SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Växellådsproblem

  • Detta ämne har 4 svar, 1,246 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Knows_No_Limit.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24360
    Knows_No_Limit
    Deltagare

      Hej

      Jag har en Impreza Wrx Sti årsmodel 2003 som är trimmad av JRM till 340hk enligt förra ägaren, som även har bytt koppling till en sport/race koppling.

      Nu e det så att jag märkt att jag har problem med min växellåda. Jag tror att det e synkringen på 4ans växel som börjar bli sliten. Det märks inte man kör bilen normalt utan blir först märkbart när man varvar ur den på 3an å sen ska växla till 4an snabbt t.e.x under ett 402 meters race. Märks även när man ska motorbromsa å man vill lägga i 4ans växel för de.

      Nu vill jag veta vad ni tror om problemet å om jag klarar av som tok nybörjare när det gäller meka, att plocka isär bilen såpass att man kan lämna in lådan till renovering. Isf var ska man lämna in den? Bor i Gbg. Jag vill ju gärna få ihop bilen till sommaren i bra skick. Känner mig lite osäker på om jag kommer klara av att göra detta själv. Detta är min första Subaru samt mina förra bilar har jag alltid lämnat in på verkstan. Det sista jag vill vara med om är att jag förstör bilen. Jag har plats i hobby garage men inte tillgång till t.e.x växellådelyft.

      Undrar även om det är någon som vet någon som kan göra ett sånt här ingrepp som är duktig å vad det kan kosta att få gjort? Vilka firmor/personer man kan ta kontakt med?

      Hoppas inte detta vart för mycke frågor. =)

      Väldigt tacksam för svar.

      /Daniel Skevik Stolt Impreza ägare

      #212123
      Kvarnis
      Deltagare

        Hm..
        Synkringen är det säkert.
        Men Om du klarar jobbet jälv…tja det är inte avancerat i min bok, men det kräver en del av den so ska göra det har man tid på sig så är det inga stora problem, skulle rekommendera att lyfta ur motorn först.
        Det är enklare om man inte vill ligga på golvet under bilen och bråka.

        Byta synkring, tja lika bra att byta lager coh alla ringar på när du ändå är på G.
        Skulle tro att ex JRM skulle vilja ha 5-10k att göra det.

        #212122
        Subarumicke
        Deltagare

          Prova och byt växelåds olja. OBS FÖRST

          jag hade samma problem men det skrapade mellan 5.an till 6:an

          OCH redline -lightprof olja ska du ha då lär problemet försvinna,

          Subaru STI lådor är känsliga om man har för tjock olja, även supra lådorna är det (Manuella)

          KÖP REDLINE LIGHTPROF inget annat tror lådan rymmer 4-5 liter?

          #212124
          Mumin
          Deltagare

            Rymmer ca 3.5liter skulle jag tro. Och för tjock olja brukar få syncringarna att skrapa.. har samma problem på GTn på 4an och 5an.. dock har bytt nu och verkar funka. Har inte hunnit kolla med hård körning änu. Blir nog nästa vecka när den blir klar mappad.

            #212125
            Knows_No_Limit
            Deltagare

              tack för alla svar! 🙂 ska prova byta olja å se vad som händer. lätt värt å prova det först.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.