› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › LMM som går sönder – otur eller finns det logik i det?
- Detta ämne har 10 svar, 1,779 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
5 augusti, 2010 kl. 21:02 #23868
Niklas
DeltagareMin andra LMM har gått sönder och jag har nu börjat fundera på varför dessa mätare går sönder. Båda gångerna har det handlat om uppstart efter längre stillastående (en månad eller mer). Jag har haft bilen i 8 år och aldrig har problem med LMM tidigare och kört med samma setup av drivlinan senaste 3-4 åren.
Är det ren och skär otur när LMMen går sönder eller finns det (om än svag) en röd tråd i när LMMen går sönder? 1500kr kan man ha betydligt roligare för, tex att fulltanka bilen 2½ gång. Så det jag undrar, ni som haft LMMer som gått sönder, har det också varit när du startat bilen efter att den stått still ett tag eller har det hänt ”över natten”?
5 augusti, 2010 kl. 21:26 #206519specialized
DeltagareJag har( är ? ) varit inne i ett liknande ”stim” med LMM-byten nyligen.
Jag har bytt 3 st på 4-5 månader .
2 av gångerna har den pajat under körning, regn en gång, torrt den andra.
Den 3:dje var hel när jag ställde bilen, men när jag starta igen 10 minuter senare så var den paj. Regn även då. Kör avsnorklad luftburk, varvid vatten lättare sugs in till filtret och sen vidare..Jag tror mer och mer på teorin att ett skitigt/ dåligt luftfilter är det som dödar LMM:en.
Har tidigare trott mer på att det är vibrationer och dyl ..Mitt tips är att köpa ett nytt filter och göra rent luftboxen /insugsröret, i samma veva som du byter LMM 🙂
5 augusti, 2010 kl. 21:32 #206521Sternborn
DeltagarePå min förra gt pajjade 2 st LMM inom loppet av 2 veckor, orsaken visade sig vara luftfiltermattan som jag köpte av JRM. Jag hade HKS svampfiltret och ville ha en blå filtermatta istället för den gröna original så dom gav mig en blå.
Jag monterade den blåa och 1 vecka senare pajja den första LMM, men eftersom jag hade hört att detta var ett vanligt fel så tänkte jag inte mer på det och köpte en ny LMM för 1500 av JRM. Några dar senare så pajja även den nya LMM:en. Det visade sig att den nya blåa filtermattan saknade ett laget, det lagret som stoppar de minsta partiklarna.
Jag åkte till jrm med filtret men det enda dom hade att säga var att dom brukade köra med dessa 2 lagersfilter utan problem.
Men jag gjorde rent det gamla gröna filtret och körde med det istället och då hade jag aldrig mer några problem.Det roliga var att när jag behövde min andra LMM så hade JRM inga kvar, så jag ringde Torvalla bil istället men där kostade LMM ca 5000 enligt dom. Då sa jag bara åt dom att nej den kostar exakt 1500 och jag vill inte ha plaströret som du försöker sälja till mig för 3500kr.. då fanns det helt plötsligt en LMM för 1500 :p
Båda gångerna LMM pajjade så åkte jag på en dammig grusväg så antar att dammet tog sig förbi filtret och skadade LMM. Jävligt känslig pryl det där 😛
5 augusti, 2010 kl. 22:08 #206525Niklas
DeltagareJahapp, där sprack min teori om att man måste köra bilen ofta för att slippa strul med LMMen. :p
Då är det väl bara otur helt enkelt om man har kvar original luftfilter. Att byta till sportigare luftfilter för att få coolare ljud är allmänt känt att det drar med sig LMM-byten lika ofta som man käkar tacos. :rolleyes:
5 augusti, 2010 kl. 22:10 #206517Manor
DeltagareMin LMM gick sönder vid cirka 10000 körda mil. Jag uppfattade att den nya LMM:en var en ”generation 2” som skulle hålla bättre. Nu har bilen gått dryga 22000 mil och jag har (peppar peppar ta i trä) inte haft något mer LMM haveri.
Jag kör med original luftfilter och snorkel…ja helt original förutom en massa extramätare :p.
