› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › HJÄÄÄLP, oljämn gång under gaspådrag, motorn stammar to…
- Detta ämne har 41 svar, 4,315 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av
Mattan4.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2004 kl. 08:49 #2420
Roggan
DeltagareTjena!
Har en 00:a som är mappad hos TurboCenter med org downpipe och 1 katt sedan 3″ system ut. Orginal luftfilter utan snorkel. Annars orört.
-= BAKRUND =-
Jag köpte bilen i slutet på Dec, den har gått klockrent och utan modifikationer tills i slutet på Jan.Problemet började med att den gick dåligt vid hårt gaspådrag och högt laddtryck, ”stammade” och gick ojämt. Ibland så storknade bilen helt på 1:an när man ger full gas. Jag har kollat runt på forumet och sett att det kan vara LMM som spökar vid dessa symptom, så jag beställde en ny sådan. ”Check Engine” lampan lyste inte.
Medans jag väntade på min nya LMM så gick bilen bara sämre och sämre. Jag plockade ur LMM:en och rengjorden den, sen gick den total kass!, en gång så dog bilen helt(!) och jag fick stanna vid vägkanten, jag drog lite smått förbannat ur sladden till LMM och sen gick bilen drägligt under 3.000 varv och utan att ladda något. Har kört utan LMM i dryka 3 veckor för den rackarn var restad hos Subaru.
-= NULÄGET =-
Så igår så fick jag äntligen min nya LMM, jag stoppade in den och bilen gick nu rätt bra, känndes lite osäkert men till en början tyckte jag den gick som den skulle. Men lik förbaskat så stammar den och går inte rent vid hårt gaspådrag, storknar ibland vid snabba fullgas pådrag, ibland går den nästan klockrent men oftast oljämt, även om man bara laddar lite på jämt gaspådrag så känns det som motorn rycker lite. ;(-= LÖSNING!?! =-
Är det rekomenderat att gå till en Subaru verkstad? Har dålig erfarenhet av vanliga verkstäder, hade min trimmade (Chippad, höjt tryck) Mk3 Supra inne hos Toyota i 1år(!!!), dom bytte massa delar bla turbo och grenrör, men sen lämnade jag in bilen till en privat person som hade en supra, fixade problemt över en helg, det var läck på en slang!!! x(Jag ska ringa turbocenter och höra om dom vet vad det kan vara, MEN VORE VÄLDIGT TACKSAM OM NÅGON HÄR HAR EN ANING OM VAD DET KAN VARA! Har hört på forumet att svackade tryck kan fixad med en sk DAWES, vet inte om jag har en sådan, men bilen har gått klockrent sen jag köpte den och jag har inte gjort några modds…
Tack som fan för hjälp på förhand!!
/Roggan
24 februari, 2004 kl. 09:42 #51905Niklas
Deltagare(Vet inte om du har laddtrycksmätare men antar att så inte är fallet då du inte skriver något om det…)
Köp eller låna en laddtrycksmätare för att se om det är svaj på laddtrycket.
Om så är fallet köper du en Dawes Device (ser ut så här: http://www.impreza.nu/ssi2/src/text/Installation_av_dawes.doc) för att få bort svajjande laddtryck. Om du stoppar i en Dawes SKALL du ha en laddtrycksmätare i bilen för att se så du inte laddar för mycket.
Om det inte svajjar när du testar med mätaren är ändå en Dawes ett bra inköp om du bytt avgas och ”förbättrat” insug.EDIT:
Laddtrycksmätare Autometer, ca 7-800kr från Dalhems eller Bildesign
Dawes Device, ca 800kr från JW-Racing i EnglandEDIT2:
Bör ju tillägga att detta är endast grejor för att kolla upp och eventuellt hålla styr på ett svajjande laddtryck. Vad som är fel överlåter jag till experterna.24 februari, 2004 kl. 09:42 #51871Practos
DeltagareRengöra solenioden kan inte skada.
