SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Skakar på tomgång

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23958
    xevz

      Problemet löst! Se några inlägg ner!

      Hade min MY97 GT inne på service och kamremsbyte för ett tag sedan. När jag fick tillbaka bilen så gick den orent på tomgång.
      Dagen efter lämnade jag in den igen och efter mycket letande hittade de slutligen ett jordfel, vilket gjorde att lambdan rapporterade tokfel värden.

      Efter detta blev det bättre, men inte bra. Lämnade in den igen och fick order om att köra några tankar med spridarrengöring. Efter tre tankar återgick jag till ren 98 för att se om det blev någon skillnad.
      Tyvärr hostar den fortfarande på tomgång.

      Varvtalet ligger stabilt på ~1 500 vid helt nystartad och kall motor. När den är varm ligger den stabilt på 850-900 RPM. Snuddar man gasen så den går upp till 1 100 RPM (är inte tillräckligt lättfotad för att få den lägre :P) så försvinner vibrationerna.

      Så länge man kör så går bilen bra och känns inte segare än innan (tror jag). Har inte upplevt att den skuttar när man ligger och kör heller. Någon gång kanske det hänt, men det känns inte relevant.

      Bilen ska in igen den första september, men tänkte lägga in en tråd här innan dess för att spåna lite.
      Säg att de skulle råkat sätta kamremmen en kugg fel på en kamaxel, skulle det ge så här små problem? Känns som om den borde gå sämre över hela registret.

      / Mikael

      #208159
      xevz

        Jaha, då har den varit inne hos verkstaden igen utan resultat. 🙁
        De provade efter mycket om och men att hänga av AC-remmen igen då AC-kompressorn mår riktigt dåligt (tomvarvar man 3 000 RPM och drar igång AC:n så droppar den till ~2 500), men det hjälpte tyvärr inte.

        Skulle verkligen vara skönt att bolla lite idéer med någon.

        Kan det hjälpa att återställa ECU:n och lära om den? Verkstaden visste inte om det gick på 97:or, men enligt Scoobypedia så ska det gå…

        Hittar de inget annat och ECU-reset inte hjälper så pratar jag nog med Fürstenhoffs och ser om de kan hitta något. Tyvärr kan ju verkstaden vara blind för sina misstag. =/

        #208164
        Gilarski
        Deltagare

          Hmmm, normalt när man trycker in AC knappen styr motorstyr upp rpm med max 500 varv.

          Om den inte skakade innan service så har ju verkstaden gjort nåt. Kolla så alla kammar står rätt, glöm inte kolla vevens läge.

          #208165
          Gilarski
          Deltagare

            Bereonde på hur kammarna står kommer ju luftvägarna för inluften resp avgaserna att vara olika. När luftflödet är lågt kan detta faktun påverka motorns gång jämfört med stora luftflöden (högt rpm).

            Passa på & kolla så inte clownerna kommit åt nån vakuum slang eller slang runt turbon/spjället.

            #208157
            Koffe
            Keymaster

              Skriv gärna här i tråden om du/ni lyckas lokalisera felet. Min WRX har skakat på tomgång sen jag köpte den… Blev ingen skillnad efter varken mappning (EcuTek) eller kemremsbyte.

              //Koffe

              #208160
              xevz

                De hittade inget, de har kontrollerat kamremmen och avgasvärden (vilka är helt perfekta), rengjord tomgångsspjäll samt allt annat de kan komma på, tydligen. =/

                Ska prova att göra en ECU-reset, hjälper inte det ska jag höra med Fürstenhoffs.

                I värsta fall så får jag väl helt enkelt leva med det, men det är fan inget roligt och kan ju dessutom tänkas dra ner priset när den säljs. 🙁

                Koffe: Will do. 🙂

                #208161
                xevz

                  Hmmm, normalt när man trycker in AC knappen styr motorstyr upp rpm med max 500 varv.

                  Om den inte skakade innan service så har ju verkstaden gjort nåt. Kolla så alla kammar står rätt, glöm inte kolla vevens läge.

                  Mjo, misstänker att något lager i AC-kompressorn mår dåligt, den låter lite illa när man trycker igång den också.

                  Bereonde på hur kammarna står kommer ju luftvägarna för inluften resp avgaserna att vara olika. När luftflödet är lågt kan detta faktun påverka motorns gång jämfört med stora luftflöden (högt rpm).

                  Passa på & kolla så inte clownerna kommit åt nån vakuum slang eller slang runt turbon/spjället.

                  De hittade inget, de har kontrollerat kamremmen och avgasvärden (vilka är helt perfekta), rengjord tomgångsspjäll samt allt annat de kan komma på, tydligen. =/
                  Hjälpte inte heller att rycka av AC-kompressorremmen igen.

                  Ska prova att göra en ECU-reset, hjälper inte det ska jag höra med Fürstenhoffs.
                  Med lite tur kanske ECU:n har fått lite spader efter jordningsfelet, men sådan tur har man väl inte.

                  I värsta fall så får jag väl helt enkelt leva med det, men det är fan inget roligt och kan ju dessutom tänkas dra ner priset när den säljs. 🙁

                  Skriv gärna här i tråden om du/ni lyckas lokalisera felet. Min WRX har skakat på tomgång sen jag köpte den… Blev ingen skillnad efter varken mappning (EcuTek) eller kemremsbyte.

                  //Koffe

                  Will do. 🙂

                  #208158
                  Timzzon
                  Deltagare

                    Min legacy turbo fick det symtomet när den tog lite tjuvluft. Va en jätte lite läcka i en vakuum slang. Prova med startgas runt anslutningarna, motorn varvar upp om den får in gasen.

                    #208162
                    xevz

                      Slutet gott, allting gott. Lämnade in den på Fürstenhoff pga att den började gå dåligt när den blev varm, för att sedan inte starta alls.

                      Visade sig att
                      1) Soppapumpen hade dött (byttes mot en Walbro).
                      2) Kamremmen satt två snäpp fel på nedre, vänstra kammen (åtgärdat), trots att verkstaden har två gånger bedyrat att de kollat kamremmen och att den satt rätt.

                      Nu går bilen fint på tomgång igen och jag kommer alltid prata med Fürstenhoff i framtiden. <3

                      #208156
                      Lt Dan
                      Deltagare

                        Skönt att det ordnade sig tillslut 🙂

                        Vore intressant att veta vilken verkstad som gjorde kamremsbytet. PM:a gärna om du inte vill nämna det här!

                        #208163
                        xevz

                          Skönt att det ordnade sig tillslut 🙂

                          Vore intressant att veta vilken verkstad som gjorde kamremsbytet. PM:a gärna om du inte vill nämna det här!

                          Nja, vill inte rekommendera dem, men tycker inte det är schysst att hänga ut verkstäder och personer heller.
                          De tog åtminstone sitt ansvar och betalade notan för ljusteringen.

                          Men om ni tycker att det är värt att varna ordentligt för kan jag säga det, men tills vidare är det bara att skicka PM. 🙂

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.