› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Fråga om soppapumps montering
- Detta ämne har 15 svar, 1,659 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
hermelinen.
-
FörfattareInlägg
-
10 september, 2010 kl. 13:12 #24117
hermelinen
DeltagareJag ska installera min nya walbro pump nu i helgen och har jag har den frågor.
Ska jag använda det gamla soppafiltret eller det nya jag fick med? Jag har läst på nåt forum att walbro filtret inte kan nå bensinen vid låg nivå i tanken. Stämmer det eller ska jag köra på med det nya?
En annan fråga. I monteringkitet jag fick med så är elkabeln skalad på ena sidan och en kontakt på bensinpumpssidan(den kontakten som ska in i bensinpumpens el), passar den kontakten som sitter på den nuvarande pumpen eller måste jag kapa och skala den gamla el-kabeln och sen löda ihop det med den nya jag fick med? Om jag måste löda, ska jag skydda lödningarna med något eller behöver man inte det? Kan det inte bli gnistor som antänder soppan?
Tack på förhand.
10 september, 2010 kl. 17:02 #210367Mumin
DeltagarePumpens kontakter ska passa rakt av. sen filtret vet jag inget om.. jag kör med orginalfiltret iaf 🙂
När ska du byta tubo då?? 🙂10 september, 2010 kl. 17:12 #210356specialized
DeltagareAnvänd det gamla filtret.
Filtret som följer med walbron är mycket mindre än orginalfiltret och kommer ge dig onödigt stora problem med fuelsurge vid inspirerad körning 🙂10 september, 2010 kl. 19:00 #210358Bodyshot
DeltagareKan du beskriva hur fuelsurge känns när det händer?
10 september, 2010 kl. 19:22 #210357specialized
DeltagareBilen tvekar eller rycker till några gånger, pga av att bensinen pressas mot ena kanten i tanken av centrifugalkraften. Detta gör då att soppapumpen i värsta fall suger luft och du får fuelsurge. Händer oftast i högersvängar, iaf på en GT
om du har under halv, eller nedåt 1/4 dels tank. Jag har aldrig fått det när jag har mer än halv tank iaf 🙂De som åker bana med GT & R-däck borde märka av detta ganska mycket, såvida de inte åker med över halv tank hela tiden, vilket jag iofs tror de flesta gör 🙂
10 september, 2010 kl. 20:16 #210359Bodyshot
DeltagareTror jag upplevde det på gotland förra året på gotland ring, tänkte vad fasen är det nu, fick aldrig koll på vad det var. Hände bara i kurvor, med lite sås i tanken, kändes som fuelcut typ. Hände bara två gånger dock.
10 september, 2010 kl. 21:03 #210355Kvarnis
DeltagareFuel surge vid bankörning är bra dåligt …kostar motornny motor inom en snar framtid.
Oil surge är värsta för banåkning sen fuel surge.10 september, 2010 kl. 22:18 #210364hermelinen
DeltagareOkej,
vad säger ni om elen som ska kopplas in då?
10 september, 2010 kl. 23:25 #210360Bodyshot
DeltagareFuel surge vid bankörning är bra dåligt …kostar motornny motor inom en snar framtid.
Oil surge är värsta för banåkning sen fuel surge.Jo det kändes inget bra. Ringde jrm direkt som trodde det var laddspärr eller inget speciellt. Men jag har ju kikat på mina kolvar och dom såg rikligt fina ut på topparna iaf. Tror inte det gjorde nått.
11 september, 2010 kl. 10:39 #210368Fricke.w
DeltagareNä william de är nog ingen fara 🙂 med tanke på att du rivit motorn nu, och då borde du ha sett om de var nå slitage eller liknande efter detta, man kan ju även om man har otur bräna ventilerna, vid soppa förlust, har sett de på nära håll 2 gånger, en gång i vintras när en lokal stjärna här hemma var med på landspeed racings event i funäsdalen, och skulle köra snabbast på isen, han hade då den oturen att generator remmen hoppa av vid full gas på hans audi ur quattro, och den manskinen är minst sagt vild, och klarade sig inte så bra utan soppa när pumpen sluta ge soppa 😀 vart ett fint hål i toppen precis vid en ventill, sammt att 2 tror jag de va bran upp.
Sedan har jag en polare som körde soppa torsk på en toppfarts repa med sin suzuki gsxr-1000, och där vart de både en kolv och någon ventil som eldades upp, så se till att tanka ordentligt, så har man nog en bilig färsäkring där 😉11 september, 2010 kl. 10:45 #210361Bodyshot
DeltagareAttans, jag hade ju tagit ur inredning och körde med lite sås för att bilen skulle vara lättare och snabbare 😉
11 september, 2010 kl. 12:45 #210363hermelinen
DeltagarePassar den gamla El-kontakten från den gamla pumpen till den nya? Eller måste jag använda mig av den jag fick med i kitet? http://himni-racing.com/images/walbro%20255%20s5%20s6%20rx7.JPG så ser kabeln ut jag fick med.
Betyder det då att jag måste kapa den gamla och löda ihop med den nya?
I såna fall, ska jag skydda lödningarna på något sätt för att det inte ska hända något(Gnistor eller något, så att inte bensinen antänds)?11 september, 2010 kl. 15:31 #210362challe
DeltagareJa är nästan 100 på att den gamla kontakten ska passa
11 september, 2010 kl. 16:45 #210366NickeH
DeltagarePassar den gamla El-kontakten från den gamla pumpen till den nya? Eller måste jag använda mig av den jag fick med i kitet? http://himni-racing.com/images/walbro%20255%20s5%20s6%20rx7.JPG så ser kabeln ut jag fick med.
Betyder det då att jag måste kapa den gamla och löda ihop med den nya?
I såna fall, ska jag skydda lödningarna på något sätt för att det inte ska hända något(Gnistor eller något, så att inte bensinen antänds)?Om du ska löda så ska du självklart skydda lödningen med krympslang och kanske eltejp om den sitter utsatt till. Annars riskerar du kortslutning.
Här finns lite hjälp, skaffa en användare om du vill se bilderna.
12 september, 2010 kl. 09:54 #210369goffemannen
DeltagarePå min 99a type r passade orginal kontakten i walbro pumpen. Och ja kör med orginal filter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
