare10.8 är tok lungt, vi pratar turbo bil här 😀
Max effekt får del flesta vid 11.5 inte mycke snålare om dom inte kör på race bränsle.
under 10 kan du börja fundera14 juli, 2010 kl. 19:49 #205233Zippo_
Deltagare10.8 är tok lungt, vi pratar turbo bil här 😀
Max effekt får del flesta vid 11.5 inte mycke snålare om dom inte kör på race bränsle.
under 10 kan du börja funderaphew 😀
Öppnade min luftfilter box idag, tänkte kolla vad det satt för filter i, satt ett panel filter från biltema i, så får bli o köpa ett från KN imorgon, kanske kan förbättre AFR lite också ? 🙂
tackar för svaren, nu kan man känna sig lugn när man gasar :D:cool:
14 juli, 2010 kl. 22:25 #205229RK
DeltagareHur är det när du ligger i ca 100-120? ligger den stadigt runt 14-15 eller?
Min hoppar så förbannat ungefär var tredje sekund mellan 14 och 16,5. undrar om det är normalt?15 juli, 2010 kl. 08:23 #205230Gilarski
DeltagareDen ideela luft/bränsleblandningen för en motor utan belastning är AFR 14,7 -> 14,7 delar luft och 1 del bränsle.
Ok, så, vid en blandning om ~14,7 kommer allt syre att förbrännas helt med bränslet -> den perfekta förbränningen är uppnådd.
Vid belasning tillför man mera bränsle än enligt kvoten 14,7, man tillför såpass med bränsle vid hög belastning att AFR kan gå ner runt 10,0 -> 10 delar luft & 1 del bränsle. Bilen går då mycket fett och du kommer inte förbränna all soppa. Det du däremot kommer uppnå är att bränslet har en kylande effekt (den kemiska reaktionen avger mindre energi/värme) så att du inte smälter några kolvar när motorn belastas…
Genom att ’kyla’ förbränningsrummet (när man sänker AFR) så hämmar man även tendenserna hos bränslet att självantända -> knackning.
Baksidan av poletten är dock att bränsleförbrukningen blir hög.
15 juli, 2010 kl. 08:59 #205234Zippo_
DeltagareDen ideela luft/bränsleblandningen för en motor utan belastning är AFR 14,7 -> 14,7 delar luft och 1 del bränsle.
Ok, så, vid en blandning om ~14,7 kommer allt syre att förbrännas helt med bränslet -> den perfekta förbränningen är uppnådd.
Vid belasning tillför man mera bränsle än enligt kvoten 14,7, man tillför såpass med bränsle vid hög belastning att AFR kan gå ner runt 10,0 -> 10 delar luft & 1 del bränsle. Bilen går då mycket fett och du kommer inte förbränna all soppa. Det du däremot kommer uppnå är att bränslet har en kylande effekt (den kemiska reaktionen avger mindre energi/värme) så att du inte smälter några kolvar när motorn belastas…
Genom att ’kyla’ förbränningsrummet (när man sänker AFR) så hämmar man även tendenserna hos bränslet att självantända -> knackning.
Baksidan av poletten är dock att bränsleförbrukningen blir hög.
grym förklaring som vanligt gilarski 🙂 bränsleförbrukningen bryr jag mig inte så mkt om, bara inget går sönder 😉 så då verkar ju allt cool lugnt! 😎
RK:
Min ligger runt 14.7 när jag ligger på vanlig gas vid 100-130 ungefär, hoppar lite gör den, men inte så högt som till 16..tackar för alla svar!
mvh15 juli, 2010 kl. 09:01 #205228Adam K
DeltagareOj! Den där måste ju redan vara mappad, annars får du aldrig lambda 1 vid tomgång med större spridare. Har du gjort det själv eller var den så när du köpte den?
okej, det var detta jag var rädd för 🙁
Vågar man köra med bilen när den går lite för fett ?
eller är 10.8 för fett för att köra bana/strippen ?Kan ju nämna att bilen är en impreza gt -97 med:
sti turbo
3″ rostfritt avgas, 5″ utblås.
walbro 255 l/h soppapump
större spridare
Pysventil för att ställa laddet som original ladd.mvh
15 juli, 2010 kl. 09:22 #205231Gilarski
Deltagaregrym förklaring som vanligt gilarski 🙂 bränsleförbrukningen bryr jag mig inte så mkt om, bara inget går sönder 😉 så då verkar ju allt cool lugnt! 😎
tackar för alla svar!
mvhTack Zippo, no prob. 🙂
Tilläggas att detta gäller för bensin, för den som kör E85 gäller lite andra luft/bränsle-kvoter 🙂
15 juli, 2010 kl. 12:48 #205226Kvarnis
Deltagare14.7:1 AFR är som sagt lambda 1, men glöm det när det gäller max effekt.
För lägre förbrukning måste man låga på över lambda 1 dvs över 14.7:1 i AFR.Lambda 1 för E85 är 9:1 i AFR
Lambda är för övrigt alltid lambda oavsett bränsle.
DVS använder lambda(och inte afr) på sin WB lambda så vissar den alltid rätt oavsett bränsle. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
