SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad behövs vid 6-pet konvertering?

  • Detta ämne har 8 svar, 1,562 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Kvarnis.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24491
    roadtip85
    Keymaster

      Tjo!

      Jag funderar på att stoppa i en 6-växlad låda från nyare STI:n i min V5 Type R 99:a.
      Är det någon som har bra koll på vad som behövs, och vad som man kan använda orginal?
      Är det olika vad man behöver beroende på bilen bil man tar lådan ifrån?

      Det självklara är ju:
      Växellåda
      Bakdiff
      Kardan
      Länkage

      (Detta var det som Grade A Subaru i UK sa att jag skulle ha, men dom hade inte allt just nu… Då kom lådan från en JDM V8 STI.)

      Fungerar det med med orginal drivaxlar och hubbar från min STI? Oberoende om lådan kommer från 03-05 eller 06-07 osv?
      Nåt mer man behöver?
      Svänghjul?
      Koppling?
      Fästen/balkar?

      Övriga tips är självklart också välkomna! 😀

      #213103
      goffemannen
      Deltagare

        En sak som ja kan svara på, tror ja iaf. Det är att drivaxlarna från din inte passar. För va ja vet så ska alla new age ha att drivaxeln går in i lådan. De GC8 så är det en ”tapp” som sticker ut på lådan så trär man drivaxeln över den liksom. Den låses fast med hjälp av en sprint.

        #213101
        Steewe
        Deltagare

          Hej!

          Håller själv på att konvertera så kan nog svara på det mesta. 🙂

          6-peten är lite längre än 5-pet så därför måste kardan bytas. Bryggan som sitter under lådan går att använda samma som på 5-peten, men du bör byta till ett sti-fäste då den nya lådan kan slå i kardan-tunneln.

          Bakdiffen är inte 100% säkert att du måste byta men det beror på utväxling mm. Vet inte vad det är för utväxling på en Type R, men jag med en GT kan använda samma bakdiff eftersom den nya lådan har samma utväxling. http://spda-online.ca/modules/tinycontent/rewrite/tc_28.html är ett mycket bra hjälpmedel för att se utväxlingar mm.

          Angående koppling och svänghjul behöver du inte byta när du byter till 6-pet. 5-petad koppling passar på 6-pet men inte tvärtom. Byter du till 6-pet svänghjul och koppling måste du även byta startmotor. Har dock för mig att du måste byta kopplings-gaffeln, men inte 100% säker.

          Den lådan jag hämtade hem krävde drivaxlar fram som går in i lådan, men det är inte alla 6-petare som kräver detta. Om inte (alltså om det är en tapp som går ut från lådan) kan du använda dina gamla axlar. Jag åkte på att byta drivaxlar fram och då även hubbarna.

          Skicka gärna ett PM om du vill att jag ska kontakta honom som jag köpte lådan av. Fick låda, diff, 4 st drivaxlar, 4 st hubbar för under 30k inkl frakten till Swe.

          Mvh Stefan

          #213100
          challe
          Deltagare

            Bla bla bla…..http://spda-online.ca/modules/tinycontent/rewrite/tc_28.html är ett mycket bra hjälpmedel för att se utväxlingar mm.

            Vilken kanon sida 🙂

            #213096
            Kvarnis
            Deltagare

              DCCD är det inte på V8 låda om det inte är en JDM.
              Det går göra på mängder av olika sätt, men då du har en diff med 4.44 i slutväxel så måste du byta utv. på den alt. bytta diff

              Man kan lösa det på lite olika sätt och och det kostar olika, frågan är ju mer vad vill du göra?

              Om du köper en låda med dccd så måste du byta diff iom det axlar ev hubbar osv

              #213098
              roadtip85
              Keymaster

                Tack för infon!
                Det är ju en DCCD låda jag har tänkt byta till kan jag tillägga…

                Från vilken bil kommer lådan du byter till Steewe?
                Byter du drivaxlar bak också? Av anledning att dom inte passar eller att dom nya är bättre?
                Du har bytt kopplingsgaffeln alltså? Kom den från samma bil som lådan?
                Med STI-fäste, menar du då typ denna?
                http://www.iagperformance.com/shopping_cart/proddetail.php?prod=D1010FE000
                Tänkte ändå byta denna och motorkuddarna till någon värre variant…

                Någon som vet vilka lådor som har ”tappen” ut från lådan?
                Är det bättre drivaxlar på ny STI:n? Då vill man kanske ha det oavsett ändå.

                Om man måste byta hubbar, passar då fjäderbenen från GC8:an? Eller är det inte hela den delen som byts? Vet inte exakt vad som ingår i hubben… :p

                Det jag vill göra är att få i en 6-växlad DCCD låda från nya STI:n på ett ”enkelt” sett till ett rimligt pris.. 🙂 Så alla tips på hur det löses är välkommet!

