- Detta ämne har 10 svar, 3,945 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Pubbe.
-
FörfattareInlägg
-
2 augusti, 2010 kl. 10:45 #23841dlehtihetDeltagare
Hej,
I vintras stod jag på buken med bilen (bokstavligt, inga hjul var i backen så fyrhjulsdriften gick inte att använda….). Efter att ha grävt bort snö och borrat ner mig igen (ännu mera) fick jag bita i det sura och tillkalla bärgare (även det en 4-hjulsdriven variant som också han körde fast – med skillnaden att han kunde vinscha sig loss).
Hur som haver, efter denna incident började bilen att “rycka” på låga varv (mellan 1500-2500) på tvåans och treans växel. Då jag besiktigade bilen lästes en felkod ut (som rörde låg spänning i tändningen – inget fel som påverkade bes. resultatet). Var inne och servade på Kindwalls och bad dem kolla men de hittade ingenting (sa sig även provköra utan att känna problemet).
Problemet kvarstod så jag åkte in till Mekonomen och bad dem kolla. De fann ingen felkod (förmodligen släckt av kindwalls) och kunde inte heller de se några problem.
En tid senare åkte jag in till ytterligare en märkesverkstad och bytte framskivorna och bad dem kolla upp detta. Deras odb (tec-2?) fann inga felkoder och de påstod att de inte heller kände av ryckningarna (förklarade det med att det nog var AC:n som slog in vid dessa varv vilket var märkligt eftersom problemet visar sig med den avslagen också).
Summa summarum, eftersom det inte verkar finnas mekaniker kvar som kan sitt yrke, någon som vet vad som kan orsaka dessa ryck? Bilen stod i snön en hel dag så jag undrar om fukt kan ha smugit sig in någonstans? Började fundera på tändkablar och har börjat leta men kan för min själ inte hitta något ställe där det går att handla dessa. Någon som har ett tips på ställe som har kablar av bra kvalitet?
Vad kan annars orsaka problemet?
M v h
Danne
2 augusti, 2010 kl. 13:34 #206091LegacyLarsaKeymasterÄr det när bilen är kall eller varm, eller hela tiden?
/Lars
2 augusti, 2010 kl. 13:41 #206095dlehtihetDeltagareÄr det när bilen är kall eller varm, eller hela tiden?
/Lars
Hej,
Det sker hela tiden oavsett om den är varm eller kall. Mer än hälften av gångerna som man passerar det intervallet så känns rycken. Extra tydligt blir det när man bromsar ner (t.ex vid sväng) och sedan går på gasen.
M v h
Daniel
2 augusti, 2010 kl. 14:50 #206093ManorDeltagareTjenare Danne!
Long time, no see (or hear) :).
Kan man få tipsa om Fürstenhoffs Motor, om du nu inte redan varit där?
Hittills så har de alltid löst mina problem åtminstone, och är enligt min mening riktiga bilmekaniker.Kindwalls övergav man med glädje den dagen Forden försvann. Har du hittat en bra sådan verkstad som du vågar anförtro din Subaru?
Har du förresten kvar Legacyn, eller är det något nyare?3 augusti, 2010 kl. 13:31 #206096dlehtihetDeltagareTjena Mats,
Jo, det var galet länge sedan sist tyvärr. Men det ska jag råda bot på och helt enkelt dyka upp nästa gång ni sammansvävar i Stockholm igen (när i tiden blir det?).
Hoppas allt är bra med dig. Har minsann sett din hyllning till den vattenkylda världen och grunden till 80% av världens kod på nätet (hehe). Du träffade några av mina arbetskollegor tror jag innan sommaren också?
Vi får snacka mer när vi ses. Ha det gott så länge.
M v h
Daniel
3 augusti, 2010 kl. 14:26 #206092LegacyLarsaKeymasterDet är svårt att sitta på ett forum och sia, men skit i soppan eller soppapump med sämre funktion? luftfilter igensatt?