5 augusti, 2010 kl. 22:24 #206522Sternborn
DeltagareJahapp, där sprack min teori om att man måste köra bilen ofta för att slippa strul med LMMen. :p
Då är det väl bara otur helt enkelt om man har kvar original luftfilter. Att byta till sportigare luftfilter för att få coolare ljud är allmänt känt att det drar med sig LMM-byten lika ofta som man käkar tacos. :rolleyes:
aa det blir inge mer öppet luftfilter för mig förens jag har ett styrsystem i bilen som inte använder sig utav LMM. Man kan säga att jag har lärt mig av mina misstag 😉
5 augusti, 2010 kl. 22:26 #206520specialized
DeltagareDå är det väl bara otur helt enkelt om man har kvar original luftfilter. Att byta till sportigare luftfilter för att få coolare ljud är allmänt känt att det drar med sig LMM-byten lika ofta som man käkar tacos. :rolleyes:
Vad jag menade var alltså att passa på att köpa ett nytt orignalfilter för 150-200 kr, när du ändå byter LMM för 1850 kr som den kostar nu 😉
5 augusti, 2010 kl. 23:33 #206526Niklas
DeltagareVad jag menade var alltså att passa på att köpa ett nytt orignalfilter för 150-200 kr, när du ändå byter LMM för 1850 kr som den kostar nu 😉
Ligger något i det du säger/skriver.
6 augusti, 2010 kl. 07:11 #206524goffemannen
Deltagaredet är just pga detta problem som ja ska byta styrsystem på min type r direkt =). plus att man borde pga att vi har sämre soppa än japanarna …
7 augusti, 2010 kl. 01:17 #206518tendency
DeltagareNär min LMM pajade, så gick bilen gradvis sämre, och jag vet inte vad som utlöste problemet från första början eller när. Jag har konat/öppet Apexi, som är uppstagat, så vibrationer var nog inte orsaken. Och jag vetifan om filtret är boven, eftersom LMM går sönder även med original luftburk/filter. Har kört ett par tusen mil och år efter bytet till ny LMM, utan problem.
Ganska nyligen monterades ett nytt Apexi-filter. Och tidigare i somras under ett regnoväder blev filtret genomsurt och bilen gick som en påse nötter (fick väl ingen luft). Filtret skruvades av och fick torka inomhus, sedan har bilen gått bra som vanligt – så LMM tog inte skada av vatten iaf..
Så vibrationer och väderlek kanske kan uteslutas. Vad återstår? Smutsiga filter… tja, filtret jag hade på när min LMM pajade var inte skitigt, och jag körde ju problemfritt med det även efter LMM-bytet.
Verkar inte finnas någon logik alls! 😀 :p
7 augusti, 2010 kl. 10:35 #206523Fricke.w
DeltagareJag har en liten teori, som jag funderat på många år nu, och gäller turbo bilar i allmenhet, specielt på impreza stin jag har nu, nu vet jag inte riktigt hur de ser ut på impreza GT, men på min 06a sti så har man ju i alla fall 2 ingångar från vevhus ventilationen, som kommer in på turbo inletpipen, alltså mellan lmm och turbo, och min teori är att i synerhet när man börjar trimma bilarna, och höjer laddtrycken, så kan man i vissa fall få litte negativt laddtryck när man kliver av gasen, och dumpen inte riktigt hänger med, alltså laddtrycket slår till baks på impelern på turbon, och i sin tur kannske till och med kryper för bi turbon, vilket i sin tur, resulterar i att de luft trycket som nu färdas i fel riktning, kan ju ta med sig olje film från vevhuset tillbaks på lmm, och de mina herrar är döden för den.
Så byg om vevhus ventilationen så snart ni kan, behöver inte alls vara öppen, men någon form av återcirkulernade catchtank förhindrar ju procesen avsevärt, om de får oljefilmen att stanakvar just där.Varför jag kommit på detta är att mina lmm gåt varae sig jag hade orginal filter eller öppet filter, men alla gångerna kunde jag se och framför allt känna en tun finn oljefilm på lmm givaren.
MVH
Fredrik -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
