SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Köpråd 98-00

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24422
    björnjönsson
    Deltagare

      Hej på er

      Jag är en 21åring som har jobbat ihop lite slantar och är nu redo att köpa mig en impreza gt 98-00, men vad bör man tänka på vid dessa affärer?

      Då dessa årsmodeller har gått en hel del så är ju slitage en nackdel.

      Men nu vana impreza-ägare kanske kan ge mig lite tips som jag bör tänka på innan jag ringer på en annons.

      Tackar för seriösa svar!

      MVH
      Björn

      #212627
      Sternborn
      Deltagare

        Om du söker här på forumet så hittar du en massa info om just detta ämne, för du är absolut inte den första som frågar detta 🙂

        Men dom vanligaste ”felen” på dessa bilar är väl först och främst rost i bakskärmarna och det bör du se upp för eftersom det kan bli en mycket kostsam reparation.
        Många säger att växellådorna oxå ska vara ett ganska vanligt problem men jag har inte haft några problem med lådorna på någon av dom 2 GT:s jag ägt. Beror nog mycket på körstil men självklart klarar inte en originallåda av hur mycket effekt som möjligt.
        Storservice ska göras vid ca 10000 mil (eller vart 4 år tror jag, rätta mig om jag har fel) och då ska även kamremsbytet göras. Så det kan vara till ekonomisk fördel att köpa en bil som nyligen gjort denna service.
        Olja bör vara bytt rätt ofta, jag har bytt var 5-600 mil på mina men det kanske är lite överdrivet..
        Dom flesta Impreza GT:s som finns till salu är nog trimmade på det ena eller det andra sättet, se till att det är gjort seriöst! Eller köp en otrimmad och lär dig hantera bilen med originaleffekten och trimma sedan efter behov 😉
        Väghållningsuppdateringar såsom bättre bromsar och coilovers kan ju vara ett plus 🙂

        Mitt tips är att satsa på en rostfri lågmilare det kommer du ha igen senare 🙂
        Och sen när du köpt din pärla så bli betalande medlem i klubben(300kr/år) och kom på klubbträffarna och testa på bankörning, konbana, iskörning m.m

        #212624
        Manor
        Deltagare

          Satsa på en 99:a eller 00:a som faktiskt är betydligt bättre (och snyggare) än en 98:a. Det är en tämligen problemfri bil om den sköts om och servas som den ska. Det är nog svårt att hitta en Impreza av dessa årsmodeller som inte har begynnande rost i skärmkanterna bak. Rost ovanför vindrutan och innanför solluckan är också ställen som bör kontrolleras.

          #212628
          björnjönsson
          Deltagare

            Tack för så snabba svar!

            Vad kostar det att serva en impreza?

            #212626
            Mumin
            Deltagare

              Bror på villken service du gör.. Sen k.rems bytet är vid 10000mil / 7 eller 8 år det som kommer först. Om jag kommer ihåg rätt. Sedan så beror det på villka oljor du ska ha i bilen osv.. ska du köra motul eller redline i diff och låda så blire lite dyrare än vad subaru kör. Med bränslefilter, luftfilter osv så kan det hoppa upp mot 6-7000 kr för en stor service.. En lite med bara olja är ju gratis.. kan du gjöra själv 🙂

              Kolla ventilkåperna och om inte läcker och packboxen mellan motor och låda.. verkar inte vara så vanligt dock med packbox men jag råkade ut för det 🙂

              Tack för så snabba svar!

              Vad kostar det att serva en impreza?

              #212625
              andreaswrx
              Deltagare

                tro service kostnade är den lila kostnaden om du jämför vad försäkring kommer kosta på dej som är 21 år

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.