SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Fråga om soppapumps montering

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24117
    hermelinen
    Deltagare

      Jag ska installera min nya walbro pump nu i helgen och har jag har den frågor.

      Ska jag använda det gamla soppafiltret eller det nya jag fick med? Jag har läst på nåt forum att walbro filtret inte kan nå bensinen vid låg nivå i tanken. Stämmer det eller ska jag köra på med det nya?

      En annan fråga. I monteringkitet jag fick med så är elkabeln skalad på ena sidan och en kontakt på bensinpumpssidan(den kontakten som ska in i bensinpumpens el), passar den kontakten som sitter på den nuvarande pumpen eller måste jag kapa och skala den gamla el-kabeln och sen löda ihop det med den nya jag fick med? Om jag måste löda, ska jag skydda lödningarna med något eller behöver man inte det? Kan det inte bli gnistor som antänder soppan?

      Tack på förhand.

      #210367
      Mumin
      Deltagare

        Pumpens kontakter ska passa rakt av. sen filtret vet jag inget om.. jag kör med orginalfiltret iaf 🙂
        När ska du byta tubo då?? 🙂

        #210356
        specialized
        Deltagare

          Använd det gamla filtret.
          Filtret som följer med walbron är mycket mindre än orginalfiltret och kommer ge dig onödigt stora problem med fuelsurge vid inspirerad körning 🙂

          #210358
          Bodyshot
          Deltagare

            Kan du beskriva hur fuelsurge känns när det händer?

            #210357
            specialized
            Deltagare

              Bilen tvekar eller rycker till några gånger, pga av att bensinen pressas mot ena kanten i tanken av centrifugalkraften. Detta gör då att soppapumpen i värsta fall suger luft och du får fuelsurge. Händer oftast i högersvängar, iaf på en GT
              om du har under halv, eller nedåt 1/4 dels tank. Jag har aldrig fått det när jag har mer än halv tank iaf 🙂

              De som åker bana med GT & R-däck borde märka av detta ganska mycket, såvida de inte åker med över halv tank hela tiden, vilket jag iofs tror de flesta gör 🙂

              #210359
              Bodyshot
              Deltagare

                Tror jag upplevde det på gotland förra året på gotland ring, tänkte vad fasen är det nu, fick aldrig koll på vad det var. Hände bara i kurvor, med lite sås i tanken, kändes som fuelcut typ. Hände bara två gånger dock.

                #210355
                Kvarnis
                Deltagare

                  Fuel surge vid bankörning är bra dåligt …kostar motornny motor inom en snar framtid.
                  Oil surge är värsta för banåkning sen fuel surge.

                  #210364
                  hermelinen
                  Deltagare

                    Okej,

                    vad säger ni om elen som ska kopplas in då?

                    #210360
                    Bodyshot
                    Deltagare

                      Fuel surge vid bankörning är bra dåligt …kostar motornny motor inom en snar framtid.
                      Oil surge är värsta för banåkning sen fuel surge.

                      Jo det kändes inget bra. Ringde jrm direkt som trodde det var laddspärr eller inget speciellt. Men jag har ju kikat på mina kolvar och dom såg rikligt fina ut på topparna iaf. Tror inte det gjorde nått.

                      #210368
                      Fricke.w
                      Deltagare

                        Nä william de är nog ingen fara 🙂 med tanke på att du rivit motorn nu, och då borde du ha sett om de var nå slitage eller liknande efter detta, man kan ju även om man har otur bräna ventilerna, vid soppa förlust, har sett de på nära håll 2 gånger, en gång i vintras när en lokal stjärna här hemma var med på landspeed racings event i funäsdalen, och skulle köra snabbast på isen, han hade då den oturen att generator remmen hoppa av vid full gas på hans audi ur quattro, och den manskinen är minst sagt vild, och klarade sig inte så bra utan soppa när pumpen sluta ge soppa 😀 vart ett fint hål i toppen precis vid en ventill, sammt att 2 tror jag de va bran upp.
                        Sedan har jag en polare som körde soppa torsk på en toppfarts repa med sin suzuki gsxr-1000, och där vart de både en kolv och någon ventil som eldades upp, så se till att tanka ordentligt, så har man nog en bilig färsäkring där 😉

                        #210361
                        Bodyshot
                        Deltagare

                          Attans, jag hade ju tagit ur inredning och körde med lite sås för att bilen skulle vara lättare och snabbare 😉

                          #210363
                          hermelinen
                          Deltagare

                            Passar den gamla El-kontakten från den gamla pumpen till den nya? Eller måste jag använda mig av den jag fick med i kitet? http://himni-racing.com/images/walbro%20255%20s5%20s6%20rx7.JPG så ser kabeln ut jag fick med.

                            Betyder det då att jag måste kapa den gamla och löda ihop med den nya?
                            I såna fall, ska jag skydda lödningarna på något sätt för att det inte ska hända något(Gnistor eller något, så att inte bensinen antänds)?

                            #210362
                            challe
                            Deltagare

                              Ja är nästan 100 på att den gamla kontakten ska passa

                              #210366
                              NickeH
                              Deltagare

                                Passar den gamla El-kontakten från den gamla pumpen till den nya? Eller måste jag använda mig av den jag fick med i kitet? http://himni-racing.com/images/walbro%20255%20s5%20s6%20rx7.JPG så ser kabeln ut jag fick med.

                                Betyder det då att jag måste kapa den gamla och löda ihop med den nya?
                                I såna fall, ska jag skydda lödningarna på något sätt för att det inte ska hända något(Gnistor eller något, så att inte bensinen antänds)?

                                Om du ska löda så ska du självklart skydda lödningen med krympslang och kanske eltejp om den sitter utsatt till. Annars riskerar du kortslutning.

                                Här finns lite hjälp, skaffa en användare om du vill se bilderna.

                                http://www.scoobymods.com/fuel-pump-installation-t473.html?s=14cae936e6441d14ee8f5d337f23fd46&threadid=473

                                #210369
                                goffemannen
                                Deltagare

                                  På min 99a type r passade orginal kontakten i walbro pumpen. Och ja kör med orginal filter.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.