SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Rycker vid låg hastighet och varvtal..

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24168
    Olin
    Deltagare

      Det hela började i Tisdags kväll när jag skulle hem från jobbet.
      Kände av lite ryckningar som kändes som misständningar, det var inte så farligt utan att jag tog mig hem utan större problem.

      Onsdag när jag skall åka till jobbet igen hade jag helt glömt bort problemen från dagen innan. Jag blev snabbt varse om att de kvarstod, höll knappt att ta mig till jobbet då bilen gick fruktansvärt orent och dog titt som tätt.

      Väl vid arbetet kändes det dock som att bilen gick normalt igen och jag trodde att det bara var medans motorn var kall så på kvällen när jag skulle hem igen lät jag bilen stå och bluddra tills tomgången stabiliserat sig och hoppades på det bästa.

      Kom nog 500m innan det började igen. Vände tillbaka och skruvade bort trimboxen (Possum Link) och skickade i orginal box. Nu går bilen åtminstone men fortfarande känner jag av småryckningar men långt ifrån vad det var med trimmet (bitmärken i ratten).

      Har idag varit på verkstaden och läst felkoder.. fanns ingenting.. vi var ute och provkörde och det kändes väldigt lite just då, skruvade i trimmet igen och han gick lite orent en stund men inget speciellt. Gick fint som fan hem och ställde bilen. På väg till jobbet börjar det igen.
      Har nu plockat på orginalbox igen och känner av ryckningar vid låg belastning, gasar jag går bilen bra. Har borstat polerna på batteriet och sprayat fuktdrivare/kontaktspray på diverse kontakter.

      Är det någon som kan hjälpa mig på traven vad jag ska göra härnäst?

      Bilen är en GT -00

      #210731
      tendency
      Deltagare

        Lambdasonden kanske?

        #210737
        Olin
        Deltagare

          Var ju som sagt inne med bilen idag och påpekade själv att det kanske var lambda.. men han menade på att den skickade rätt värden enligt datorn.

          #210732
          tendency
          Deltagare

            Öh, dubbelpost av någon anledning när jag editerade.

            #210733
            tendency
            Deltagare

              Okej, du skrev bara att de hade läst felkoder. Låter ju inte som LMM, då borde den bete sig likartat hela tiden. Men en trasig LMM kan ju ge lite olikartade symptom och lämnar inte alltid felkoder. Den är enkel att kolla upp, låna en frisk LMM av någon och se om det blir någon skillnad.

              #210738
              Olin
              Deltagare

                LMM är frisk, har en som jag bara plockar i en gång om året (vid besiktning). När trimmet är på används den inte.

                #210734
                tendency
                Deltagare

                  Ah, okej, det var ju Possum Link du körde med. Någon mer kunnig på forumet kanske kan hjälpa med tips. Svårt när symptomen verkar te sig så olika.. Men att rycken känns som misständningar och att det uppstår vid låg belastning/varv kanske tyder på något tändningsrelaterat? Är tomgången bra? Försvinner rycken alltid vid högre varv? Uppstår rycken på alla växlar?

                  #210739
                  Olin
                  Deltagare

                    Kan det vara elfel nånstans? Med trimmet i så blinkar dosan till linken som en julgran och varvnålen kastar fram och tillbaka då problemen uppenbarar sig.. Har dock inte märkt av att nått annat blinkar i bilen.

                    Tomgången är bra utan trimmet, med så bluddrar den bara och svarar knappt på gas.

                    #210736
                    hermelinen
                    Deltagare

                      Jag hade problem med mina tändstift då min började rycka och ha sig.

                      #210740
                      Olin
                      Deltagare

                        Har funderat på tändstift oxå, men verkstaden tyckte det lät långsökt. (dom har gått ca 2000 mil) Det som är det märkliga är ju att bilen går som den ska när jag kör till jobbet i tisdags, sen står bilen still i 11 timmar och nu går den som en påse skit…

                        #210735
                        specialized
                        Deltagare

                          Kolla tändkablarna…fukt eller i överslag i någon så kan det bli som du skriver.

                          #210741
                          Olin
                          Deltagare

                            Hur kollar jag smidigast? Ohm mätare eller bara köra in skiten till verkstan igen? Inte jätte smidigt råttbo att skruva i 🙂

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.