› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › STI Racing, svenskt påhitt?
- Detta ämne har 46 svar, 9,556 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 10 månader sedan av
Pedersen.
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2010 kl. 19:01 #24400
Echelon
DeltagareKollar man på http://www.subaru.de, http://www.subaru.co.uk, http://www.subaru.jp, http://www.subaru.com.au/ osv… osv.. osv.. så heter bilen fortfarande WRX STI.
Är detta något påhitt från subaru sverige? och isådanafall varför vill bara sverige frångå rally arvet?21 oktober, 2010 kl. 19:25 #212355tendency
DeltagareHm, intressant. Det var nytt för mig, jag trodde faktiskt att STi Racing var det officiellt nya modellnamnet.
Att det är just Sverige som vill frångå rallyarvet tror jag däremot inte. Det här med rekordtiden på Nürburgring, och att den rallyblå färgen inte finns som tillval längre… fassssst, rallyblå verkar finnas både i Tyskland och Australien? Däremot inte i UK.
21 oktober, 2010 kl. 20:17 #212372parvus
DeltagareIngen WRX STi hatch i Sverige?
21 oktober, 2010 kl. 20:21 #212366Sternborn
DeltagareSom sagt mkt intressant..
Det går ju att beställa bilen i blått här i sverige men det är ju inte riktigt den rallyblåa vi subaruägare är vana vid..
Verkar ju gå att välja mellan sedan versionen och hatchbacken i dom andra länderna medans vi bara har sedanen här i sverige.
21 oktober, 2010 kl. 20:51 #212356tendency
DeltagareDet går ju att beställa bilen i blått här i sverige men det är ju inte riktigt den rallyblåa vi subaruägare är vana vid..
Plasmablå som den heter, helt olik rallyblå. Inte för att den är ful, men det är tråkigt att de har valt bort den klassiska färgen.
En annan grej. När jag stog och bubblade lite med Landrins så kom det fram att generalagenten tydligen har tagit in väldigt få STi med vingen monterad, vilket dom har insett själva när alla med vingar tydligen har gått åt, och det bara finns vinglösa kvar. Men de jobbar på att det ska gå att lösa med eftermontering.
Själv har jag tidigare tyckt att sedanen var rent ut sagt ful. Men med vingen är den plötsligt läcker… men dom måste ha förändrat något mer utseendemässigt? För det är något som helt plötsligt gör att den tilltalar mig.
21 oktober, 2010 kl. 21:14 #212363Echelon
DeltagareHatchbacken går att beställa =) dock blir det då kundtillverkning och leveranstid därefter, dock vad jag fick reda på så finns det inget pris satt? Och om man nu kan beställa hatchbacken så borde det i teorin gå att beställa med WR blå lack eftersom den tydligt erbjuds i vissa länder =) Sedan borde det även gå att beställa med navigatorn samt recarostolar, dock lär väll priset bli därefter.. men eftersom allt erbjuds utomlands så borde det ju gå att beställa på en unik kundorder?
21 oktober, 2010 kl. 21:19 #212364Echelon
Deltagaresåg även att den heter STI Racing i Danmark med… medans Norge inte ens ser ut att sälja modellen?!
22 oktober, 2010 kl. 05:48 #212367rigdab
DeltagareHatchbacken går att beställa =) dock blir det då kundtillverkning och leveranstid därefter, dock vad jag fick reda på så finns det inget pris satt? Och om man nu kan beställa hatchbacken så borde det i teorin gå att beställa med WR blå lack eftersom den tydligt erbjuds i vissa länder =) Sedan borde det även gå att beställa med navigatorn samt recarostolar, dock lär väll priset bli därefter.. men eftersom allt erbjuds utomlands så borde det ju gå att beställa på en unik kundorder?
Subaru tillverkar inte någon STI på kundorder (dock kanske till någon känd rikeman), återförsäljare över hela världen får hålla till godo med de bilar som fabriken spottar ur sig. Dock så har bilarna olika programvaraor(mappar) i de olika väldsdelarna. Antagligen beroende på olika avgasbestämmelser.
Hatcbacken tillverkas i något mindre antal än sedanen.22 oktober, 2010 kl. 05:51 #212346Lt Dan
Deltagaresåg även att den heter STI Racing i Danmark med… medans Norge inte ens ser ut att sälja modellen?!
Subaru Nordic är återförsäljare för Danmark.
Har också tidigare roat mig med att kolla vad den heter runt i världen. Överallt heter den WRX STI. Så det måste vara ett påhitt av SN. Skulle vara kul att få veta varför!
22 oktober, 2010 kl. 09:03 #212349andreaswrx
DeltagareSubaru Nordic är återförsäljare för Danmark.
Har också tidigare roat mig med att kolla vad den heter runt i världen. Överallt heter den WRX STI. Så det måste vara ett påhitt av SN. Skulle vara kul att få veta varför!
Enkelt att förknippas med rally är fult i Sverige! Bättre och rida på stcc vågen då!
22 oktober, 2010 kl. 09:56 #212365Echelon
DeltagareSubaru tillverkar inte någon STI på kundorder (dock kanske till någon känd rikeman), återförsäljare över hela världen får hålla till godo med de bilar som fabriken spottar ur sig. Dock så har bilarna olika programvaraor(mappar) i de olika väldsdelarna. Antagligen beroende på olika avgasbestämmelser.
Hatcbacken tillverkas i något mindre antal än sedanen.Ok?, Fick dock reda på under VIP kvällen igår att vill man ha den i hatchback (som det även stod i någon stor svensk biltidning) så går det att beställa, dock tar inte Subaru Nordic in några i Sverige? och om den nu går att beställa som hatchback borde den även gå att beställa i WR blå, samt med navigator/recarostolar/bbs fälgar?
22 oktober, 2010 kl. 11:58 #212361Turbovin
DeltagareJag tycker hela namnet är fjantigt 🙂
22 oktober, 2010 kl. 14:04 #212357specialized
DeltagareJag var på Vip-visningen igår och tycker faktiskt den är riktigt cool.
Hansonbil i Vänersborg hade dock en blå-lila bil hemma, vilket enligt mig var en riktig ful färg.
Vit eller röd är snyggast.En ren spekulation angående varför Subaru i Sverige söker sig åt ”Banhållet”, kan ju vara att de vill separera sig från Mitsubishi Evolution, som fortfarande spelar på ”rallyarvet”
De 2 har ju följts åt i samma kategori bilar…men nu så kanske IM vill testa något nytt 🙂
Subaru skulle ju i så fall bli den första tillverkaren som i det prissegmentet tillverkar en 4-WD, 4 dörrars Turbobil med rena ” vara snabb på bana ” – ambitioner.
22 oktober, 2010 kl. 15:06 #212360Svindle
DeltagareSTI Racing låter riktigt töntigt på gränsen till pinsamt faktist. Men bilen ser ju riktigt bra ut.
26 april, 2011 kl. 14:50 #212376PR-mannen
DeltagareHej.
I princip var bilen Tommi körde en vanlig STI med Japan-specifikation. Chassit var samma som sitter i nya STI Racing (s.k. Spec C). Bilen var lite lättad, men hade å andra sidan bur – vilket kompenserade. Den japanska 2-litersmotorn har några hästar mer än den europeiska 2,5:an, men lägre vrid och toppfart. Enligt Tommi själv skulle det gått lika bra – snudd på bättre – med den specifikation vi har på de svenska. Skälet till att rekordet sattes med japansk bil var enkelt. Det var STI (Subaru Tecnica International) som var ingenjörerna bakom (det lyckade)rekordförsöket. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.