SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning D2 rally coilovers

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24308
    izual
    Deltagare

      Hejsan, snart är man tillbaka i imprezaträsket igen och har ångrat ett bra tag att jag sålde subban men snart står det en ny hemma på gården.

      Såg att Streetperformace har riktigt bra priser nu på coilovers och vart väldigt sugen på Rally-snow coiloversen.

      Bilen kommer användas året runt på snö,grus och asfalt så jag tänkte kolla lite med er om ni tror det är värt de extra slantarna på rallybenen istället för de ”vanliga”

      #211719
      andreaswrx
      Deltagare

        Hejsan, snart är man tillbaka i imprezaträsket igen och har ångrat ett bra tag att jag sålde subban men snart står det en ny hemma på gården.

        Såg att Streetperformace har riktigt bra priser nu på coilovers och vart väldigt sugen på Rally-snow coiloversen.

        Bilen kommer användas året runt på snö,grus och asfalt så jag tänkte kolla lite med er om ni tror det är värt de extra slantarna på rallybenen istället för de ”vanliga”

        varför tro du att INGA rallyförare använder detta?

        #211737
        Echelon
        Deltagare

          varför tro du att INGA rallyförare använder detta?

          Öhh, därför att det finns värre och dyrare prylar?
          Frågan var om dessa är värda de extra tusenlapparna mot de vanliga coiloversna…

          Som svar på ditt svar kan man ju då undra sig varför många m3 banåkarförare åker runt med KW V2/V3, alt clubsport coilovers när inga i ALMS t.ex. kör med dessa? utan de kör med sådana här prylar istället: http://www.motorsport24.de/products/de/BMW-M3-E46/Fahrwerk/BMW-M3-E46-GTR-Intrax-Suspension.html ? Kan det kanske ha med att göra vad man är villig att betala?!?! Skulle inte förvåna mig att om någon glad amatör, säg t.ex. TS skulle vilja bygga en rallybil för att tävla med men inte har så stor budget som de stora pojkarna, så skulle säkert dessa funka nästan lika bra…

          Som svar till TS: Jag undrar lite samma sak, men när jag pratade med en på street performance fick jag bara som svar att de är lite grövre, lite tåligare och lite styvare för att klara av större påfrestningar.

          #211730
          specialized
          Deltagare

            Efter som jag genom åren testat 3-4-5 olika setuper på D2-ben så ….:)

            De olika ” rally”- ”snow”- ”gravel ” och allt vad det finns, är med högsta sannolikhet likadana prylar som de vanliga, MEN med annorlunda shimsning av dämparna (hårdare el. mjukare) och med annan fjäderkonstant på fjädrarna. Utseende mässigt sklijer det ingenting skulle jag tro.
            För några år sen åkte jag med omshimsade dämpare, dessa var märkta ”Rally-Asphalt” och var hårdare än de ” vanliga ”

            Skulle grusben tex se helt annorlunda ut och verkligen vara designade för detta jämfört med tex asfalt ben, så skulle nog inte någon av dessa var så billiga..
            Alltså, bara hårdheten på benen som skiljer mellan de olika benen tror jag 🙂
            Nu åker jag med Track-Racing benen, och de funkar också bra 🙂

            TS : Fundera på, och tag reda på hur hårda benen är och hur hårda ben du kan tänka dig att åka på, mtp hur du ska använda bilen..

            #211732
            NickeH
            Deltagare

              Jag tycker det verkar som tråskaparen vill veta om D2 rallyversionen är bättre än vanliga för att använda vintertid i snö grus o dylikt. Moa tål dommsvensk vinter bättre än dom vanliga.

              Min uppfattning som bara baserar sig på andras erfarenhet är att eftermarknads ben verkar vara gjorda för soliga dagar inte salt och slask men rätta mig gärna om nån har andra erfarenheter.

              #211720
              andreaswrx
              Deltagare

                På gravel och snow ska det vara längre fjädringsväg om det är byggt för gravel och snow! Fu kan ju börja med att kolla upp det. Det har garanterat med innehållet i benen att göra varför dom heter gravel och snow

                #211733
                izual
                Deltagare

                  Jag tycker det verkar som tråskaparen vill veta om D2 rallyversionen är bättre än vanliga för att använda vintertid i snö grus o dylikt. Moa tål dommsvensk vinter bättre än dom vanliga.

                  Min uppfattning som bara baserar sig på andras erfarenhet är att eftermarknads ben verkar vara gjorda för soliga dagar inte salt och slask men rätta mig gärna om nån har andra erfarenheter.

                  Ringde ju till street performance och de hade inte spec mkt koll på rallybenen tyvärr, därför jag frågade här om någon har er har erfarenhet av dem.

                  Ja det var lite det jag var ute efter, de ”vanliga” billigare coiloversen de har är ju säkerligen inte avsedda för att köra på isbana, salt/slask eller smala skogsvägar på vintern utan mer för att sänka ner ”gatbilar” på asfalten på sommaren.

                  Hade ju Ksports coilovers på förra imprezan men hann aldrig uppleva dem på vintern.

                  Har läst någonstans att coilovers med nedre infästningar i aluminium inte gillar kyla så mkt och rallycoiloversen har tydligen stålinfästningar istället.

                  Bilen kommer användas året runt och därför funderade jag om dessa var mer lämpade för klimatet och ändamålet.

