› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Vilka däck är det som gäller nu?
- Detta ämne har 19 svar, 3,280 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Fredde08.
-
FörfattareInlägg
-
8 september, 2010 kl. 07:02 #24099
goffemannen
DeltagareJa ska köpa nya däck till min pärla till nästa säsong. Bilen i fråga är en Impreza STI Type R. Bakdäcken som sitter på nu är 10år gamla nu. Så de är hårda å torra. Ja har kikat på en del olika men tänkte kolla om det är nån som har personliga erfarenheter av de olika däcken. Däcken ska funka hyffs på bana nån gång också för ja har inte råd att köpa riktiga R-däck än.
Dimensioner som funkar är väl 215/40 och 215/45? 17″ är de som gäller.
CONTONENTAL SportContact 3 – 215/45 – 1277:- http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=2385094.121.4192&typ=R-128495&ranzahl=4&Breite=215&Quer=45&Felge=17&Speed=W&weiter=50&kategorie=6&Ang_pro_Seite=50&sort_by=preis&Transport=P&dsco=121&sowigan=So
KUMHO ECSTA MX KU15 – 215/45 – 1012:- http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=2385094.121.4192&typ=KH_6566&ranzahl=4&Breite=215&Quer=45&Felge=17&Speed=W&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=50&sort_by=preis&Transport=P&dsco=121&sowigan=So
GOODYEAR EAGLE F1 Asymmetric – 215/45 – 1144:- http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=2385094.121.4192&typ=R-153201&ranzahl=4&Breite=215&Quer=45&Felge=17&Speed=W&weiter=50&kategorie=6&Ang_pro_Seite=50&sort_by=preis&Transport=P&dsco=121&sowigan=So
HANKOOK VENTUS RS-2 Z212 – 215/40 – 1246:- http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=51909.121.16573&typ=R-131655&ranzahl=4&Breite=215&Quer=40&Felge=17&Speed=W&weiter=50&kategorie=6&Ang_pro_Seite=50&sort_by=preis&Transport=P&dsco=121&sowigan=So8 september, 2010 kl. 08:43 #210205CeDEe
DeltagareKan rekommendera Toyo Proxes T1-R, riktigt bra däck med bra fäste, även i vått.
8 september, 2010 kl. 09:52 #210196goffemannen
DeltagareDessa hade ja glömt bort. Hade dessa på saaben i 215/35 R19. De funkade faktiskt fint. Och de får bra betyg i diverse tester.
Hankook Ventus S1 evo K107 1126:- http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=18385000.121.2639&typ=R-131702&ranzahl=4&Breite=215&Quer=40&Felge=17&weiter=50&kategorie=6&Ang_pro_Seite=50&sort_by=preis&Transport=P&dsco=121&sowigan=So
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2010-AMS-Premium-Brand-Tyre-Test.htm
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2010-Sport-Auto-Ultra-High-Performance-Tyre-Test.htm
När man tittar på tester osv så verkar de flesta däcken som nämts vara riktigt bra. Så det spelar nog inte så stor roll vilka jag väljer.
Just nu lutar det åt Sport Contact 3 el Ventus S1 evo K107 i 215/40 R17. De verkar få bra betyg i de flesta tester.
8 september, 2010 kl. 10:49 #210191specialized
DeltagareHANKOOK VENTUS RS-2 Z212 har fått brymt bra kritik på Rejsa, grymt grepp och pallar värme bra. Nästan som ett R-däck enligt vissa där. Våtgreppet är däremot skit.
Toyo T1-R åker jag på, bra däck, men tänker testa något annat nästa gång.
Stommarna är mjuka som smör, och det märks verkligen vid forcerad köring, hela däcket ”viker sig” Våtgreppet är riktigt bra.De andra däcken vet jag inget om..
Sen så tycker jag personligen att man ska hålla sig till 40 profil på ett 215/17 däck, med 45 blir det nästan balllongdäcksutseende på däcket.
8 september, 2010 kl. 10:53 #210197goffemannen
DeltagareHANKOOK VENTUS RS-2 Z212 har fått brymt bra kritik på Rejsa, grymt grepp och pallar värme bra. Nästan som ett R-däck enligt vissa där. Våtgreppet är däremot skit.
Toyo T1-R åker jag på, bra däck, men tänker testa något annat nästa gång.
Stommarna är mjuka som smör, och det märks verkligen vid forcerad köring, hela däcket ”viker sig” Våtgreppet är riktigt bra.De andra däcken vet jag inget om..
Sen så tycker jag personligen att man ska hålla sig till 40 profil på ett 215/17 däck, med 45 blir det nästan balllongdäcksutseende på däcket.
jo har hört att de ska vara riktigt bra dock så vill man ju att de ska funka även när det är blött. Vi bor ju trotts allt i sverige =). Ja vi får se framåt våren =)
8 september, 2010 kl. 16:08 #210190tendency
DeltagareKan också rekommendera Proxes T1-R, riktigt sjysst däck! Men ska du ha däck som även funkar att pressa riktigt hårt som specialized kanske du ska lyssna på hans erfarenhet. 🙂 Håller för övrigt med honom ang profilen. Dock så hade jag nog t.o.m. gått ner till 35-profil på ett 215-däck, men utbudet och priserna är bättre om man letar 215/40.
9 september, 2010 kl. 07:11 #210198goffemannen
DeltagareHur blir det med dimensioner på r-däck jämfört med gatdäck? Vilken dimension på r-däck ska man ha om man åker 215/40 17 på gatan? Är det 205/40 17 som man ska ha eller? För r-däcken brukar väl vara lite större?
Går det åka med 205/40 17 på min impreza? Belastningsindex skiljer ju en del på 215/45(91) och 205/40(84).
