› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Installation av turbotrycksmatare
- Detta ämne har 16 svar, 1,340 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 4 månader sedan av
Jensa.
-
FörfattareInlägg
-
2 mars, 2004 kl. 09:38 #2429
Digits
DeltagareTjoho, snalla nagon svara, for pa elandiga scoobynet bara ignorerar de mina fragor hela tiden 🙂
Jag kopte en mekanisk turbotrycksmatare till bilen nar jag var ivag pa semester, och nu ska den helst in i bilen sa fort som mojligt sa att jag kan ut och vara boyracer pa McDonalds-parkeringen 🙂
I alla fall, i paketet finns det en t-koppling som jag antar ska kopplas in nagonstans 🙂 Om jag forstar det ratt sa ska den kopplas in pa slangen som gar till Wastegaten, och helst ska man skara av slangen som sitter dar nu.
Nu ar det sa att jag ar allergisk mot att skara av slangar och ror efter att ha haft sonder ett ror i Celican som kostade 6000 att fixa, sa jag undrar om jag kan dra ut slangen som sitter i wastegaten och utan att skara av den koppla den till ena sidan av t-korset, och sen dra en kort slangstump fran andra sidan till wastegaten? Det borde val funka kanonfint, eller hur? Blir det problem for att volymen i slangen okar (Fast a andra sidan lar ju volymen oka av roret till tryckmataren anda)?
Nasta fraga ar foljande: Ponera att jag dabbar mig fullstandigt och slangen/kopplingen vid wastegaten borjar lacka. Kommer jag da fa ett for hogt laddtryck (vilket jag *absolut* inte vill ha), eller kommer laddtrycket att ’forsvinna’?
Finns det rent av en nippel jag kan koppla pa min slangstump till mataren istallet for att skara av slangar och elande vid wastegaten?
Bilen i fraga ar en WRX 03 (Samma motor som bug-eye?)
2 mars, 2004 kl. 09:46 #51987Niklas
DeltagarePå GTn (Fram tom MY00) kopplar man in laddtrycksmätaren här:
http://www.shellkonto.nu/alien/temp/nippel.jpgJag skulle tro att du gör något liknande på MY01 och nyare. Ta bort den lilla ”hatten” och koppla på mätaren där. Eventuellt kan du behöva göra en egen övergång då slangen du fick med mätaren inte passar direkt på.
Min mätare (Autometer) krävde en sådan hemmabyggd övergång. Löstes med 10cm gummislang från OK och en slangklämma.
2 mars, 2004 kl. 09:58 #51977Digits
DeltagareAha, cool 🙂
Vad hander om kopplingen borjar lacka da?
2 mars, 2004 kl. 10:14 #51988Niklas
DeltagareOm du gör det korrekt och ordentligt så kommer det inte börja läcka. Eller allt kan börja läcka men… Du lär väl tappa laddtryck antar jag.
2 mars, 2004 kl. 10:27 #51984Roggan
DeltagareKoppade in en Turbo trycks mätare själv förra veckan, funkar perfa med den avsatta nippeln på insuget 🙂
Jag har en annan fråga dock! Vart kopplar man enklast in strömmen till belysningen i mätaren?! Jag tänkte montera min på A stolpen. Är det enkelt att plocka isär/bort instrument brädan så man kommer åt att dra sladd, och hitta nån stanns man kan koppa in den till?
Nån som har några tipps!?
Tack för förhand!
2 mars, 2004 kl. 10:29 #51989Niklas
DeltagareJag har för mig att rekommendationerna är att man kopplar in mätarna på strömmen till stereon. Men har även sett en som kopplade på dimljusknappens ström så man kan slå på och av lamporna i mätarna (då man slår på och av dimljusen). Montera av kåpan under instrumentpanelen vid pedalerna och lek i härvan av kablar – något jag slapp och är evigt tacksam för. TACK MANGE! 😀
2 mars, 2004 kl. 10:35 #51978Digits
DeltagareRoggan: Har du en GT eller WRX?
2 mars, 2004 kl. 12:39 #51985Roggan
DeltagareTack för infon Dice, misstänkte att det gjordes så, annars så skulle man ju kunna koppla den till positions ljuset, så blir den helt synkad med resten av belysningen (dom lyser ju alltid när instument belysningen lyser, och tvärt om).
Jag undrade om det fanns något ”standard” ställe man kopplade in den till(som med nippeln på insuget för trycket), men då får man mecka lite själv då 🙂
Tack för tippset Nisse, låter som en bra ide!
Digits jag har en GT 00:a
2 mars, 2004 kl. 13:05 #51979nisse
Deltagaretror att dom som kopplar det på dimljus knappen (ex jag) knycker lyset till knappen! inte till dimljusen 😉
2 mars, 2004 kl. 13:20 #51990Niklas
Deltagarenisse: Jo, så kanske det var…vad vet jag. Han sa ”så kan man slå på och av lamporna i mätarna”, mer frågade jag inte.
2 mars, 2004 kl. 22:16 #51981zeaflower
Deltagareta bort plasten på sidan av intrumentpanelen ( mot dörren) så kommer du åt ganska bra… men visst e de lite småtrångt =)
älgen,: säker på att nippeln finns fram tom my00??? my96 som jag har kunde ja inte hitta nån på…
fråga2 med den nippeln mäter man väl trycket i insuget?? och när man åker orig, turbo med höjt laddtryck är det väl ändå trycket på snurran man vill veta? eller e skillnaden marginell?// Sjöblom
3 mars, 2004 kl. 06:18 #51986Roggan
DeltagareTack för infon blomman! Det hade tänkt börja kolla där vad jag kom åt, då vet jag att det går 🙂
Är det inte knepigt att få ner kabeln dit ovanifrån instrument panelen? Hur gör man det enklast?
Skulle gissa på att nippeln sitter där för att insuget är samma på STi modellen som har mätare orginal? Den är helt klart där för att plugga in en mätare till.
Det är ju trycket i insuget som är det intressanta, det blir förövrigt samna tryck över hela insugs sidan efter turbon. Trycket ändras extremt snabbt om man har en kännslig mätare, trycket går ifrån vakum till 0 exakt lika fort som du kan trycka ner pedalen, sen blir det ju tyvärr lite segare att bygga övertryck 🙂
3 mars, 2004 kl. 06:45 #51991Niklas
Deltagare>älgen,: säker på att nippeln finns fram tom my00??? my96 som
>jag har kunde ja inte hitta nån på…Den finns på MY00, MY99 och på MY97 så jag antog att den fanns kanske inte på exakt samma plats även på MY96.
>fråga2 med den nippeln mäter man väl trycket i insuget?? och
>när man åker orig, turbo med höjt laddtryck är det väl ändå
>trycket på snurran man vill veta? eller e skillnaden
>marginell?Ingen aning. Jag kan inget om bilar mer än det jag lärt mig genom de operationer jag utfört.
3 mars, 2004 kl. 16:12 #51983CastoRFibeR
Deltagareinkopplingen av belysningen till div mätare gjorde jag via den knappen som alla impreza åkare använder mest, nämnligen BRIGHT knappen:-)
/Pär
3 mars, 2004 kl. 19:44 #51992Niklas
DeltagareDet var så det var kanske…nån knapp var det varjefall! 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.