› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Bästa körstilen för att komma iväg fort vid röljusen?
- Detta ämne har 8 svar, 1,348 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Sternborn.
-
FörfattareInlägg
-
29 september, 2010 kl. 20:02 #24268
jri87
DeltagareTjena.
Jag har precis börjat köra min ”nya” impreza GT 00 den är trimmad på JRM och har ca 290hk/400nm.
vid 3 tillfällen har jag försökt göra en bra start från stillastående men det har inte gått så bra. Varje gång så har det blivit som att ett antisladd system går igång, den liksom greppar greppar inte (hoppar fram ibörjan). Första gången varvade jag till ca 3000varv (strax innan turbon get allt) sen släppa kopplingen och gasa på, andra gången ca 3500varv (det är då trubon går igång ordentligt) och sista gången testade jag vid 5000varv men det blir samma ryckiga start jämt.
Hur ska man göra för att få en perfekt start på en fyrhjulsdriven bil? hur mycket varvar en STI med lunch controll?
29 september, 2010 kl. 20:05 #211325Mumin
DeltagareGtn har ju inte antisladd kan jag säga.. och det låter som du kommer rasa lådan eller kopplingen.
Bästa är nog att försöka få mjukstart sen kommer ju laddet ganska fort… 3500 och dumpa = döda låda.29 september, 2010 kl. 20:22 #211327Steewe
DeltagareDet du bör försöka med är att få upp laddtrycket innan du drar iväg. Ett förslag kan vara att slira väldigt kort tid på kopplingen och få upp ett litet laddtryck innan du drar iväg.. Men var försiktig, org koppling och org vxl-låda håller inte jättebra.. Testa på grus eller nåt först..
Rasar du lådan kan du få köpa min omdrevade historia som ska renoveras närmaste månaden. 😉
29 september, 2010 kl. 20:31 #211330jri87
DeltagareTackar ska prova både mjukstarter och köra lite lätt slir så får jag se om de går bättre.
Jag har ett Lateral Performance växellådskit med rakskurna drev i bilen så ska klara mer en vad orginalet klarar iaf:P
Hur gör ni andra som har GTs?
29 september, 2010 kl. 21:37 #211328Eiiiiik
DeltagareJag kör ju iofs sti. Men jag har ganska mycket ladd, sen gäller det att dumpa kopplingen. Iväg flyger du fort som tusan, men dock inte så snällt mot maskinen :/ kolla mitt klipp på garaget om du vill 🙂 heter samma.
29 september, 2010 kl. 23:04 #211324Bodyshot
DeltagareJag kör följande recept:
1. På med antilag
2. Dubbelstampa gasen i botten så launch aktiveras vid 5500rpm
3. Vid denna tiden skjuter bilen fina lågor, och vad jag gör här näst är att hålla gasenibotten och släpper kopplingen mjukt.
4. Pang, Ferrari/Porsche/lamborghini = borta.30 september, 2010 kl. 05:42 #211329Eiiiiik
DeltagareJag kör följande recept:
1. På med antilag
2. Dubbelstampa gasen i botten så launch aktiveras vid 5500rpm
3. Vid denna tiden skjuter bilen fina lågor, och vad jag gör här näst är att hålla gasenibotten och släpper kopplingen mjukt.
4. Pang, Ferrari/Porsche/lamborghini = borta.Låter som att du har bra med pulver i din bil hörredu!! 😉
30 september, 2010 kl. 16:12 #211331jri87
DeltagareJag kör följande recept:
1. På med antilag
2. Dubbelstampa gasen i botten så launch aktiveras vid 5500rpm
3. Vid denna tiden skjuter bilen fina lågor, och vad jag gör här näst är att hålla gasenibotten och släpper kopplingen mjukt.
4. Pang, Ferrari/Porsche/lamborghini = borta.Har varken antilag lr launch tyvär:(:P
jag ska kolla ditt klipp eriiiiiik
*EDIT* Nu har jag sett dina filmer Erik. så sjukt bra ut!:D ångest att man inte hade mer pengar och köpte en sti istället, då hade jag fått launch på köpet också kanske hahah
30 september, 2010 kl. 21:35 #211326Sternborn
DeltagareMed min förra GT så brukade jag dom få gånger det kördes rattlåsrace, ”spärra” upp drivlinan med hjälp av handbromsen och samtidigt slira lite lätt på kopplingen så att när jag släppte upp kopplingen så vart det inte den kraftiga smällen i växellådan som det annars blir om man bara dumpar kopplingen normalt 😛
har lite klipp med några starter med förra gt:n på garaget:
http://www.garaget.org/?car=62486&videos -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.