› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Shoppinglista motorrenovering
- Detta ämne har 12 svar, 2,240 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av
matte555.
-
FörfattareInlägg
-
17 oktober, 2010 kl. 19:54 #24373
matte555
DeltagareMisstänker att ett ramlager i motorn börjar bli dåligt så planerar lite renoveringar framöver men är lite osäker på vad som är ”rätt” grejjor att handla hem…
Bilen i fråga är en impreza gt -99
Det jag är mest osäker på är ramlager och vevlager, tänkte köpa ACL lager.
Så fråga nr 1 är alltså vad eller vilka set man behöver? Antar att main bearing är ramlager och big end bearing är vevlager?
ACL Race Main Bearing Set Centre Thrust
ACL Race Main Bearing Set Rear Thrust
ACL Race Big End Bearing SetFråga 2 är packningssatsen, är det skillnad mellan sti v5-6 och gt:n?
tänkte på denna: http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=3640&cat=96&sub=97&sec=143&var=54&dc=y&gen=&searchKey=
Tanken är att återanvända samma stakar och kolvar med nya ringar förutsatt att det inte finns defekter/sprickor osv…
Fråga 3 är då om det är en dum idé, kommer troligtvis inte trimma motorn men om så blir fallet så lär det inte bli till över 300hk så en renoverad orginalbotten bör hålla utan problem?
Mvh Mattias
18 oktober, 2010 kl. 08:59 #212185MariaimprezaGT
DeltagareOm saker o ting visar sig har gått sönder så är det väldigt klokt att inhandla nytt oljetråg och sandwich då det är otroligt svårt, nästan omöjligt, att få rent det till den nivå som krävs för att inte riskera nytt motorras. Det är inte speciellt många kronor det handlar om heller så är helt klart värt det! Annars är du rätt ute i ditt tänkande. När du ändå plockar isär allt så kolla så att allt är schyst! Kolla topparna, spridare så att tätningarna inte är spruckna, gummiröret som går under insuget till turbon, det brukar nämligen vara dåligt, osv.
18 oktober, 2010 kl. 09:13 #212186Fricke.w
DeltagareGlöm inte nya bultar till toppar,veven,stackar mm mm
Om du skulle vara intreserad, och om de är samma så har jag nya orginal topploks bulltar över, som du givet viss kan få biligare än vad de kosstar att köpa dom över disk.MVH
Fredrik18 oktober, 2010 kl. 13:28 #212184Adam K
DeltagareKlas Dalek var måttlgit nöjd när han hade renoverat motorn och bytt *allt* inuti utom kolvaxlarna. Vid första uppstart kom de på att nån av dem glappade.
Byt allt! Och att inte byta iallafall GTn kolvar när du byter till acl-lager osv, det är bara dumsnålt, merkostnaden är inte särskilt stor, om man jämför.18 oktober, 2010 kl. 20:18 #212189matte555
DeltagareTack för all feedback! Ös på med tips bara.
Igen som kan svara direkt på mina frågor typ Kvarnis du verkar kunna det mesta om boxermotorn? Det jag är mest intresserad av är somsagt vilka lager som behövs. Bör ju räcka med en typ av ramlager men vilka passar min motor?
Adam K vad menar du med kolvaxel, kolvbulten eller?
Tänker du på nya orginal grejjer eller värre? Ska man köpa smidda delar så landar det väl på runt 10k för bara kolvar och stakar vilket känns onödigt för mina effektmål.19 oktober, 2010 kl. 09:02 #212187Fricke.w
DeltagareJa du tittade lite snabbt på extremepsi.com och enligt mina uträkningar så får du smida eagle H-profils stackar med arp bullt, samt mhale smida kolvar med ringar och kolv bult,
För 6373kr då är frakten inräknad 🙂 så de blir inte så dyrt som man tror, men där emot så får du nog fråga kvarnis om vilka kolv dimensioner och längd på stakar som gäller för just din bil.
Du har ju även biliga ACL race lager på den sidan 😉MVH
Fredrik19 oktober, 2010 kl. 13:59 #212182Kvarnis
DeltagareSka man ta i sär motorn så är det lika bra att byta ex kolvar och stakar+lager
Som Fricke säger och även de andra så är materialet så små pengar så att är lika bar att göra det riktigt.
Har du byggt motorer förut, så visst kan man ge sig på subaru motrer, men annars så rekommenderar jag att man anlitar någon som är van just med dessa motrer för att undvika att det uppstår strul vid start.
Sen som Maria säger så måste man köpa minst en ny olje/vatten kylaren efter ras.
Sen så är det ingen skillnaden på packiningen mellan GT/STI
På phase 2 har man rear thrust vs center trust och 48mm vev på pre ph2(innan 99)19 oktober, 2010 kl. 14:45 #212192TomK
DeltagareJa du tittade lite snabbt på extremepsi.com och enligt mina uträkningar så får du smida eagle H-profils stackar med arp bullt, samt mhale smida kolvar med ringar och kolv bult,
För 6373kr då är frakten inräknad 🙂 så de blir inte så dyrt som man tror, men där emot så får du nog fråga kvarnis om vilka kolv dimensioner och längd på stakar som gäller för just din bil.
Du har ju även biliga ACL race lager på den sidan 😉MVH
FredrikÄr det räknat med svensk moms samt tull?
19 oktober, 2010 kl. 16:33 #212183Kvarnis
DeltagareÄr det räknat med svensk moms samt tull?
Skulle inte tro det, du får lägga på ca 30%
19 oktober, 2010 kl. 18:06 #212188Fricke.w
DeltagareNä de är inte med moms och tull, vill man slippa de besväret så är vell england också ett bra allternativ 🙂
21 oktober, 2010 kl. 18:15 #212190matte555
DeltagareTack för svar om lagerna, nu vet jag vad jag ska beställa till att börja med. visar det sig att något lager har skurit så får jag lägga en till beställning senare på oljekylare m.m. Ska riva motorn om några veckor fyller på tråden då om hur den ser ut 🙂
16 november, 2010 kl. 19:37 #212193Eiiiiik
DeltagareTack för svar om lagerna, nu vet jag vad jag ska beställa till att börja med. visar det sig att något lager har skurit så får jag lägga en till beställning senare på oljekylare m.m. Ska riva motorn om några veckor fyller på tråden då om hur den ser ut 🙂
Hur går det för dig? Några framsteg? 🙂
17 november, 2010 kl. 20:48 #212191matte555
DeltagareInte hänt något än, har haft fullt upp med att flytta men det börjar bli färdigt så förhoppningsvis i helgen ska jag börja 🙂
Kommer lägga upp lite bilder osv när det hänt något 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
