SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Bästa körstilen för att komma iväg fort vid röljusen?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24268
    jri87
    Deltagare

      Tjena.

      Jag har precis börjat köra min ”nya” impreza GT 00 den är trimmad på JRM och har ca 290hk/400nm.

      vid 3 tillfällen har jag försökt göra en bra start från stillastående men det har inte gått så bra. Varje gång så har det blivit som att ett antisladd system går igång, den liksom greppar greppar inte (hoppar fram ibörjan). Första gången varvade jag till ca 3000varv (strax innan turbon get allt) sen släppa kopplingen och gasa på, andra gången ca 3500varv (det är då trubon går igång ordentligt) och sista gången testade jag vid 5000varv men det blir samma ryckiga start jämt.

      Hur ska man göra för att få en perfekt start på en fyrhjulsdriven bil? hur mycket varvar en STI med lunch controll?

      #211325
      Mumin
      Deltagare

        Gtn har ju inte antisladd kan jag säga.. och det låter som du kommer rasa lådan eller kopplingen.
        Bästa är nog att försöka få mjukstart sen kommer ju laddet ganska fort… 3500 och dumpa = döda låda.

        #211327
        Steewe
        Deltagare

          Det du bör försöka med är att få upp laddtrycket innan du drar iväg. Ett förslag kan vara att slira väldigt kort tid på kopplingen och få upp ett litet laddtryck innan du drar iväg.. Men var försiktig, org koppling och org vxl-låda håller inte jättebra.. Testa på grus eller nåt först..

          Rasar du lådan kan du få köpa min omdrevade historia som ska renoveras närmaste månaden. 😉

          #211330
          jri87
          Deltagare

            Tackar ska prova både mjukstarter och köra lite lätt slir så får jag se om de går bättre.

            Jag har ett Lateral Performance växellådskit med rakskurna drev i bilen så ska klara mer en vad orginalet klarar iaf:P

            Hur gör ni andra som har GTs?

            #211328
            Eiiiiik
            Deltagare

              Jag kör ju iofs sti. Men jag har ganska mycket ladd, sen gäller det att dumpa kopplingen. Iväg flyger du fort som tusan, men dock inte så snällt mot maskinen :/ kolla mitt klipp på garaget om du vill 🙂 heter samma.

              #211324
              Bodyshot
              Deltagare

                Jag kör följande recept:
                1. På med antilag
                2. Dubbelstampa gasen i botten så launch aktiveras vid 5500rpm
                3. Vid denna tiden skjuter bilen fina lågor, och vad jag gör här näst är att hålla gasenibotten och släpper kopplingen mjukt.
                4. Pang, Ferrari/Porsche/lamborghini = borta.

                #211329
                Eiiiiik
                Deltagare

                  Jag kör följande recept:
                  1. På med antilag
                  2. Dubbelstampa gasen i botten så launch aktiveras vid 5500rpm
                  3. Vid denna tiden skjuter bilen fina lågor, och vad jag gör här näst är att hålla gasenibotten och släpper kopplingen mjukt.
                  4. Pang, Ferrari/Porsche/lamborghini = borta.

                  Låter som att du har bra med pulver i din bil hörredu!! 😉

                  #211331
                  jri87
                  Deltagare

                    Jag kör följande recept:
                    1. På med antilag
                    2. Dubbelstampa gasen i botten så launch aktiveras vid 5500rpm
                    3. Vid denna tiden skjuter bilen fina lågor, och vad jag gör här näst är att hålla gasenibotten och släpper kopplingen mjukt.
                    4. Pang, Ferrari/Porsche/lamborghini = borta.

                    Har varken antilag lr launch tyvär:(:P

                    jag ska kolla ditt klipp eriiiiiik

                    *EDIT* Nu har jag sett dina filmer Erik. så sjukt bra ut!:D ångest att man inte hade mer pengar och köpte en sti istället, då hade jag fått launch på köpet också kanske hahah

                    #211326
                    Sternborn
                    Deltagare

                      Med min förra GT så brukade jag dom få gånger det kördes rattlåsrace, ”spärra” upp drivlinan med hjälp av handbromsen och samtidigt slira lite lätt på kopplingen så att när jag släppte upp kopplingen så vart det inte den kraftiga smällen i växellådan som det annars blir om man bara dumpar kopplingen normalt 😛
                      har lite klipp med några starter med förra gt:n på garaget:
                      http://www.garaget.org/?car=62486&videos

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.