Bilen väger ca 1300kg9 september, 2010 kl. 07:56 #210192specialized
DeltagareGår det åka med 205/40 17 på min impreza? Belastningsindex skiljer ju en del på 215/45(91) och 205/40(84).
Bilen väger ca 1300kgGår och går…jag har gjort det i ca 4 år så ja, det ”går ” nog 😉
Jag gör det för jag vill komma ned i rullomkrets, det ger en kännbar prestandaskillnad mot ett 215/45 ballongdäck 🙂 ( 15 mm lägre profil , alltså 30 mm lägre på höjden på däcket)
Däremot lär det ju inte va optimalt när man svänger, konbanor, banåka osv då man vill ha mer gummi i marken.215/35/17 hade vart optimalt, men den dimensionen finns knappt 🙂
9 september, 2010 kl. 08:22 #210199goffemannen
Deltagareja eller 215/40 hade ju me funkat. men r888 verkar inte finnas i den dimentionen. Sen så är ju 205/40 rätt mkt billigare än 215/45. Plus att det blir mindre/lättare däck. Sen är ju frågan om det blir så stor skillnad i grepp mellan 215 och 205. Det skiljer ju bara 1cm.
Kom på nu att fram sitter det ju potenza re050a däck. De är ca 6.5-7mm kvar på dem. Vågar/går det att bara köpa två nya och sätta dem bak? Nya däck brukar ju ha ca 8mm. Så de skiljer ju inte mer än 1-1.5mm i mönsterdjup. Eller blir det för stor skillnad ändå?
Vilka r-däck kör du med föresten? Och var köper du dem?
9 september, 2010 kl. 12:56 #210193specialized
DeltagareVågar nog hävda att de flesta åker på på 215/40/17, då de ligger närmast iaf, GT`ns rullomkrets på orginalhjulen. Sitter 205/50/16 orginal på Type-R har jag för mig.
När det gäller R-däck så är det nog 205 som gäller om du har fälgar som är 7 – 7.5 ”
Sök på Rejsa så kommer du hitta ett säkert svar 🙂
Var man handlar R-däck är jag inte så insatt i, men kolla bland klubbsponsorerna 🙂1-1.5 millimeter skillnad på däcken skulle jag inte oroa mig för, sätter du de nya fram ( eller bak, beroende på hur du kör 😉 ) så lär ju de jämna till sig ganska snart.
Åker du dessutom med helt öppen DCCD, så borde ju inte den lilla skillnaden spela någon roll alls.
Sätt inte olika slitna däck på bakaxeln bara, då lameldiffen kommer slitas onödigt mycket 🙂Men för säkerhets skull, fråga nån Type-R ägare, de borde ha bättre koll på detta 🙂
9 september, 2010 kl. 13:01 #210200goffemannen
DeltagareJo vanliga gatdäck finns ju i 215/40 R17. De sitter de ju på bilen nu =).
Men vilka r-däck finns i 215/40 r17?? Ja har inte hittat några iaf. R888 har ja inte hittat i den storleken nånstans.
9 september, 2010 kl. 13:19 #210201goffemannen
DeltagareVågar nog hävda att de flesta åker på på 215/40/17, då de ligger närmast iaf, GT`ns rullomkrets på orginalhjulen. Sitter 205/50/16 orginal på Type-R har jag för mig.
När det gäller R-däck så är det nog 205 som gäller om du har fälgar som är 7 – 7.5 ”
Sök på Rejsa så kommer du hitta ett säkert svar 🙂
Var man handlar R-däck är jag inte så insatt i, men kolla bland klubbsponsorerna 🙂1-1.5 millimeter skillnad på däcken skulle jag inte oroa mig för, sätter du de nya fram ( eller bak, beroende på hur du kör 😉 ) så lär ju de jämna till sig ganska snart.
Åker du dessutom med helt öppen DCCD, så borde ju inte den lilla skillnaden spela någon roll alls.
Sätt inte olika slitna däck på bakaxeln bara, då lameldiffen kommer slitas onödigt mycket 🙂Men för säkerhets skull, fråga nån Type-R ägare, de borde ha bättre koll på detta 🙂
Nä de borde ju inte göra nått med så liten skillnad. Nej klart de blir fram eller bak. Troligtvis bak. Då kan man ju snabbt göra dem lika slitna som de andra ;). De får nog bli två nya potenza re050a då. Så slipper ja köpa 4a nya. De som sitter på nu är tillverkade nån gång 2008.
9 september, 2010 kl. 13:51 #210202goffemannen
DeltagareFrågan är om man ska ta 215/40 R17 83Y Z eller 215/40 R17 87Y XL. Fram sitter det nu 215/40 R17 83Y Z. 215/40 R17 87Y XL borde väl vara lite styvare?
10 oktober, 2010 kl. 17:36 #210206annala
Deltagarecontinentalen är ju toppdäck. kommer bäst till testmässigt, går tyst å bra i väta. kör det själv på min wrx 01 å då valde jag 215-40/18,
tidigare körde jag hankook ventus s1 evo, dom funkar oxå.
tänk på att man får vad man betalar för.13 oktober, 2010 kl. 17:06 #210188Palm
DeltagareFrågan är om man ska ta 215/40 R17 83Y Z eller 215/40 R17 87Y XL. Fram sitter det nu 215/40 R17 83Y Z. 215/40 R17 87Y XL borde väl vara lite styvare?
Jo XL är väl styvare i stommen och det är ju bra om man ska vrida på ratten, hade det på mina Toyo T1-R i dim 205/45/17 och det funkade bra, bra grepp i vått men tycker att de blev lite hala nu när dom är nedslitna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.