Kolla lambda-sensorn ?Tips: Furstenhof brukar ha LMM på lager, annars hade jag kunna låna ute en ifall du hade skrivit tidigare 😉
24 februari, 2004 kl. 10:58 #51891Roggan
DeltagareTjena Grabbar!
Tack for tippsen och hjälpen!
1. Ska iväg och skaffa en Mätare nu på lunchen, såg att dom hade en på Realcar som såg snygg ut och var billig (388kr)och funktionen på en mätare borde väl inte vara så varierande? Kollade på denna
http://realcar.e-line.nu/e-line/images/prod250/unint206630.jpg– Är det bara att koppla en T-koppling på slangen ifrån wastegateklockan till tryck mätaren?
2. Jag har en ställ ventil för laddtryck som kom med mappningen hos Turbocenter, men den fungerar nog inte som en DAWES, ska man ha DAWES plus ställventil eller ersätter DAWENS:en ställventilen?
3. Vart sitter Solenoiden, och hur plockar man loss den för regöring?
4. För att kolla lambdan så måste man väl gå till verkstan och bli rånad på 500kr för att dom ska plugga in bilen i datan, oavsett om dom hittar nått…
24 februari, 2004 kl. 11:11 #51906Niklas
Deltagare”Ju billigare en pryl är desto sämre är den” – det är väl en ganska gyllene regel, så även för mätare. Jag skulle lagt några hundra till för att få en mätare från Autometer annars börjar det bli Biltema-klass på grejorna. Du måste ju kunna lita till fullo på mätaren. Har inte Realcar andra märken på mätare? Snåla inte på mätarna, men köp inte de dyraste heller om du inte behöver alla funktioner.
Mätaren kopplar du in på ett ställe ”mitt på motorn” som i orginalutförandet av GTn inte används: http://www.chiark.com/scooby/image/gauge/boost.jpg
Ta sikte på den röda runda kontakten så hittar du den lätt.24 februari, 2004 kl. 19:02 #51907Niklas
DeltagareMen en nollning av ECUn gör man ju själv i garaget.
1. Av med batteriet minuspolen
2. Låt bilen stå i 60 minuter
3. På med pluspolen
4. Starta bilen och låt stå på tomgång i 10 minuter UTAN att röra gasen.Tomgången ställs in under dessa 10 minuter. Min bil börjar på ungefär 2000rpm och sjunker stegvis ner till 800-900rpm. Detta är ECUn som lär om sig hur tomgången skall vara.
Sen är det bara ut och gasa som en galning så bilen får ställa in sig hur det är vid gaspådrag också.
Detta är INGET man lägger pengar på. Som att åka till verkstad för att fylla på luft i däcken eller tanka soppa. 🙂
EDIT: För alla värden i ECUn nollas väl? Finns väl inget som stannar kvar efter 60min utan ström i ECUn?
25 februari, 2004 kl. 09:18 #51886Micke81
DeltagareHar hört att det enda sättet att nolla ecu:n är via datorn.
/Micke
25 februari, 2004 kl. 09:21 #51908Niklas
DeltagareKolla tomgång gör man varjefall genom att dra strömmen i en timme. Sen kallar folk det för att ”nollställa ECUn” men hurvida detta är korrekt vet jag inte. Tomgången kanske försvinner vid sådan nollställning men andra värden måste man nolla via andra ingrepp.
25 februari, 2004 kl. 17:30 #51893Roggan
DeltagareHallå
-=Nollställa ECU=-
Nu står bilen i garaget (är på jobbet) och känner sig strömlös… Kopplade ur batteriet för 3-4 timmar sen, ska plugga i och följa instruktionerna när jag åker hemmåt (tomgång 10 min + ligist körning hem).Det känns som bilen börjar gå lite bättre o bättre eftersom, men det kanske bara är inbillning. Den går ganska bra nu känns det som, hoppas att den går rent efter ”nollningen”.