                  Har definitivt inte råd att köpa riktiga coilovers för rallybilar, det är inget sådant jag är ute efter utan snarare en bra ”året runt coilover” som tål lite mer stryk.

                  Jag tar gärna mot feedback på fjädertal med för det kunde man välja själv, kommer inte bli någon banracer av den utan en lite hårigare bruksbil som kommer gå mest till och från jobbet men även isbana på vintern och grusvägar till stugan på sommaren.

                  #211738
                  karlzzon.
                  Deltagare

                    jag kan rekommendera STD ben !!! dom klarar alla dina krav verkar det som!! Och jag har även bytt på bilar som har haft D2 ben till STD.
                    Prata med jeppe här på forumet som är återförsäljare för dom.

                    #211721
                    andreaswrx
                    Deltagare

                      jag kan rekommendera STD ben !!! dom klarar alla dina krav verkar det som!! Och jag har även bytt på bilar som har haft D2 ben till STD.
                      Prata med jeppe här på forumet som är återförsäljare för dom.

                      För ett överpris ja! Har precis köpt dämpare till min Sti så kollat runt på dom mesta

                      #211731
                      Bodyshot
                      Deltagare

                        Ringde ju till street performance och de hade inte spec mkt koll på rallybenen tyvärr, därför jag frågade här om någon har er har erfarenhet av dem.

                        Har definitivt inte råd att köpa riktiga coilovers för rallybilar, det är inget sådant jag är ute efter utan snarare en bra ”året runt coilover” som tål lite mer stryk.

                        Jag tar gärna mot feedback på fjädertal med för det kunde man välja själv, kommer inte bli någon banracer av den utan en lite hårigare bruksbil som kommer gå mest till och från jobbet men även isbana på vintern och grusvägar till stugan på sommaren.

                        KONI dämpare+ fjädrar är nog det optimala om man inte har mycket pengar att lägga på dämpare..

                        #211717
                        jeppe
                        Deltagare

                          För ett överpris ja! Har precis köpt dämpare till min Sti så kollat runt på dom mesta

                          Vad köpte du då ?
                          som inte är ett överpris etc, Tycker man inte ska yttra sig om saker man inte har koll på
                          Kan säga att pris och resultat är mycket bra med STD och vi har kört ner mot minus 30 utan problem, det kan man ju inte direkt säga om andra ben, dom som köper benen har ju dom flesta redan haft andra ben som inte håller måttet, K sport, D2 etc som läcker och fryser sönder etc, tror många kan intyga att just så är fallet
                          vissa vill köpa billiga ben för 6000:- och sedan upptäcka bristerna
                          det blir ju bara dyrare i längden

                          #211722
                          andreaswrx
                          Deltagare

                            Vad köpte du då ?
                            som inte är ett överpris etc, Tycker man inte ska yttra sig om saker man inte har koll på
                            Kan säga att pris och resultat är mycket bra med STD och vi har kört ner mot minus 30 utan problem, det kan man ju inte direkt säga om andra ben, dom som köper benen har ju dom flesta redan haft andra ben som inte håller måttet, K sport, D2 etc som läcker och fryser sönder etc, tror många kan intyga att just så är fallet
                            vissa vill köpa billiga ben för 6000:- och sedan upptäcka bristerna
                            det blir ju bara dyrare i längden

                            3 vägs proflex evo 4 ben med twintube system! 55mm grova framben med hjälpfjädra och sti egna aluminium toplagringa, både grus och asfalt fjärdra med!

                            dom som har lite koll vet vad detta är för grejer! annas finns en bild här
                            http://www.proflex-australasia.com/images/evo4.png

                            gav 16k för detta och då är det mkt dämpare för pengarna!
                            och jag har kollat runt mkt på olika vad man ska köpa!

                            #211723
                            andreaswrx
                            Deltagare

                              Men Andreas, hur mycket kostar dom i normala fall, 30,000, 40,000? Räcker det ens? Alla har ju inte samma kontakter som dig. 😉

                              Lite som om någon skulle få en uppsättning STD gratis och sen säga att alla fjäderben som kostar pengar är för dyra. 🙂

                              Ett framben kostar 26k, tro det gå på en 75-80 för dämparna och sen 10k för Sti toplagringa.

                              Kontakter kan alla skaffa sig! Det mesta handla om är latta och tycker det är enkelt och handla i sverige till sjuka överpriser!

                              #211740
                              Niklas
                              Deltagare

                                Kontakter kan alla skaffa sig!

                                Beror väl på vilken bransch man är i och vänskapskrets man har. Tror nog att 99% av Imprezaägarna INTE har så lätt att göra samma deal som dig. Och när man vill ha dämpare vill man ha det nu, inte efter 5-10 års framodlande genom infiltration. :p

                                #211714
                                OzO
                                Deltagare

                                  Köpte D2 till min Forester innan vintern. Såg till att behandla dom med nån vax/rostskyddsvariant på sprayburk. Kommer inte ihåg vad medlet hette.

                                  Efter vintern såg benen samt fjädrarna förjävliga (=rost/ärgade) ut. Så, nej, mina klarade inte en enda vinter. 🙁 Kan ta foto och visa vid tillfälle. Fast dom har ju inte frysit sönder iofs…

                                  (Fixade även bromsarna och dom såg ännu värre ut, men det slarvsunkarbetet tar jag på mig. Ska pröva STIreds variant i år istället för att se om det håller bättre :))

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.