› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › 2.0 Sti -03 motor
- Detta ämne har 28 svar, 2,857 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
TomK.
-
FörfattareInlägg
-
22 augusti, 2010 kl. 17:27 #23981
TomK
DeltagareHar ett par frågor ang 2 liters spisen.
Om jag har förstått allting rätt så är botten ganska hållbar på 2 liters maskinen?
Min motor ska ut i vinter då det är ett knackande ljud som kommer och går.
Det dyker bara upp i bland men det knackar verkligen som en diesel när det väl kommer. (låter som om en lyftare hänger sig eller nått)
Så jag ska kolla hur allt ser ut där inne.Då till frågan.
vad bör man byta när man har motorn ur?
vevlager? ska det då vara ”race” lager?
Kolvringar?
ventiler och ventil fjädrar?Kolvar och stakar ska väl hålla för runt 400 kusar?
Sen nästa steg efter det vanliga dvs mappning, avgas, bränslepump.
Är det turbo + spridare?Rekomendation ang val av turbo?
.
22 augusti, 2010 kl. 20:15 #208345Gilarski
DeltagareKolla vad som skadats först. Om motorn inte gått så långt så är ju en STI motor rätt bra i sin grund så några större modifieraingar än öka laddet och kanske större spridare + mappning skall nog inte krävas för att nå åtminstone 350. Finns en uppsjö med turbo’s, vissa levererar luft så du kan skjuta locken till månen men spelregistret är relativt begränsat då, VF35 sägs vara en hygglig kompromiss, tror dock inte den räcker till 400 kusar.
Jag är skeptisk till BTR, vet ej hur det är på STI, men vässade GT har ju problem med att sista kolven går varm -> smälter, vilket jag misstänker beror på att det inte finns tillräckligt med soppa till sista kolven pga av att orginal BTR inte lirar alt. att bränslepumpen är underdimensionerad.
22 augusti, 2010 kl. 20:42 #208347TomK
DeltagareMotorn har gått drygt 11k så en renovering borde sitta fint.
Jo standard trimmet blir väl runt en 350hk. Men vill ta det lite längre än så. Har kollat på zilla aggregaten det kanske kan vara nått. Då bör 400 vara runt hörnet. 🙂23 augusti, 2010 kl. 08:48 #208343Bodyshot
DeltagareKan fylla i lite här, orgian STI spridare är på 560cc eller 565cc (minns inte) och räcker till att köra runt 420hk med uppställt soppatryck.
Orginal är 2.0l STI kapabel att köras med runt 450hk, vilket skall hålla.
Jämför det med vad 2.5l STI klarar som är 380hk lite drygt (orginalbotten) så är det en jävla skillnad i hållbarhet.
🙂 Så det du behöver är en turbo och BTR.
23 augusti, 2010 kl. 11:16 #208333Kvarnis
DeltagareOM
DU ska/måte riva ner så kommer ju genast fullt med fråger att dyka upp.
-Budget
-Mål/effekt önske målOm du som sagt skulle öpnna botten, så blir det följande det recept
-acl racelager
-79mm vev
-smidda stakar
-ev nya kolvar eller bara nya ringar beror på hur cylindrarna ser ut..iofs kolvar som gått 11k mil känns väl så där för +400Bhp 😉
-cosworth high tensile studs(260000 psi) dvs coswort värsta topp lock bultarSå en då har du en botten som håller för 500 hela dagen lång
-Turbo, MD321T alt Scoobyclincs billet serie, duger för ca 430> på Vpower på E85 mer 😉
– 800cc’s spridare, då fixar du att köra även på E85
-Map baserat sprut för effekter över 400, bara för att vara på den säkra sidan.
-Topparna ..tja nya ventiler&fjädrar är en smal sak, + schimsning
-Ny koppling som klara den nya effektenDet blir inte grattis så du bör undesöka vad som är ev problem med motorn innan du river som ett tips 🙂
23 augusti, 2010 kl. 11:43 #208348TomK
DeltagareOM
DU ska/måte riva ner så kommer ju genast fullt med fråger att dyka upp.
-Budget
-Mål/effekt önske målOm du som sagt skulle öpnna botten, så blir det följande det recept
-acl racelager
-79mm vev
-smidda stakar
-ev nya kolvar eller bara nya ringar beror på hur cylindrarna ser ut..iofs kolvar som gått 11k mil känns väl så där för +400Bhp 😉
-cosworth high tensile studs(260000 psi) dvs coswort värsta topp lock bultarSå en då har du en botten som håller för 500 hela dagen lång
-Turbo, MD321T alt Scoobyclincs billet serie, duger för ca 430> på Vpower på E85 mer 😉
– 800cc’s spridare, då fixar du att köra även på E85
-Map baserat sprut för effekter över 400, bara för att vara på den säkra sidan.
-Topparna ..tja nya ventiler&fjädrar är en smal sak, + schimsning
-Ny koppling som klara den nya effektenDet blir inte grattis så du bör undesöka vad som är ev problem med motorn innan du river som ett tips 🙂
Ja riva ska jag! 🙂
-Budget, jag har hela långa vintern på mig.
