SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor problem med GT, dör vid 3000RPM

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23931
    berne
    Deltagare

      stöter på ett problem som jag undrar om någon kan hjälpa mig med, börjar de med att min Impreza -99

      började rycka, jag släppte gasen bilen dog , starta bilen och samma sak hände.

      vi bogsera bilen till en närliggande garage, försök att starta bilen och den fungerar bra, körde med ca 2.5mil och skulle starta bilen efter samma symptom.
      Det är vingligt på tomgång, men så fort jag gasar till omkring 3000rpm så dör bilen, verkar om den är trött. orkar inte hela vägen

      har kollat bränsletryck på de ligger som de ska, å den minskar inte när man gasar
      Jag har Simtek i bilen så luftmassanmäter bort

      någon har tips om vad vart?

      #208013
      Manor
      Deltagare

        Ja, om du inte hade haft bort LMM:en så hade jag som vanligt gissat på den.
        Jag måste säga att den största fördelen med att ha LMM:en kvar är att den är lätt att skylla på när det strular…och till 98% så är det oftast den :D.

        Det blir väl till att prata med Per (det är väl han som mappat din Simtek), för är det inte troligt att problemet är relaterat till den?

        #208021
        berne
        Deltagare

          Ja, om du inte hade haft bort LMM:en så hade jag som vanligt gissat på den.
          Jag måste säga att den största fördelen med att ha LMM:en kvar är att den är lätt att skylla på när det strular…och till 98% så är det oftast den :D.

          Det blir väl till att prata med Per (det är väl han som mappat din Simtek), för är det inte troligt att problemet är relaterat till den?

          hmm har försökt att få tag på han men jan svarat inte på sin tele tider,

          konstigt att de bara kan komma plötsligt….

          undar om den lägger några fel koder:S

          #208019
          Mumin
          Deltagare

            Vild gissning då min kompis hade samma problem.. dock var det jord fel,, testa dra en extra jorb med typ en start kabel eller liknade.,. värt ett försök iaf 😀

            #208029
            Gilarski
            Deltagare

              Tänds inte motorlampan ?

              Finns en tomgångs solenoid som kanske börjat strula, den sitter på spjället.

              Om du har problem med nån luftläcka så kan du få liknande bekymmer, dock, en liten vakuum/tryck-slang kommer knappast göra att du får dessa problem utan det måste vara de stora rören i så fall.

              Har du gjort nåt nyligen på bilen ?

              Har du återcirkulerande eller öppen dump ?

              #208030
              Gilarski
              Deltagare

                När min LMM lade av så dog bilen och gick därefter in i Limp home när jag startade den. Då tillåts inget ladd (max 0 bar på mätaren) samt varvstopp vid 4500 rpm.

                #208022
                berne
                Deltagare

                  När min LMM lade av så dog bilen och gick därefter in i Limp home när jag startade den. Då tillåts inget ladd (max 0 bar på mätaren) samt varvstopp vid 4500 rpm.

                  hmm problemet är att jag inte har LMM:( de är om i såna fall om Mappsensor kan ha get sig

                  #208020
                  Fricke.w
                  Deltagare

                    Har du kollat stiften och spolarna ? kan kannske även se över spjälläges givaren om du har en sådan, bilar kann bli väldigt skum om de blir skit där eller om den pajat eventuelt.

                    MVH
                    Fricke

                    #208023
                    berne
                    Deltagare

                      Har du kollat stiften och spolarna ? kan kannske även se över spjälläges givaren om du har en sådan, bilar kann bli väldigt skum om de blir skit där eller om den pajat eventuelt.

                      MVH
                      Fricke

                      ne stifften ska jag kolla i morgon, å se hur dom ser ut, var dock inte länge sedan ja bytten, men ska ta bort 1 å kolla hur de ser ut, kan man kolla spolen på något sätt?
                      spjälläges givaren? var sitter den?

                      #208015
                      Desen
                      Deltagare

                        Spjällägesgivaren har du på insuget till motorn, alltså vid gasspjället. Den känner av vilket läge spjället är och ger en signal till ecu på 0-5V.
                        Bråkar den så beter bilen sig väldigt skumt. Värt att kolla.

                        Ser dina stift ok ut så och din TPS ger rätt värde så kanske du skulle ta en titt på vev och kam givarna.

                        Är kablarna från insugstempen till simtek OK?

                        Lycka till.

                        #208031
                        Gilarski
                        Deltagare

                          hmm problemet är att jag inte har LMM:( de är om i såna fall om Mappsensor kan ha get sig

                          Sorry, läste inte allt

                          #208024
                          berne
                          Deltagare

                            Spjällägesgivaren har du på insuget till motorn, alltså vid gasspjället. Den känner av vilket läge spjället är och ger en signal till ecu på 0-5V.
                            Bråkar den så beter bilen sig väldigt skumt. Värt att kolla.

                            Ser dina stift ok ut så och din TPS ger rätt värde så kanske du skulle ta en titt på vev och kam givarna.

                            Är kablarna från insugstempen till simtek OK?

                            Lycka till.

                            hmm ska testa följande nu:

                            1. stift
                            2.Spjällägesgivaren är de bara att mäta på den å den ska ligga på 0-5V?
                            2vev och kam givarna.

                            3: veti fan:S

                            #208025
                            berne
                            Deltagare

                              testa att köra bilen i dag, gick ur fint som helst…….ladd tryck å allt fanns, var jätte fin även på tomgågen,

                              så de blir att ringa till per….OM HAN SVARAR

                              #208016
                              Desen
                              Deltagare

                                Lättaste sättet att få tag i Per är nog att skicka ett mail, han är svår att nå på telefon nu av olika anledningar.

                                Ladda ner en verkstadshandbok så kan du se vad de olika givarna ska ge för volt eller ohm.

                                Har du dubbla mappar? Gick den lika dåligt på båda mapparna?

                                #208026
                                berne
                                Deltagare

                                  Lättaste sättet att få tag i Per är nog att skicka ett mail, han är svår att nå på telefon nu av olika anledningar.

                                  Ladda ner en verkstadshandbok så kan du se vad de olika givarna ska ge för volt eller ohm.

                                  Har du dubbla mappar? Gick den lika dåligt på båda mapparna?

                                  så där nu har jag fått tag på han….ska köra in bilen på måndag…. får allt säga att de är VÄLDIGT dåligt med simec att man inte kan läsa fel koder, vi ”vanlig” dator på vekstad

                                  han visste inte var de kunnde var riktigt

                                  Var kan man hitta en BRA sån bok…du kan PM mig länk eller info

                                  ne jag har bara 1 mappning med ALS

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.