SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Effektökning på en GL -95

  • Detta ämne har 11 svar, 1,713 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av J Bilstrup.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24495
    J Bilstrup
    Deltagare

      Tjena!

      Har precis fått igång min Impreza 1,8i -95a..
      Men jag tycker den går hyffsat slött. Kan iofs bero på att jag kör en 9-5 med 380hk på sommaren! 🙂
      Men kan man göra något med dessa motorer så dom blir liiite piggare än vanligt?
      Går det att stoppa i en turbo på denna motor?

      Sen tänkte jag byta olja/filter på bilen med. Kan man byta oljan i växellådan och diff och allt sånt? Och vad ska man då ha för olja? Vad rekommenderar ni?

      #213125
      Kvarnis
      Deltagare

        Billiagre att köpa en impreza turbo i stället, att timmma icke turbo kostar mer än det smakar

        #213130
        J Bilstrup
        Deltagare

          Jom men nu menade ju inte vråltrimma den. bara en liten ökning så den blir lite piggare. Typ insatsfilter, 2,5″ avgas osv…

          #213131
          J Bilstrup
          Deltagare

            Satan vilket seriöst forum….

            #213126
            Mumin
            Deltagare

              Oskar är som han är men kvarnis har rätt. Trimma gl är meningslöst.. köpt en GT 99-00 så har du så du blir nöjd 🙂

              Satan vilket seriöst forum….

              #213132
              J Bilstrup
              Deltagare

                Jo, men detta är tänkt som en vinterbil.. Vill mest ha något lite extra bara eftersom man är så störd som man är, det räcker ju aldrig att ha en orginal bil.
                Men självklart så förstår jag med att trimma en bil utan turbo är som att slänga pengarna i havet…:rolleyes:

                #213127
                Sternborn
                Deltagare

                  Tjena!

                  Har precis fått igång min Impreza 1,8i -95a..
                  Men jag tycker den går hyffsat slött. Kan iofs bero på att jag kör en 9-5 med 380hk på sommaren! 🙂
                  Men kan man göra något med dessa motorer så dom blir liiite piggare än vanligt?
                  Går det att stoppa i en turbo på denna motor?

                  Sen tänkte jag byta olja/filter på bilen med. Kan man byta oljan i växellådan och diff och allt sånt? Och vad ska man då ha för olja? Vad rekommenderar ni?

                  Det du kan göra är väl att montera annat avgassystem och annat luftfilter.. men du kommer väl att få ut max 5-10 hk dvs ingen märkbar skillnad, men du kommer tycka den går bättre pga att den låter vassare..
                  Turbokonvertera är inget att ge sig in på, isåfall är det billigare och bättre att stoppa i en motor från en turboimpreza men då håller inte din drivlina som är klenare än turbobilarnas

                  Det du kan göra om du nu mest ska ha den där bilen till vinterbil/lekbil och inte behöver plats för mer än 2 personer, är väl att börja riva ur baksäte med ryggstöd, reservhjul och allt annat som går att ta bort utan att påverka bilens körbarhet. Så kanske du blir av med några kilon och då kan den kanske bli lite roligare att köra.

                  Ja man kan byta olja i växellådan och diffen, antar att du har manuell låda och då skulle jag köra med Redline lightweight shockproof olja i både lådan och diffen. Men det kanske oxå är att kasta pengar i sjön då redlineoljorna inte är gratis.
                  Annars kan du kolla här för castrols rekomendation: http://www.castrol.com/castrol/iframe.do?categoryId=9024084&contentId=7044829

                  Hoppas du fick svar på alla dina frågor 🙂

                  #213133
                  J Bilstrup
                  Deltagare

                    Det du kan göra är väl att montera annat avgassystem och annat luftfilter.. men du kommer väl att få ut max 5-10 hk dvs ingen märkbar skillnad, men du kommer tycka den går bättre pga att den låter vassare..
                    Turbokonvertera är inget att ge sig in på, isåfall är det billigare och bättre att stoppa i en motor från en turboimpreza men då håller inte din drivlina som är klenare än turbobilarnas

                    Det du kan göra om du nu mest ska ha den där bilen till vinterbil/lekbil och inte behöver plats för mer än 2 personer, är väl att börja riva ur baksäte med ryggstöd, reservhjul och allt annat som går att ta bort utan att påverka bilens körbarhet. Så kanske du blir av med några kilon och då kan den kanske bli lite roligare att köra.