Nej men inom rimliga gränser. Men några sköna tusingar kommer det att gå åt! 🙂-Mål, runt 400hk känns som att det är en bra siffra att ha som mål.
Inte för mycket inte för lite. Bör vara hyfsat driftsäkert vid den effekten.
har även en bil till så den körs inte hela tiden..Tar och ser över vad som är felet när jag öppnar den, lär visa sig ganska fort.
Vev? är det nödvändigt att byta för den effekten? lika väl stakar?Är lite inne på ett Link sprut.
Har startat en tråd ang det får väl se om man får något svar där vad folk tycker.Tycker du att man ska göra en mapp för E85?
Har inte kvaliten varit sådär på bränslet sista tiden? kanske blir bättre.Tack för bra svar! 🙂
23 augusti, 2010 kl. 13:12 #208334Kvarnis
DeltagareHej
Stakarna är rent dumt att inte byta om man säger som så.
Eagle etc duger bra, och kostar i stort ingenting 🙂
Vev lika så, har det varit problem där så kostar en ny 79mm inte många kroner, + att du får 2.1l motor i stället :D, mer vrid tidigare spool m.mLink menar du de nya sprutet dom har vipec?, gammla link funkar men är lite fyrkantigt.
Dom nyare ska vara ok, men som alltid upp till den som mappar.
Simtek är populärt i UK och ska funka bra, vissa har dock haft problem här på forumet…
Men normalt så får det tom mycket bra kritik i UK.
Autronic pnp finns oxå, men kostar väl lite mer.Visst ska du ha dubbla mappar, men vissa sprut kna bara lagra en dock.
Då får man ha den andra på en laptop.23 augusti, 2010 kl. 13:13 #208335Kvarnis
DeltagareNärhet till mapparen är värt mycket, för övrigt
23 augusti, 2010 kl. 14:06 #208349TomK
DeltagareLink sprutet heter G4
http://www.jrm-racing.se/p13080/p_frame_framesetpage_swe.phpAng 79mm vev något sånt här då?
http://lateralperformance.co.uk/product.php/80/28/ej257_sti_79mm_2_5lt____stroker_crank
Där står det dock att den är för 2.5 liters motorn..
23 augusti, 2010 kl. 17:41 #208336Kvarnis
DeltagareJo G4 funkar väl :), men du bör nog fråga vad priset är inkl mappning montage etc
79mm veven passar även i dit block, men du måste anpassa kolvar och stakar.
Men om du ringer ex Mark så kan han förklara/föreslå vad du bör köpa.Du kan nog kola vad subaru ska ha för veven den är inte dyr om man säger som så.
Ca $350 i US23 augusti, 2010 kl. 19:14 #208344Bodyshot
DeltagareEtt tips är att inte ringa Mark, han hör aldrig av sig tillbaka! 🙁
http://www.realstreetperformance.com – är riktigt vassa och dom kan du prata med på msn live 😉
23 augusti, 2010 kl. 20:14 #208350TomK
DeltagareOm man kör med 79mm vev ska man ha stakar för ej20 el ej25??
23 augusti, 2010 kl. 20:15 #208351TomK
DeltagareEtt tips är att inte ringa Mark, han hör aldrig av sig tillbaka! 🙁
http://www.realstreetperformance.com – är riktigt vassa och dom kan du prata med på msn live 😉
Ska kolla in det!
Tackar! 🙂24 augusti, 2010 kl. 06:18 #208337Kvarnis
DeltagareEtt tips är att inte ringa Mark, han hör aldrig av sig tillbaka! 🙁
http://www.realstreetperformance.com – är riktigt vassa och dom kan du prata med på msn live 😉
Visst Mak har sjukt mycket att göra, men han vet vad han pratar om.
Han har ju hållit på lite längre branschen änn realstreet.Dock får dom oxå bra kritik, och vet man vad man ska ha så är Usa ett bra ställe att handla i från.
Stakarna är samma längd på det är snarare kolvarna som skiljer.
Jag tycker att du ska diskutera med någon som byggt några strokade 2l maskiner typ engine tuner alt LAteral i UK.
Jag vet till skilnnad från dom alla flesta i Svergie vad som funkar och inte, och har väl ett av det största kontaktnäten i UK.
Men jag är ingen expert typ de stora firmorna i UK.
Usa finns en del som kan, men dom har lite sämre koll på jdm/euro modeller.
Så det kan lätt bli fel om det vill sig illa.Priserna i US är förståss bätte, men kunnadet i UK är större.
Sen är det som vanligt i UK, dom svarar knappt på mail, utan det är ringa om man har bråttom.Finns fördelar med EU, dvs inga tull/frakt problem.
Kan vara värt en del om något skulle försvinna24 augusti, 2010 kl. 11:17 #208352TomK
DeltagareAMS Performance i uk hade riktigt bra priser på det jag behöver tycker jag.
Ska nog kolla närmare på det. Bra ställe? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
