SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ventil tick?

  • Detta ämne har 58 svar, 11,380 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Eiiiiik.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24273
    Eiiiiik
    Deltagare

      Varit ute och lyssnar massor nu.

      När man varvar upp bilen lite låter det något tickande ljud. Svårt att höra varitfrån det kommer, men låter precis som att det kommer rakt under IC:n.
      Misstänkte först att det va något från turbon som lät men nu när vi var ute två och lyssnade låter det inte alls som detta. Låter alltså under uppvarvning mest.

      Kollade oljan, och den är strax ovanför mitten av stickan.

      Någon som har en idé? :confused:

      #211355
      Manor
      Deltagare

        När min GT började ”ticka” så var det en tändkabel som var dålig.
        Det kanske inte är var samma-lika ljud som för dig, men lätt att kolla genom att lyfta på en tändkabel i taget då motorn står på tomgång.

        #211393
        Eiiiiik
        Deltagare

          När min GT började ”ticka” så var det en tändkabel som var dålig.
          Det kanske inte är var samma-lika ljud som för dig, men lätt att kolla genom att lyfta på en tändkabel i taget då motorn står på tomgång.

          Tack för tipset!
          Jag ska kolla detta och se om det blir någon skillnad 🙂

          Några mer förslag? Tänkte att jag ska kolla lite själv innan jag lämnar in den på subaru.

          Mvh Erik

          #211378
          Torgan
          Deltagare

            Sitter väl separata tändspola på stin dvs inge tändkablar!?
            Kolla om det kanske är stödlagret i kopplingen som låter? Trampa ner kopplingen å lyssna om det blir skillnad?

            #211394
            Eiiiiik
            Deltagare

              Sitter väl separata tändspola på stin dvs inge tändkablar!?
              Kolla om det kanske är stödlagret i kopplingen som låter? Trampa ner kopplingen å lyssna om det blir skillnad?

              Strålande!! Tack för tips!
              Jag trampade faktiskt ner kopplingen när jag började höra det vid vissa varvtal för att kunna höra lite tydligare och gasade, men då kunde jag inte höra något. Skulle kanske kunna vara något sånt.
              Svårt att byta? gör man det själv isf?

              Iofs är det blocket begagnatförsäkring på kärran. Borde ju ingå ifall det är det.

              Gött med många skruvare som kan hjälpa en! 🙂 tack!

              #211395
              Eiiiiik
              Deltagare

                Det där med boxer har jag ju inte riktigt landat i än serru.. Men visst skulle det låta på höger och vänster sida om det va ventiltick? Lixom innanför hjulhuset?

                #211396
                Eiiiiik
                Deltagare

                  Var ute och skulle lyssna nu.. När jag gasade försiktigt för att höra varifrån ljudet kom så tändes mitorlampan 🙁
                  Låter Inge vidare…
                  Ljudet kommer någonstans under ic:n eller kanske snarare aningen längre fram i motorn och följer med varvet..

                  Några fler idéer? 🙁

                  #211356
                  Manor
                  Deltagare

                    Vev- eller ramlager kanske :(.
                    Ingen aning faktiskt.

                    #211397
                    Eiiiiik
                    Deltagare

                      Vev- eller ramlager kanske :(.
                      Ingen aning faktiskt.

                      Vevlagret trodde killen som kollade på den idag :/ är det verkligen tänkt att sånt ska gå sönder på en bil som gått 8000mil? 😛 aja… Tur försäkringen går in och tar detta. Antagligen rätt trisst självrisk bara.. 🙁

                      #211357
                      Manor
                      Deltagare

                        Vevlagret trodde killen som kollade på den idag :/ är det verkligen tänkt att sånt ska gå sönder på en bil som gått 8000mil? 😛 aja… Tur försäkringen går in och tar detta. Antagligen rätt trisst självrisk bara.. 🙁

                        Allt beror väl på hur man hanterar bilen. Min GT har gått 22400 mil utan egentligt strul. Du har ju i andra trådar på forumet beskrivit din körstil som:

                        [COLOR=”Blue”]Jag kör ju iofs sti. Men jag har ganska mycket ladd, sen gäller det att dumpa kopplingen. Iväg flyger du fort som tusan, men dock inte så snällt mot maskinen :/ kolla mitt klipp på garaget om du vill heter samma.

                        [COLOR=”blue”]Ska du göra ringar eller sladda på plats är det ju lättast att dra kryckan till du ligger i ”rätt läge” sen möta med 1:an och se till att hålla bra med spinn på hjulen. Iaf min subba har en tendens att bara vilja understyra om jag försöker mata ut den med enbart gas..

                        …och då är väl 8000 mil bara att gratulera!!?

                        Än är det väl inte bevisat att det behöver vara ett lagerras, och det skulle vara trist om så var fallet :(.

                        #211398
                        Eiiiiik
                        Deltagare

                          Jorå! Den körs ju, helt klart 🙂
                          Men vi får se vad Subaru säger i nästa vecka. Jag återkommer. 🙂

                          #211371
                          Mumin
                          Deltagare

                            Är det vevlagerna så hör man det ganska tydligt. tomgång låter typ inget.. sen på lite varv tex 3k varv så låter det illa.

                            #211399
                            Eiiiiik
                            Deltagare

                              Är det vevlagerna så hör man det ganska tydligt. tomgång låter typ inget.. sen på lite varv tex 3k varv så låter det illa.

                              Ja, det är det som är så kontigt..
                              Bilen står och tickar på tomgång och upp till ca 2000 varv, sen är det svårt att höra.. :/

                              ganska exakt såhär låter det.
                              http://www.youtube.com/watch?v=x4m_kWdlzVk

                              Ramlager är det då va?
                              Vad kostar sånt att byta? Måste motorn ur?

                              Tack för din hjälp!

                              Mvh Erik

                              #211390
                              Tricky
                              Deltagare

                                ur med maskin byt vevlager byt ramlager när maskin endå e nere om dom inte e jätte dyra, byt kolvringar samtidigt så är de gjort. skiter moste ju isär så gör allt på samma gång.

                                kansje lite dumt men kontrolera så du har olja i maskin. oljetrycks kontakten skulle ju kuna va sönder….

                                men de blir ju dyrt vilket fall, tyvär.

                                #211400
                                Eiiiiik
                                Deltagare

                                  ur med maskin byt vevlager byt ramlager när maskin endå e nere om dom inte e jätte dyra, byt kolvringar samtidigt så är de gjort. skiter moste ju isär så gör allt på samma gång.

                                  kansje lite dumt men kontrolera så du har olja i maskin. oljetrycks kontakten skulle ju kuna va sönder….

                                  men de blir ju dyrt vilket fall, tyvär.

                                  Många har tydligen problem med kamremsspännaren. Kan låta fruktansvärt har jag hört. Ska kolla upp detta till att börja med. Annars är det nog dessvärre något av de andra alternativen. 🙁

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 59 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.