› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ventil tick?
- Detta ämne har 58 svar, 11,380 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av
Eiiiiik.
-
FörfattareInlägg
-
1 oktober, 2010 kl. 11:09 #24273
Eiiiiik
DeltagareVarit ute och lyssnar massor nu.
När man varvar upp bilen lite låter det något tickande ljud. Svårt att höra varitfrån det kommer, men låter precis som att det kommer rakt under IC:n.
Misstänkte först att det va något från turbon som lät men nu när vi var ute två och lyssnade låter det inte alls som detta. Låter alltså under uppvarvning mest.Kollade oljan, och den är strax ovanför mitten av stickan.
Någon som har en idé? :confused:
1 oktober, 2010 kl. 11:17 #211355Manor
DeltagareNär min GT började ”ticka” så var det en tändkabel som var dålig.
Det kanske inte är var samma-lika ljud som för dig, men lätt att kolla genom att lyfta på en tändkabel i taget då motorn står på tomgång.1 oktober, 2010 kl. 11:43 #211393Eiiiiik
DeltagareNär min GT började ”ticka” så var det en tändkabel som var dålig.
Det kanske inte är var samma-lika ljud som för dig, men lätt att kolla genom att lyfta på en tändkabel i taget då motorn står på tomgång.Tack för tipset!
Jag ska kolla detta och se om det blir någon skillnad 🙂Några mer förslag? Tänkte att jag ska kolla lite själv innan jag lämnar in den på subaru.
Mvh Erik
1 oktober, 2010 kl. 12:24 #211378Torgan
DeltagareSitter väl separata tändspola på stin dvs inge tändkablar!?
Kolla om det kanske är stödlagret i kopplingen som låter? Trampa ner kopplingen å lyssna om det blir skillnad?1 oktober, 2010 kl. 12:28 #211394Eiiiiik
DeltagareSitter väl separata tändspola på stin dvs inge tändkablar!?
Kolla om det kanske är stödlagret i kopplingen som låter? Trampa ner kopplingen å lyssna om det blir skillnad?Strålande!! Tack för tips!
Jag trampade faktiskt ner kopplingen när jag började höra det vid vissa varvtal för att kunna höra lite tydligare och gasade, men då kunde jag inte höra något. Skulle kanske kunna vara något sånt.
Svårt att byta? gör man det själv isf?Iofs är det blocket begagnatförsäkring på kärran. Borde ju ingå ifall det är det.
Gött med många skruvare som kan hjälpa en! 🙂 tack!
1 oktober, 2010 kl. 13:46 #211395Eiiiiik
DeltagareDet där med boxer har jag ju inte riktigt landat i än serru.. Men visst skulle det låta på höger och vänster sida om det va ventiltick? Lixom innanför hjulhuset?
1 oktober, 2010 kl. 15:12 #211396Eiiiiik
DeltagareVar ute och skulle lyssna nu.. När jag gasade försiktigt för att höra varifrån ljudet kom så tändes mitorlampan 🙁
Låter Inge vidare…
Ljudet kommer någonstans under ic:n eller kanske snarare aningen längre fram i motorn och följer med varvet..Några fler idéer? 🙁
1 oktober, 2010 kl. 17:57 #211356Manor
DeltagareVev- eller ramlager kanske :(.
Ingen aning faktiskt.1 oktober, 2010 kl. 17:59 #211397Eiiiiik
DeltagareVev- eller ramlager kanske :(.
Ingen aning faktiskt.Vevlagret trodde killen som kollade på den idag :/ är det verkligen tänkt att sånt ska gå sönder på en bil som gått 8000mil? 😛 aja… Tur försäkringen går in och tar detta. Antagligen rätt trisst självrisk bara.. 🙁
1 oktober, 2010 kl. 18:23 #211357Manor
DeltagareVevlagret trodde killen som kollade på den idag :/ är det verkligen tänkt att sånt ska gå sönder på en bil som gått 8000mil? 😛 aja… Tur försäkringen går in och tar detta. Antagligen rätt trisst självrisk bara.. 🙁
Allt beror väl på hur man hanterar bilen. Min GT har gått 22400 mil utan egentligt strul. Du har ju i andra trådar på forumet beskrivit din körstil som:
[COLOR=”Blue”]Jag kör ju iofs sti. Men jag har ganska mycket ladd, sen gäller det att dumpa kopplingen. Iväg flyger du fort som tusan, men dock inte så snällt mot maskinen :/ kolla mitt klipp på garaget om du vill heter samma.
[COLOR=”blue”]Ska du göra ringar eller sladda på plats är det ju lättast att dra kryckan till du ligger i ”rätt läge” sen möta med 1:an och se till att hålla bra med spinn på hjulen. Iaf min subba har en tendens att bara vilja understyra om jag försöker mata ut den med enbart gas..
…och då är väl 8000 mil bara att gratulera!!?
Än är det väl inte bevisat att det behöver vara ett lagerras, och det skulle vara trist om så var fallet :(.
1 oktober, 2010 kl. 18:37 #211398Eiiiiik
DeltagareJorå! Den körs ju, helt klart 🙂
Men vi får se vad Subaru säger i nästa vecka. Jag återkommer. 🙂1 oktober, 2010 kl. 19:42 #211371Mumin
DeltagareÄr det vevlagerna så hör man det ganska tydligt. tomgång låter typ inget.. sen på lite varv tex 3k varv så låter det illa.
1 oktober, 2010 kl. 20:15 #211399Eiiiiik
DeltagareÄr det vevlagerna så hör man det ganska tydligt. tomgång låter typ inget.. sen på lite varv tex 3k varv så låter det illa.
Ja, det är det som är så kontigt..
Bilen står och tickar på tomgång och upp till ca 2000 varv, sen är det svårt att höra.. :/ganska exakt såhär låter det.
http://www.youtube.com/watch?v=x4m_kWdlzVkRamlager är det då va?
Vad kostar sånt att byta? Måste motorn ur?Tack för din hjälp!
Mvh Erik
1 oktober, 2010 kl. 21:56 #211390Tricky
Deltagareur med maskin byt vevlager byt ramlager när maskin endå e nere om dom inte e jätte dyra, byt kolvringar samtidigt så är de gjort. skiter moste ju isär så gör allt på samma gång.
kansje lite dumt men kontrolera så du har olja i maskin. oljetrycks kontakten skulle ju kuna va sönder….
men de blir ju dyrt vilket fall, tyvär.
2 oktober, 2010 kl. 00:33 #211400Eiiiiik
Deltagareur med maskin byt vevlager byt ramlager när maskin endå e nere om dom inte e jätte dyra, byt kolvringar samtidigt så är de gjort. skiter moste ju isär så gör allt på samma gång.
kansje lite dumt men kontrolera så du har olja i maskin. oljetrycks kontakten skulle ju kuna va sönder….
men de blir ju dyrt vilket fall, tyvär.
Många har tydligen problem med kamremsspännaren. Kan låta fruktansvärt har jag hört. Ska kolla upp detta till att börja med. Annars är det nog dessvärre något av de andra alternativen. 🙁
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
