› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kolvringar eller ventiltätningar Impreza GT -00
- Detta ämne har 6 svar, 1,856 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
Lirkus.
-
FörfattareInlägg
-
15 juli, 2010 kl. 11:24 #23728
Lirkus
DeltagareTjoh!
Jag har en Subaru Impreza GT-00 som har dragit en del olja en tid nu.
Den luktar illa ibland när man har kört och stannar till vid rödljus och när man startar bilen så täcks den ibland av en illaluktande dimma från avgassystemet varm- eller kallstart spelar ingen roll.Behöver inte alls gasa hårt så försvinner oljan ändå, mest vid 110-120km/h har jag fått för mig.
Ryker ingenting när man kör eller på tomgången vad jag sett. Vid växlingar när man drar på så puffar de svart ur avgaset sa någon som låg bakom. Kanske ska det vara så vad vet jag.
Har provat att byta turbo också, ingen skillnad. Och Oljor, med vissa tillsatser blir det mindre åtgång på oljan och mindre dimma men det håller bara 1-200 mil nu vill jag göra någonting åt saken.
Har rådfrågat min Subarumek och han säger att då den inte läcker olja någonstans, så tror han att det är antingen kassa kolvringar eller ventiltätningar det kan handla om.
Har även bytt ventil till vevhusventilationen men den fortsätter att dricka olja och lukta illa :/Finns det något sätt att kolla om det är antingen kolvringarna som paj eller om det är ventilerna som läcker? Utan att skruva isär motorn.
För det är väl liiiite prisskillnad om det bara skulle vara ventiltätningarna 🙂
15 juli, 2010 kl. 22:27 #205264Mumin
DeltagarePå min läckte det från packbox mellan motor och låda men eftersom du inte har det så tippar jag på kolvringarna men inte vanligt vad jag vet.. vad har den gått?
16 juli, 2010 kl. 08:43 #205260Lirkus
DeltagareDen har precis rullat 15 000 mil. Sjukt jobbigt 🙁
16 juli, 2010 kl. 10:54 #205265Gilarski
DeltagareFör att ’utesluta’ ventilglapp kan du te.x köra i 110 på 3’an och släppa gasen, varpå motorn bromsar & ventilerna kommer vara duktigt aktiva.
Vid 70 stampar du plattan i mattan igen (fortfarande på 3’an).
Om det nu blev en ordenligt moln så är det troligt att det läcker olja runt ventilerna eftersom olja då runnit ned i förbränningsrummet när du motorbromsade. Oljan tuttar du eld på när du stampar plattan i mattan alltså.
Ett kompressionstest skulle kunna ge en vink om kolvringarna är slut men om bilen inte körts av en idiot på ebdast tokhöga varv så är jag mycket skeptisk till att ringarana är utslitna ärligt talat.
Dålig komp kan du ju även få om vetilsätena inte är helt täta, men detta är nåt helt annat. :rolleyes:
16 juli, 2010 kl. 11:05 #205261Lirkus
DeltagareTack!!
Skall prova å motorbromsa å gasa me nån polare bakom får vi se 🙂20 juli, 2010 kl. 17:17 #205262Lirkus
DeltagareNu har jag provat å motorbromsa från 110 till 70. Med svärfar på motorcykel bakom 🙂
Han sa att de kom en hel del oljerök då när jag skjutsade på igen. Så då borde det vara ventiltätningarna ??21 juli, 2010 kl. 09:46 #205263Lirkus
DeltagareNågon som har ett hum om hur mycket det skulle gå på att lämna in den å få ventilerna fixade ? Det är väl ingenting som man gör själv antar jag 🙂 Utan motorlyft å bra me plats i garaget 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