-=Turbo Tryck=-
Jag kopplade in den nya mätren enligt till det specialla uttaget på insuget (måste vara avsatt för en tryckmätare). Det som oroar mig är att turbon laddar som en galning, utan att röra något så laddar den 1.1 till 1.2 på dom första 3 växlarna och om man lägger i 5:an och trycker plattan i mattan på lite över 3.000 varv så laddar den närmare 1.3-1.4(!). Jag skruvade genast ner ställskruven (bleedventilen) i botten, men den laddar väldigt marginellt mindre. Testade att öppna den mer och då verkade den vilja ladda ÄNNU MER, hade drygt 1.2 på 2:an vid 5-6.000 varv med mindre än fullgas.Att motorn går oljämt verkar inte ha med trycket att göra eftersom den går ibland rent på 1.3(!) bar men ibland oljämt på 0.5-0.8…
Ska det ladda så jävligt eller är det mätaren som visar för mycket!? Bilen är uppmappad hos Turbocenter och har en katt med orginal downpipe + 3″ resten med en liten dämpare och avsnorklat… :0
25 februari, 2004 kl. 19:41 #51883christopher
DeltagareMan har ju så att säga ”tagit av sig hängslena och knäpt upp livremmen” om man manipulerat laddtrycksspärren och bara höjt laddtrycket. Är bilen mappade med unichip eller liknande så är väl det bra.
Kör du på 98 oktan sjysst soppa?
Skulle nog köra med dator inkopplad för att se vad som händer….
/
fraSSe25 februari, 2004 kl. 19:48 #51870SecretAgentMan
Deltagare…varför inte låta Turbocenter kika på bilen?
Att lämna in den på verkstaden är meningslöst – om det inte råkar jobba en allmänt gasglad och prylintresserad turbogalning till meck där dvs… 😀
Steg 1 är i alla fall att kolla *exakt* vad som är gjort med bilen, på vilket sätt den är modifierad.
Det är lättare att felsöka ”online” då. 😀
/J
25 februari, 2004 kl. 20:38 #51884skytiskapilen
DeltagareOch vad jag vet så mappar inte TC om bilen när de gör sin uppgradering, de har sin egna lilla variant bara bestående av hårdvara. Så var det ivarjefall när jag snackade med Claus senast… Nä, be dom att berätta vad som är gjort, sen får de väl felsöka åt dig.
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– Original Gangster –26 februari, 2004 kl. 08:27 #51909Niklas
DeltagareFår hoppas att problemet är borta nu annars skulle jag följa övrigas råd att åka till TC och be dem förklara vad de gjort med bilen samt göra en felsökning.
28 februari, 2004 kl. 13:49 #51887FRBxxx
Deltagarefasen va härligt att du startade denna tråd!….Har EXAKT samma trubbel med min bil…..den är iofs orig….
Min stammar lite nu mé efter LMM byte…. Och ska iväg till doktorn med den på måndag….//En lite klokare björn
29 februari, 2004 kl. 13:46 #51885skytiskapilen
DeltagareDags och klistra kanske??
Reset av ECU
Under instrumentbrädan vid ratten hänger det en he*vetes massa tåtar, de flesta är tack och lov ihopkopplade med en kompis. Men om man letar noga kommer man att finna två gröna och två svarta, honor och hanar. Om du inte redan är vältränad i nacken och magen är denna procedur ett bra sätt att komma igång på 😉
1. Med tändningen av, koppla ihop den gröna honan med den gröna hanen, den svarta honan med den svarta hanen.
2. Slå på tändningen, Check Engine-lampan skall lysa. Om den inte gör det har du problem, lämna in bilen till en Subaruverkstad.
3. Starta motorn och kör bilen i minst 11 km/t i minst en minut.
4. Om motorn ej nu har normal arbetstemperatur, stanna och värm motorn med minst 2000 rpm.
5. Nu skall Check Engine-lampan blinka ”All clear”-signal(halvsekunds blinkningar). Nu är ECUn nollställd. Om den blinkar något annat än detta innebär det en felkod, lämna i så fall in bilen till en Subaruverkstad.
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– Original Gangster – -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.