SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Olja vxl-låda + bakdiff (6-pet)

  • Detta ämne har 4 svar, 1,127 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Steewe.
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24397
    Steewe
    Deltagare

      Hej

      Jag och Just Try håller på att byta till 6-petare nu i höst och vi har ett par frågor angående olja. Som jag har förstått det är det Redline Lightweight Shoockproof som gäller i vxl-lådan. Några tips om bra ställen att köpa? Någon klubbsponsor?

      Hur är det med bakdiffen? Jag kör på R160 LSD SureTrack, vilket borde bara en drev-diff (ingen LSD tillsats = Redline Lightweight eller liknande?). Hur är det med R180-diffarna, hur vet man om det är lamell eller drev (2006a DCCD och 2002 Prodrive ej DCCD)? Bara att öppna och titta efter? Tips på olja till dem?

      Tacksam för svar!

      Mvh Stefan och Magnus.

      #212323
      OzO
      Deltagare

        Jag och Just Try håller på att byta till 6-petare nu i höst och vi har ett par frågor angående olja. Som jag har förstått det är det Redline Lightweight Shoockproof som gäller i vxl-lådan. Några tips om bra ställen att köpa? Någon klubbsponsor?

        Mekonomen har, där köpte jag ifrån. 🙂

        #212325
        specialized
        Deltagare

          Hur är det med R180-diffarna, hur vet man om det är lamell eller drev (2006a DCCD och 2002 Prodrive ej DCCD)? Bara att öppna och titta efter?

          Det är bara Old Age R180 som är riktiga lamell-diffar.
          Alla andra R180`s från MY00 och framåt, är olika varianter på Torsen och Suretrack-diffar.
          Detta gäller vanliga New age STi:er.
          Hur det är med Spec C och andra JDM-modeller vet jag inte, men tror inte det skiljer på diffarna gentemot vanliga STi`n på dessa heller.

          #212324
          Kvarnis
          Deltagare

            Likvärdig med Castol 75-140 bör ni anvädna.
            Samma i låda och diff

            #212326
            Steewe
            Deltagare

              Det är bara Old Age R180 som är riktiga lamell-diffar.
              Alla andra R180`s från MY00 och framåt, är olika varianter på Torsen och Suretrack-diffar.
              Detta gäller vanliga New age STi:er.
              Hur det är med Spec C och andra JDM-modeller vet jag inte, men tror inte det skiljer på diffarna gentemot vanliga STi`n på dessa heller.

              Ahha, alltid lär man sig något nytt! 🙂 Har svårt att tänka mig att det skulle vara andra diffar på Spec-C mm..

              Likvärdig med Castol 75-140 bör ni anvädna.
              Samma i låda och diff

              Fungerar alltså Redline’s olja även i diffen? Men Castrol 75-140 är kanske bättre än Redline? Redline kan jag få hem för under 200 per flaska (ca 1 l).

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.