Annars tar du med dig en meck, från den verkstad du bestämmer dig för, och tar en tur med bilen och förklara vad du känner vid dessa varvtal, så att han vet vad han ska bekymra sig om.
/Larsa
3 augusti, 2010 kl. 14:42 #206094ManorDeltagareTjena Mats,
Hoppas allt är bra med dig. Har minsann sett din hyllning till den vattenkylda världen och grunden till 80% av världens kod på nätet (hehe). Du träffade några av mina arbetskollegor tror jag innan sommaren också?Vi får snacka mer när vi ses. Ha det gott så länge.
M v h
Daniel
Jo, det stämmer att vi hade ett besök från några kollegor till dig :-).
De vill konvertera sig bort från ett gammalt dyrt verktyg/kodgenerator/runtime miljö, vilket vi redan gjort med stor framgång.Det fungerade klockrent faktiskt, och inget vi ångrat det minsta.
Är du involverad i sådant? Jag trodde mest du tillhörde “the dark Java side” :p. Vi kanske har fler arbetsmässiga beröringspunkter!!?
15 augusti, 2010 kl. 13:32 #206099DesenDeltagareHej,
Det sker hela tiden oavsett om den är varm eller kall. Mer än hälften av gångerna som man passerar det intervallet så känns rycken. Extra tydligt blir det när man bromsar ner (t.ex vid sväng) och sedan går på gasen.
M v h
Daniel
Kolla stift, kablar, tändspolar, tändmodul. Börja med stiften så ser du ju snabbt om det är en speciell cylinder som bråkar.
30 augusti, 2010 kl. 21:25 #206100theFarmDeltagareMin forester turbo rycker under 2000 varv ca, om jag inte smyger mig på som jag gör nudå. Har kört diagnos, insugstempen ligger på -40 alltid. Alltså insugslufttempgivaren, och den är inbygd i luftmängdmätaren så i mitt fall är det tydligen den det är fel på.
Köpte faktiskt en lmm från jofab eller något sådant tidigare, men då gick bilen ännu sämre fastän den var ny(dock pirat) detta har gjort mig lite förvirrad. Annars har jag provat bytt, stift, kablar och tändspole.. Min bil började gå sämre tydligast vid våta väderlekar, har även kollat fukt i kontakter osv..
Så mitt tips är lmm, men de är dyra så lättast är väl att låna av någon och prova..6 september, 2010 kl. 13:57 #206097dlehtihetDeltagareEfter att ha loggat p0031 ett gäng tillfällen så kan jag nu konstatera att O2 sensorn börjat packa ihop. Vid kontakt med märkesverkstäderna så fick jag höra att själva delen (sensorn) går löst på närmare 4000 SEK (!!!). Herrej#”!&r…
Med den chocken så började jag förstås kolla runt efter mer humana prisalternativ och hittade t.ex en sensor ifrån “Walker” i USA:
http://www.drivewire.com/vehicle/subaru-legacy/oxygen-sensor/
För 116usd + frakt/tull/moms.
Vet ingenting om kvalitén på denna eller om den kommer säcka ur hyffsat fort. Frågan är väl egentligen om någon här kan rekommendera en variant/inköpsställe som INTE kostar 4000 för den stackars delen?
M v h
Danne
1 oktober, 2010 kl. 08:18 #206098PubbeDeltagareNär det gäller O2 sensor så duger Biltemas universal alldeles utmärkt ~400kr, dock så får man kapa kablarna till orignal sensorn.
I övrigt när det gäller ryckande Forester turbo årsmod 99-01, så kan jag bara säga att det som hjälpte för mig var: byte ECU från AE900/AE901 till en AG040(-99-00). (Förutom alla andra vanliga problem med LMM & O2 sensorn. LMM’en går faktiskt bra att rengöra om man är lite försiktig)
Mvh // UiP
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.