› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Trimma en Wrx Sti -98
- Detta ämne har 9 svar, 1,284 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
6 september, 2010 kl. 16:59 #24084
Imprezaz
DeltagareHej! har en wrx sti från 98 verision5 , ska ha 280hk original men hur mycket tål motorn innan kolvar, lager, kammar etc börjar ge sig?
6 september, 2010 kl. 17:35 #210131Christian S
Deltagaredet första som kommer paja är kopplingen, efter att du har fixat den genom att montera tex en exedy steg 1 koppling så kommer växellådan att ge sig så själva motorn behöver du inte vara rädd för att den ska ge sig så länge du inte har tänkt att trimma uppimot 400Hk.
6 september, 2010 kl. 18:07 #210133Imprezaz
Deltagaredet första som kommer paja är kopplingen, efter att du har fixat den genom att montera tex en exedy steg 1 koppling så kommer växellådan att ge sig så själva motorn behöver du inte vara rädd för att den ska ge sig så länge du inte har tänkt att trimma uppimot 400Hk.
Okej, hur mycket vågar man trimma innan växellådan går då? lär ju inte bli billigt med ras.
6 september, 2010 kl. 18:35 #210125Manor
DeltagareUngefär 314,67 hk, tror jag :p.
Det är nog ingen som kan svara på den frågan.
Det finns de som haft mycket hästar i en GT och klarat sig med originallåda. Allt beror väl på körstil och vrid (samt typ av koppling).Om inte 280 hk räcker utan du vill ha mer så bör du nog för säkerhetsskull satsa på en 6-växlad STi-låda. Då vet du att den ska hålla åtminstone.
7 september, 2010 kl. 12:16 #210130NickeH
DeltagareUngefär 314,67 hk, tror jag :p.
Det är nog ingen som kan svara på den frågan.
Det finns de som haft mycket hästar i en GT och klarat sig med originallåda. Allt beror väl på körstil och vrid (samt typ av koppling).Om inte 280 hk räcker utan du vill ha mer så bör du nog för säkerhetsskull satsa på en 6-växlad STi-låda. Då vet du att den ska hålla åtminstone.
Många kör sin old age sti med ca 330Hk och det verkar ju fungera bra om man tar det lite lugnt när man växlar.
7 september, 2010 kl. 12:34 #210128Bodyshot
DeltagareJag körde som sagt min GT-00 med FMIC, spridare, VF34 med 1.5bar i ladd och runt 350hk i 5000mil utan något problem alls med vxllåda, förutom att jag sköt en massa lmm :@
7 september, 2010 kl. 14:58 #210132Christian S
DeltagareMånga kör sin old age sti med ca 330Hk och det verkar ju fungera bra om man tar det lite lugnt när man växlar.
Hk antalet är inte det viktiga i det här sammanhanget utan det är hur mycket vridmonent (Nm) man har.
problemet är inte lådan i sig utan det är 3:ans drev som är för klent så det hjälper inte att växla lugnt;)
7 september, 2010 kl. 15:03 #210129Turbovin
DeltagareVevstakarna är samma klena skit som på GT. Över 350 hk brukar väl inte rekommenderas 😀
7 september, 2010 kl. 17:15 #210127tendency
DeltagareAvgas, bränslepump och mappning ger väl lite extra skicka men ska väl samtidigt vara safe för låda.
7 september, 2010 kl. 17:18 #210126Kvarnis
Deltagaretopparna ~500Bhp, botten delen ~350.
Lådan beror på turbon och vridet.
E85 mappning å dör den rätt fort med +500nm dvs 😉 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
