SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor renovera org block eller köpa cosworth block

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23821
    anders__87
    Deltagare

      tja

      som sagt har rasat min motor på min type r 555 -98 som tyvärr verkar vara vanligt på dessa bilar från japan 🙁

      står nu inför valet att renovera min org motor som jag ej vet skicket på riktigt mer än att den har gått 9500mil eller att köpa ett komplett block från cosworth med bara cosworth delar i?

      om man har otur så kommer det springa iväg med org blocket med att borra upp o större kolvar o sånt ändå ju.

      någon har kanske ett svar på varför dom här type r motorerna rasar på löppande band vet några andra som med har gjort det som det tom har varit byt oljepump på som vissa sa var boven bakom :s

      är det värt dom där extra tusenlapparna för att vara säker på att få en motor som inte rasar även om man tänker köra org annars??

      mvh.anders frid

      #205989
      Manor
      Deltagare

        Det vanligaste är väl att de japanska importerna är mappade för en högre oktanhalt än vad vi har i Sverige. Mappa om dem brukar vara den första åtgärden som ska göras.

        Cosworth låter väl spontant som ett roligare alternativ, men jag vet inte kostnaden för det. Det finns en ”värstingmotor” till salu av Klew på forumet som kanske kan vara ett alternativ. En hel del pengar, men vill man vara värst så kostar det ju :-).

        #205991
        Kvarnis
        Deltagare

          Fundera på vad du kan tänkas lägga ut och vad ev mål med bilen är.
          bara att få igång den alt få en dräpare på typ +450Bhp

          /Kvarnis

          #205996
          anders__87
          Deltagare

            jo det med att mappa om har jag med hört, men tycker det är konstigt om vevlager ska gå för att bilen ev spikar till någon gång :/

            tanken va att jag skulle monterat ett link sprut i bilen nu efter sommaren med hjälp av streetpower i olofström då jag bor ca 1mil där ifrån i näsum, så då skulle det blivit mapp o lite små godis o ev e85..

            men dom pengarna får ju läggas på en ny motor nu 🙁

            just nu vill jag väl typ bara ha ihop bilen men samtidigt så finns de alltid planer för framtiden om man har kvar bilen som ev innebär att ett värstingblock skulle behövas 😉

            #205995
            Bodyshot
            Deltagare

              Cosworth all the way, fin skit helt klart! Jag kör med deras Shortblock!

              #205992
              Kvarnis
              Deltagare

                Skulle förslå ett short block från en STI, gärna en newage då dom är hållbara.

                Det biir det billigaste alt.

                Ska du köpa en färdig byggd botten del får du räkna med att allt runt om kring kostar kanske dubblet och lite till om det ska vara någon mening.

                Köp ett beggat short block från UK, lr mig 😉

                Alltså är bilen mappad för 100 oktan och du kör med 95/98 är det duktigt stor skilnad är jag rädd. Har man då ettt öppet filter som gör att bilen går snålare än normalt så blir det ju tyvärr ännu sämmre.

                #205997
                anders__87
                Deltagare

                  okej, Alltid kört på 98bensin och min bil har inget öppetfilter då min kusins hade problem med sina lmm på sin gt. öppet filter åker på den gången man tar bort lmm vid sprut byte på min bil 🙂

                  Men samtidigt har alla bilar något som känner av oktanen lite i bensinen och ställer om sig själv lite så har svårt att tro att det är huvudsaken till rasen..
                  Då skulle det vara samma problem på alla skyline, evo mm som har org sprut då ju :/

                  någon som vet vad en type r 555 laddar org? min laddade ca 1,2 och min bil e org förutom ett 3tum avgas hela vägen..

                  short block va menar ni med det??
                  är ny inom imprezor, kört volvo innan bara så de e väldigt mycket nytt om man säger så..

                  tanken är att flytta över mina org toppar till det nya blocket..

                  Skulle förslå ett short block från en STI, gärna en newage då dom är hållbara.

                  Det biir det billigaste alt.

                  Ska du köpa en färdig byggd botten del får du räkna med att allt runt om kring kostar kanske dubblet och lite till om det ska vara någon mening.

                  Köp ett beggat short block från UK, lr mig 😉

                  Alltså är bilen mappad för 100 oktan och du kör med 95/98 är det duktigt stor skilnad är jag rädd. Har man då ettt öppet filter som gör att bilen går snålare än normalt så blir det ju tyvärr ännu sämmre.

                  #205998
                  anders__87
                  Deltagare

                    då har man varit o kollat ca pris på ett link sprut..

                    funderar lite på att renovera org block och slänga in ett nytt sprut istället för ett dyrt cosworth lock 🙂

                    #205990
                    Manor
                    Deltagare

                      okej, Alltid kört på 98bensin och min bil har inget öppetfilter då min kusins hade problem med sina lmm på sin gt. öppet filter åker på den gången man tar bort lmm vid sprut byte på min bil 🙂

                      Men samtidigt har alla bilar något som känner av oktanen lite i bensinen och ställer om sig själv lite så har svårt att tro att det är huvudsaken till rasen..
                      Då skulle det vara samma problem på alla skyline, evo mm som har org sprut då ju :/

                      någon som vet vad en type r 555 laddar org? min laddade ca 1,2 och min bil e org förutom ett 3tum avgas hela vägen..

                      Jag tror att det tillsammans med de (om än små) modifieringar du har är boven i dramat. Det finns massor av liknande händelser i England, som ju importerat många liknande bilar.

                      Jag vet inte om Subaru är känsligare än Evo och Skyline, eller om det är stor skillnad på original ECU:erna…men att detta är ett bekymmer har man läst om i många år, och de flesta har både i Sverige och England tagit höjd för detta genom att mappa om bilen.

                      #206000
                      goffemannen
                      Deltagare

                        ja har också läst mkt om att man borde mappa bilen så fort som möjligt. Jag själv kommer få min mappad med simtek så snabbt det bara går när ja fått bilen. Å innan dess kommer det köras lugnt med bilen. Ja har köpt en Type R V5 -99

                        #205993
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Short block är botten delen/motorn utan toppar.
                          Ecu känner a spickningar och bakar tändningen, det är värre med fel oktan än att åka med större turbo omappat typ !!!

                          #205999
                          anders__87
                          Deltagare

                            tror det är ett klokt val av dig att mappa om bilen direkt 🙂

                            ja har också läst mkt om att man borde mappa bilen så fort som möjligt. Jag själv kommer få min mappad med simtek så snabbt det bara går när ja fått bilen. Å innan dess kommer det köras lugnt med bilen. Ja har köpt en Type R V5 -99

                            ok, då misstänkte jag rätt att de va clocket utan toppar 🙂
                            jo fick reda på det sen när jag snackade med hannes på streetpower..

                            Short block är botten delen/motorn utan toppar.
                            Ecu känner a spickningar och bakar tändningen, det är värre med fel oktan än att åka med större turbo omappat typ !!!

                            #205994
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Det tråkig med din botten del är att du har en ph1.5
                              from Ph2 så passar allt kolvar,vev m.m

                              Så det är bättre att fix typ en GT/sti botten del from 99> och bygga på alt, så köper du en newage botten del.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.