SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Sladd / Drift med Sti

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23915
    Eiiiiik
    Deltagare

      Tjenare!

      Nissan-killarna va ute och sladdade i rondellen idag. Självklart faller man ju för grupptryck och bestämmer sig för att testa om det går med Subban också.. Inga problem det där.

      Frågan är nu.. Hur mycket sliter det egentligen på bilen. Att det inte är riktigt bra är ju inte speciellt svårt att räkna ut, men hur illa är det egentligen? Drivlinan ska orka med det?

      #207787
      specialized
      Deltagare

        Tjenare!

        Nissan-killarna va ute och sladdade i rondellen idag. Självklart faller man ju för grupptryck och bestämmer sig för att testa om det går med Subban också.. Inga problem det där.

        Frågan är nu.. Hur mycket sliter det egentligen på bilen. Att det inte är riktigt bra är ju inte speciellt svårt att räkna ut, men hur illa är det egentligen? Drivlinan ska orka med det?

        Den 6-petade lådan/drivlinan är ganska skottsäker och körs med effekter på upp till 500 hk utan problem, så lite drifting skadar den inte, så länge du inte bor i rondellen och sladdar dygnet runt 🙂

        #207795
        Turbovin
        Deltagare

          Enda jag läst på Scoobynet är att på de tidiga 6-petade lådorna utan DCCD så har mellandiffen gett sig i vissa fall men då har de nog misshandlats rejält. De brukar ha lite högre effekt- och vridnivåer där också.

          #207801
          berne
          Deltagare

            hur mkt effekt behöver man upp i för att de ska släppa på torr asfalt ca?

            #207804
            Eiiiiik
            Deltagare

              Vad bra! 🙂 Nerå, bo på bredden i rondeller gör jag inte 😉

              Köper du GoodRide-däck (nej, gör inte detta!!!!) så är det bara att gasa till du får ladd, koppla, dra lite i pinnen i mitten, sen möta med 1:an. Så ska du allt se att det går fint även med en original Sti 😉

              #207783
              Manor
              Deltagare

                Vad bra! 🙂 Nerå, bo på bredden i rondeller gör jag inte 😉

                Köper du GoodRide-däck (nej, gör inte detta!!!!) så är det bara att gasa till du får ladd, koppla, dra lite i pinnen i mitten, sen möta med 1:an. Så ska du allt se att det går fint även med en original Sti 😉

                Jag är gammal, det ska erkännas…men ärligt talat…ja, vad ska man säga :rolleyes:.

                #207800
                Snofi
                Deltagare

                  Här har du en som sladdar

                  http://www.youtube.com/watch?v=JHChEb67yb4

                  Stackars drivlinan!!
                  Dock var han jävligt duktig på att ratta bilen.

                  #207805
                  Eiiiiik
                  Deltagare

                    Heheh! Ja, duktig som tusan… Men nu har man testat det. Det får räcka 🙂

                    #207793
                    Bodyshot
                    Deltagare

                      Hör med Sladden här på forumet, han går mer på bredden än rakt fram!

                      #207803
                      Eiiiiik
                      Deltagare

                        Hör med Sladden här på forumet, han går mer på bredden än rakt fram!

                        Och har fått byta ett par delar också kan jag tänka mig? 😉

                        #207792
                        Bodyshot
                        Deltagare

                          Jag tror inte det behövs bytas mer än däck utöver vanlig service, dom håller bra är min uppfattning 🙂

                          #207806
                          Eiiiiik
                          Deltagare

                            Jag tror inte det behövs bytas mer än däck utöver vanlig service, dom håller bra är min uppfattning 🙂

                            Vad bra!! 🙂

                            Jobbar på ett stort däckföretag, så det är ju bra 🙂

                            #207791
                            abacus
                            Deltagare

                              Här har du en som sladdar

                              http://www.youtube.com/watch?v=JHChEb67yb4

                              Stackars drivlinan!!
                              Dock var han jävligt duktig på att ratta bilen.

                              Hmm finns det någon typ av bok typ ”Dummies for drifting” eller hur man man gör, är det handbromsen som gäller får att få upp ett kast å sedan gasa sig igenom det ???

                              Min GT har en svår tendens att vilja gå rakt fram tills man provocerar den hårt med ett kraftigt rattutslag och rejält med gas….

                              #207807
                              Eiiiiik
                              Deltagare

                                Hmm finns det någon typ av bok typ ”Dummies for drifting” eller hur man man gör, är det handbromsen som gäller får att få upp ett kast å sedan gasa sig igenom det ???

                                Min GT har en svår tendens att vilja gå rakt fram tills man provocerar den hårt med ett kraftigt rattutslag och rejält med gas….

                                Ska du göra ringar eller sladda på plats är det ju lättast att dra kryckan till du ligger i ”rätt läge” sen möta med 1:an och se till att hålla bra med spinn på hjulen. Iaf min subba har en tendens att bara vilja understyra om jag försöker mata ut den med enbart gas..

                                Det han gör på filmen här är snarare powerslide.. MYCKET fart och sen ”flicka” bilen som det heter. Sväng åt motsatt håll dit du ska först för att sen få ett ordentligt kast när du svänger tillbaka i tänkt riktning 🙂

                                #207788
                                specialized
                                Deltagare

                                  Hmm finns det någon typ av bok typ ”Dummies for drifting” eller hur man man gör, är det handbromsen som gäller får att få upp ett kast å sedan gasa sig igenom det ???

                                  Min GT har en svår tendens att vilja gå rakt fram tills man provocerar den hårt med ett kraftigt rattutslag och rejält med gas….

                                  Att ge sig på att drifta på torr asfalt med en GT är inget att rekommendera, såvida du inte bytt drivlina/ växellåda och har effekt så det räcker.

                                  Vidare, så är det mycket enklare med en Sti som har diffbroms bak (och även mer drivning bak, med diffen i öppet läge), mycket enklare att få ut baken då 🙂
                                  Handbromsen tar en del stryk av att använda den för att låsa bakhjulen, och även mittdiffen på en GT. På en STi med DCCD, så frikopplas framhjulen från bakhjulen när du drar handbromsen och därmed belastas inte mittdiffen.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.