› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › problem med GT, dör vid 3000RPM
- Detta ämne har 19 svar, 1,686 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2010 kl. 15:52 #23931
berne
Deltagarestöter på ett problem som jag undrar om någon kan hjälpa mig med, börjar de med att min Impreza -99
började rycka, jag släppte gasen bilen dog , starta bilen och samma sak hände.
vi bogsera bilen till en närliggande garage, försök att starta bilen och den fungerar bra, körde med ca 2.5mil och skulle starta bilen efter samma symptom.
Det är vingligt på tomgång, men så fort jag gasar till omkring 3000rpm så dör bilen, verkar om den är trött. orkar inte hela vägenhar kollat bränsletryck på de ligger som de ska, å den minskar inte när man gasar
Jag har Simtek i bilen så luftmassanmäter bortnågon har tips om vad vart?
16 augusti, 2010 kl. 17:19 #208013Manor
DeltagareJa, om du inte hade haft bort LMM:en så hade jag som vanligt gissat på den.
Jag måste säga att den största fördelen med att ha LMM:en kvar är att den är lätt att skylla på när det strular…och till 98% så är det oftast den :D.Det blir väl till att prata med Per (det är väl han som mappat din Simtek), för är det inte troligt att problemet är relaterat till den?
16 augusti, 2010 kl. 18:16 #208021berne
DeltagareJa, om du inte hade haft bort LMM:en så hade jag som vanligt gissat på den.
Jag måste säga att den största fördelen med att ha LMM:en kvar är att den är lätt att skylla på när det strular…och till 98% så är det oftast den :D.Det blir väl till att prata med Per (det är väl han som mappat din Simtek), för är det inte troligt att problemet är relaterat till den?
hmm har försökt att få tag på han men jan svarat inte på sin tele tider,
konstigt att de bara kan komma plötsligt….
undar om den lägger några fel koder:S
16 augusti, 2010 kl. 18:44 #208019Mumin
DeltagareVild gissning då min kompis hade samma problem.. dock var det jord fel,, testa dra en extra jorb med typ en start kabel eller liknade.,. värt ett försök iaf 😀
16 augusti, 2010 kl. 18:45 #208029Gilarski
DeltagareTänds inte motorlampan ?
Finns en tomgångs solenoid som kanske börjat strula, den sitter på spjället.
Om du har problem med nån luftläcka så kan du få liknande bekymmer, dock, en liten vakuum/tryck-slang kommer knappast göra att du får dessa problem utan det måste vara de stora rören i så fall.
Har du gjort nåt nyligen på bilen ?
Har du återcirkulerande eller öppen dump ?
16 augusti, 2010 kl. 18:48 #208030Gilarski
DeltagareNär min LMM lade av så dog bilen och gick därefter in i Limp home när jag startade den. Då tillåts inget ladd (max 0 bar på mätaren) samt varvstopp vid 4500 rpm.
16 augusti, 2010 kl. 19:00 #208022berne
DeltagareNär min LMM lade av så dog bilen och gick därefter in i Limp home när jag startade den. Då tillåts inget ladd (max 0 bar på mätaren) samt varvstopp vid 4500 rpm.
hmm problemet är att jag inte har LMM:( de är om i såna fall om Mappsensor kan ha get sig
16 augusti, 2010 kl. 19:51 #208020Fricke.w
DeltagareHar du kollat stiften och spolarna ? kan kannske även se över spjälläges givaren om du har en sådan, bilar kann bli väldigt skum om de blir skit där eller om den pajat eventuelt.
MVH
Fricke16 augusti, 2010 kl. 19:54 #208023berne
DeltagareHar du kollat stiften och spolarna ? kan kannske även se över spjälläges givaren om du har en sådan, bilar kann bli väldigt skum om de blir skit där eller om den pajat eventuelt.
MVH
Frickene stifften ska jag kolla i morgon, å se hur dom ser ut, var dock inte länge sedan ja bytten, men ska ta bort 1 å kolla hur de ser ut, kan man kolla spolen på något sätt?
spjälläges givaren? var sitter den?16 augusti, 2010 kl. 20:42 #208015Desen
DeltagareSpjällägesgivaren har du på insuget till motorn, alltså vid gasspjället. Den känner av vilket läge spjället är och ger en signal till ecu på 0-5V.
Bråkar den så beter bilen sig väldigt skumt. Värt att kolla.Ser dina stift ok ut så och din TPS ger rätt värde så kanske du skulle ta en titt på vev och kam givarna.
Är kablarna från insugstempen till simtek OK?
Lycka till.
17 augusti, 2010 kl. 07:18 #208031Gilarski
Deltagarehmm problemet är att jag inte har LMM:( de är om i såna fall om Mappsensor kan ha get sig
Sorry, läste inte allt
17 augusti, 2010 kl. 07:19 #208024berne
DeltagareSpjällägesgivaren har du på insuget till motorn, alltså vid gasspjället. Den känner av vilket läge spjället är och ger en signal till ecu på 0-5V.
Bråkar den så beter bilen sig väldigt skumt. Värt att kolla.Ser dina stift ok ut så och din TPS ger rätt värde så kanske du skulle ta en titt på vev och kam givarna.
Är kablarna från insugstempen till simtek OK?
Lycka till.
hmm ska testa följande nu:
1. stift
2.Spjällägesgivaren är de bara att mäta på den å den ska ligga på 0-5V?
2vev och kam givarna.3: veti fan:S
17 augusti, 2010 kl. 16:47 #208025berne
Deltagaretesta att köra bilen i dag, gick ur fint som helst…….ladd tryck å allt fanns, var jätte fin även på tomgågen,
så de blir att ringa till per….OM HAN SVARAR
17 augusti, 2010 kl. 21:06 #208016Desen
DeltagareLättaste sättet att få tag i Per är nog att skicka ett mail, han är svår att nå på telefon nu av olika anledningar.
Ladda ner en verkstadshandbok så kan du se vad de olika givarna ska ge för volt eller ohm.
Har du dubbla mappar? Gick den lika dåligt på båda mapparna?
19 augusti, 2010 kl. 13:54 #208026berne
DeltagareLättaste sättet att få tag i Per är nog att skicka ett mail, han är svår att nå på telefon nu av olika anledningar.
Ladda ner en verkstadshandbok så kan du se vad de olika givarna ska ge för volt eller ohm.
Har du dubbla mappar? Gick den lika dåligt på båda mapparna?
så där nu har jag fått tag på han….ska köra in bilen på måndag…. får allt säga att de är VÄLDIGT dåligt med simec att man inte kan läsa fel koder, vi ”vanlig” dator på vekstad
han visste inte var de kunnde var riktigt
Var kan man hitta en BRA sån bok…du kan PM mig länk eller info
ne jag har bara 1 mappning med ALS
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