                #213102
                Steewe
                Deltagare

                  Från vilken bil kommer lådan du byter till Steewe?

                  Min låda är från en UK STi Prodrive 2002a. Det är en non-DCCD.

                  Byter du drivaxlar bak också? Av anledning att dom inte passar eller att dom nya är bättre? Är det bättre drivaxlar på ny STI:n? Då vill man kanske ha det oavsett ändå.

                  Jag hade tänkt att köra med min R160 bakdiff då den redan är ombyggd (sitter en SureTrack diff i den) och tillhörande org drivaxlar bak. Jag har en R180 med grövre drivaxlar ligger som jag kan montera om jag kommer över ett par brembo bromsar att sätta på de nya hubbarna. De nyare drivaxlarna är grövre (iaf jämfört med GT).

                  Du har bytt kopplingsgaffeln alltså? Kom den från samma bil som lådan?

                  Kopplingsgaffeln är från samma bil. Hela mitt kit är från en och samma bil. Vill inte krångla och pussla ihop ett kit

                  Med STI-fäste, menar du då typ denna?
                  http://www.iagperformance.com/shopping_cart/proddetail.php?prod=D1010FE000
                  Tänkte ändå byta denna och motorkuddarna till någon värre variant…

                  Exakt sådant fäste. Jag fick med fästet med lådan. Tror det är ett värre som sitter på min bil redan, men får väl ha ett i reserv annars. 😉

                  Om man måste byta hubbar, passar då fjäderbenen från GC8:an? Eller är det inte hela den delen som byts? Vet inte exakt vad som ingår i hubben… :p

                  Jag vågar inte svara på vilka hubbar som passar med fjäderbenen och inte. Det passar från en 2002a på min iaf, men jag vet att vissa nyare in passar. Sen gäller det att det är med rätt bultdelning (5×100 vs 5×114,3). Hubben som oftast följer med är hela skiten bakom bromsskrivan (sitter fast i drivaxel, spindelled, styrstag och fjäderben).

                  Det jag vill göra är att få i en 6-växlad DCCD låda från nya STI:n på ett ”enkelt” sett till ett rimligt pris.. 🙂 Så alla tips på hur det löses är välkommet!

                  Skicka ett PM till Däckshopen eller PMa mig så kan jag skicka över hans nummer. Han brukar ha ett par drivlinor på lager. 😉

                  #213099
                  roadtip85
                  Keymaster

                    Min låda är från en UK STi Prodrive 2002a. Det är en non-DCCD.

                    Jag hade tänkt att köra med min R160 bakdiff då den redan är ombyggd (sitter en SureTrack diff i den) och tillhörande org drivaxlar bak. Jag har en R180 med grövre drivaxlar ligger som jag kan montera om jag kommer över ett par brembo bromsar att sätta på de nya hubbarna. De nyare drivaxlarna är grövre (iaf jämfört med GT).

                    Kopplingsgaffeln är från samma bil. Hela mitt kit är från en och samma bil. Vill inte krångla och pussla ihop ett kit

                    Exakt sådant fäste. Jag fick med fästet med lådan. Tror det är ett värre som sitter på min bil redan, men får väl ha ett i reserv annars. 😉

                    Jag vågar inte svara på vilka hubbar som passar med fjäderbenen och inte. Det passar från en 2002a på min iaf, men jag vet att vissa nyare in passar. Sen gäller det att det är med rätt bultdelning (5×100 vs 5×114,3). Hubben som oftast följer med är hela skiten bakom bromsskrivan (sitter fast i drivaxel, spindelled, styrstag och fjäderben).

                    Skicka ett PM till Däckshopen eller PMa mig så kan jag skicka över hans nummer. Han brukar ha ett par drivlinor på lager. 😉

                    Jag har kollat på Däckshoppens annons på komplett drivlina från en 06/07 STI, men tänkte kolla upp lite mer om det fungerar först, utan att behöva byta bultmönster, fjäderben och därmed även fälgar och kanske bromsar… Men det verkar ju svårt då som jag förstår. 🙁

                    Hur fungerar en Suretrack diff? Är det lameller, visko eller nåt annat?

                    Är det någon som har koll på vilka fjäderben som passar på olika hubbar?
                    Går det att lossa hubben från själva klumpen där fjäderben, spindelled osv sitter? Eller är det en och samma del?

                    #213097
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      05> innebär 114.3 bult cirkel och 05> fjäderben.
                      Som vanligt så går allt att ordna men det blir inte idealiskt.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.