› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Högt soppa tryck på tomgång.
- Detta ämne har 16 svar, 1,479 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
14 oktober, 2010 kl. 16:37 #24348
Mumin
DeltagareGällande soppa trycket så är det högt på tomgång och undrar om någon har en ide varför.
Iaf Mappade bilen för 2-3 veckor sedan först var koppling problemet sen det åtgärdat så gick den magert vid full platta på 4an vid ca 3500 varv. Annars går den kalas. Felsökte igår och hittade att slange till pwc ventilen som sitter under gasspjället på insuget hade ett hål i sig + hoppat av efter mappning antagligen pga ökat ladd. Pös och lät illa så det fick bli en ny så nu är den tyst iaf.
Kan det varit det som spöka? kanske kanske inte vet inte riktigt.. mätte aldrig soppa trycket innan vi fixade det.
Nu till saken.. Soppa trycket ska ligga på 3bar om man laddar 0. säg att man har -0.8 på tomgång så ska det ligga på 2.2bar i soppa tryck men den ligger på 3.5.
Kollade även nu om trycket sjönk vid fullt ladd på 4an 2500rpm till 5500 men den höll sig på ca 4.7bar hela vägen.Så min fråga är då.. är det pumpen som gör att det är så jävla högt tryck på tomgång? Kan det bro på att jag mätte efter bränsle filtret och inte vid tryckregulatorn in i spridar röret?
Sitter en Walbro 255 GSS342 i.Pratade med jocke på JRM han tycker att det är konstigt att det är så högt tryck på tomgång.
Kan det vara tryckregulatorn som inte funkar som den ska tro?Någro ideer? Tack på förhand!
14 oktober, 2010 kl. 17:28 #212032Manor
DeltagareHej Mumin-Johan!
Jag är ingen expert på detta, men mitt tryck ligger på strax under 3 bar på tomgång, enligt Defimätaren. Allt är då original, och trycket höjs med laddtryck/varvtal men jag vet inte var den landar på.
14 oktober, 2010 kl. 17:36 #212041Mumin
DeltagareHej Mumin-Johan!
Jag är ingen expert på detta, men mitt tryck ligger på strax under 3 bar på tomgång, enligt Defimätaren. Allt är då original, och trycket höjs med laddtryck/varvtal men jag vet inte var den landar på.
Å fan.. men 3.5 bar låter lite myckt iaf.. sen kanske det inte är skadlig heller sen vet jag inte hur värdena blir där jag mätte. Men din tryckmätare är inkopplad var Mats?
14 oktober, 2010 kl. 18:19 #212039Turbovin
DeltagareKör du original Btr? Den är ju rätt liten, kanske inte klarar av det ökade returmötet från walbron?
14 oktober, 2010 kl. 18:26 #212042Mumin
DeltagareKör du original Btr? Den är ju rätt liten, kanske inte klarar av det ökade returmötet från walbron?
Yes jag kör med orginal btr. Men antar att jag inte är ensam om det.
14 oktober, 2010 kl. 18:47 #212047hall0n
DeltagareHur ligger trycket om du kopplar bort vaccumet till BTR då?
14 oktober, 2010 kl. 18:48 #212034Kvarnis
DeltagareGanska klassikt att bränsle tryck blir fel med walbro och org.fpr
14 oktober, 2010 kl. 18:56 #212043Mumin
DeltagareGanska klassikt att bränsle tryck blir fel med walbro och org.fpr
Så då är det ingen fara då? 😮 Och Kvarnis det var rätt pump 🙂 Eller ska man skaffa en eftermarknads btr?
14 oktober, 2010 kl. 19:25 #212035Kvarnis
DeltagareÄr det mappat för det så är det ok.
14 oktober, 2010 kl. 19:50 #212033Manor
DeltagareÅ fan.. men 3.5 bar låter lite myckt iaf.. sen kanske det inte är skadlig heller sen vet jag inte hur värdena blir där jag mätte. Men din tryckmätare är inkopplad var Mats?
Framme vid bränslefiltret (tror jag åtminstone).
14 oktober, 2010 kl. 20:42 #212044Mumin
DeltagareÄr det mappat för det så är det ok.
Den är ju inte klar mappad.. ska ju in igen och justera mappen + bänka men vill ha den 100% och inga missnöjen. JRM tycker det är konstigt att det är så högt. ska testa med en annan btr och se vad som händer.. Men som Mats skriver han har lite under 3 på tomgång så kan ju inte vara helt åt fan 🙂 ska se vad jocke tycker på JRM. Iaf går inte magert nu 🙂
Och Hallon har inte testad det.
14 oktober, 2010 kl. 22:57 #212040Turbovin
DeltagareOriginal grundbränsletryck ska väl ändå va 3 bar så om den ger så mycket med vakumslangen inkopplad är det ju ett tecken på att originalregulatorn inte riktigt pallar med en Walbro. Min var mappad med walbro och original btr iofs men jag mätte aldrig upp trycket då.
Kör med Fuelab istället nu.
15 oktober, 2010 kl. 06:37 #212036Kvarnis
DeltagareNormalt vill man ha ~3.2bar utan vakum för att få bättre dimma.
3.5 under vakum låter mycket, men ingen katastrof.
Prova koppla bort vakum och se vad du får.16 oktober, 2010 kl. 20:03 #212045Mumin
DeltagareNormalt vill man ha ~3.2bar utan vakum för att få bättre dimma.
3.5 under vakum låter mycket, men ingen katastrof.
Prova koppla bort vakum och se vad du får.Vi drog bort vakum slangen till btr och ingen skillnad 3.5 med -0.8 .. om jag kommer ihåg rätt.. så något som spökar där kanske? Iaf får hem en ny btr nästa vecka ska byta och se.
16 oktober, 2010 kl. 21:08 #212037Kvarnis
Deltagareden måste var felaktigt, prova att justera trycket för att se vad som händer, den har antaglien låst sig i ett visst läge
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.