› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › övrig fundering, tacksam för svar.
- Detta ämne har 6 svar, 867 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
wrx_henke.
-
FörfattareInlägg
-
29 juli, 2010 kl. 18:32 #23825
wrx_henke
DeltagareJag har satt på ett ferrita system från turbon 3tum mellan turbo och kat, sen 2,5tum. måste man mappa bilen efter detta? ingen sa att det behövdes innan jag bytte, sen om man mappar den så har jag frågar jrm och dom säger att lambdasonden ”den främmre” vid uppipen kan lossna? stämmer det någon som vet? eller kan det bara vara fel på lambda? Bilen hackar vid 1ans växel. Motorn hackar,
29 juli, 2010 kl. 19:29 #206007Mumin
DeltagareJag har satt på ett ferrita system från turbon 3tum mellan turbo och kat, sen 2,5tum. måste man mappa bilen efter detta? ingen sa att det behövdes innan jag bytte, sen om man mappar den så har jag frågar jrm och dom säger att lambdasonden ”den främmre” vid uppipen kan lossna? stämmer det någon som vet? eller kan det bara vara fel på lambda? Bilen hackar vid 1ans växel. Motorn hackar,
Behöver inte mappa för att byta avgassystem. sen att lambdan kan lossna kan tolkas på olika sätt, kolla kontakt stycket till den osv annars LMM om bilen rycker vid gaspådrag.
29 juli, 2010 kl. 20:19 #206008wrx_henke
DeltagareMen kan det ha med att bilen ”hackar” på 1ans växel med? för har gjort service nyss på den och innan ryckte den vid gaspådrag, , men efter gjorde den inte det, nu ”hackar” bara motorn vid 1ans växel när man ska köra iväg, Ibland!
30 juli, 2010 kl. 10:06 #206006Koffe
KeymasterJag har för mig att jag har hört sägas att främre katten (den i uppipen) kan lossna / tryckas in i turbon när man bytt till ett avgas med friare flöde. Om det ligger nåt i det låter jag dock vara osagt. Men jag har för mig att JRM förespråkar komplett ”steg 1” när man bytt avgas just för att eliminera denna risk (dvs uppipe utan kat, soppapump, stift och filer + EcuTek och mappning). Jag körde dock två år med Ferrita utan problem.
Det jag däremot blev tvungen att göra var att skaffa en s.k. ”CEL-fix” hos JRM. En lite distans man skruvar fast mellan avgas och bakre lambdasonden. Innan den monterades fick jag felkod titt som tätt. Har visst nåt med det högre avgasflödet genom sonden att göra. Prova att köpa och montera en celfix först, kanske hjälper det mot hackningarna?
Mvh
//Koffe31 juli, 2010 kl. 13:16 #206009wrx_henke
Deltagarejag fick massa felkoder förut, men sen åkte jag till ferrita och dom fixade det, så det har jag inte problem med än, men som sagt vet jag ju inte vad hackningarna beror på. men alla säger olika också, vissa säger att jag behöver mappa om den, men vissa säger att det är nått annat, så vet inte vilken linje man ska gå på
31 juli, 2010 kl. 15:42 #206005Bodyshot
DeltagareEn mappning gör stora skillnader på alla bilar som har annat avgas än orginal, jag hade tex en helt flång ny EVO 10 nyligen, gick skit från fabrik, harklade sig vid gas osv, steg1 med rör gav 410hk bänkat och gav ett mycket finare och framförallt renare register!
Mappa bilen, tror ditt problem försvinner då!
Och sen om du har en WRX med katt i uppipen så hade jag bytt den direkt..
31 juli, 2010 kl. 20:28 #206010wrx_henke
Deltagareokej, tack för hjälpen 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.