                    Ja man kan byta olja i växellådan och diffen, antar att du har manuell låda och då skulle jag köra med Redline lightweight shockproof olja i både lådan och diffen. Men det kanske oxå är att kasta pengar i sjön då redlineoljorna inte är gratis.
                    Annars kan du kolla här för castrols rekomendation: http://www.castrol.com/castrol/iframe.do?categoryId=9024084&contentId=7044829

                    Hoppas du fick svar på alla dina frågor 🙂

                    Okej!

                    Ja, då är det som jag tänkte då iaf.. Blir väl bara lite större avgas och filter så man få skönare ljud! 🙂

                    Okej, Redline oljan kör jag ju med i 9-5an så det har jag allt några liggandes i garaget som jag kan hälla i denna då!
                    Hur många liter går det åt? Eller står detta i instruktionsboken?

                    Hörde av gubben som ägde bilen innan mig att det är en lamelldiff på bilen och att den driver 70/30!
                    Kan någon förklara hur en lamelldiff fungerar lite enkelt?
                    Och går det att ändra drivningen på något sätt så man får typ 50/50 eller nått?

                    Annars tack för bra svar! 🙂

                    #213128
                    Sternborn
                    Deltagare

                      Okej!

                      Ja, då är det som jag tänkte då iaf.. Blir väl bara lite större avgas och filter så man få skönare ljud! 🙂

                      Okej, Redline oljan kör jag ju med i 9-5an så det har jag allt några liggandes i garaget som jag kan hälla i denna då!
                      Hur många liter går det åt? Eller står detta i instruktionsboken?

                      Hörde av gubben som ägde bilen innan mig att det är en lamelldiff på bilen och att den driver 70/30!
                      Kan någon förklara hur en lamelldiff fungerar lite enkelt?
                      Och går det att ändra drivningen på något sätt så man får typ 50/50 eller nått?

                      Annars tack för bra svar! 🙂

                      Bakdiffen fyller du på tills det rinner ut ur påfyllningshålet då ska nivån vara rätt om bilen står plant eller hänger rakt på lyft.
                      Växellådan antar jag att du har en oljesticka till som på min GT med min och max nivå.
                      Är ganska säker på att din bil redan driver 50/50 för det är bara sti modellerna med DCCD som du kan ändra drivningen från nåt annat än 50/50.

                      #213134
                      J Bilstrup
                      Deltagare

                        Gubben snackar med högsta sannolikhet skit, precis som Sternborn skriver så är det 50/50 fördelning. Att det skulle sitta en lamelldiff på den låter också det högst osannolikt. Jag kan inte förklara i detalj hur en lamelldiff fungerar men det är ju en diffbroms, en diffbroms gör ju att båda hjulen driver lika men ändå tillåter viss hastighetsskillnad mellan hjulen, beroende på hur hårt spänd diffen är. Original på alla vanliga modeller, bortsett från STIer då, så är det ju en helt öppen diff där det hjulet med minst fäste alltid får mest kraft.

                        Okej!! Då har jag fått svar på allt jag vill veta för tillfället! 🙂
                        Och en vanlig diff har jag full koll på hur den fungerar, blev bara fundersam när han sa till mig att det var en lamelldiff på den, då jag aldrig ägt en Impreza innan. Är från början en ren Saabnörd! 🙂
                        Var även inne på Biltema förut och letade efter en Haynes bok för Impreza, men fanns inte! Får leta vidare någon annanstans. Alltid skönt att ha ifall man stöter på saker man inte vet hur dom hänger ihop. Fast jag absolut inte har tummen mitt i handen!

                        #213129
                        Sternborn
                        Deltagare

                          Var även inne på Biltema förut och letade efter en Haynes bok för Impreza, men fanns inte! Får leta vidare någon annanstans. Alltid skönt att ha ifall man stöter på saker man inte vet hur dom hänger ihop. Fast jag absolut inte har tummen mitt i handen!

                          Allt du behöver veta om impreza finns på detta forum om man använder sökfunktionen 😉
                          fast du lär bara hitta info om det som är likadant som på GT:n 🙂

                          #213135
                          J Bilstrup
                          Deltagare

                            Allt du behöver veta om impreza finns på detta forum om man använder sökfunktionen 😉
                            fast du lär bara hitta info om det som är likadant som på GT:n 🙂

                            Joo, jag har allt sökt lite men som sagt så hittar jag ju bara saker om GT:n och visst ju inte riktigt om allt är samma! Men i det stora hela så verkar det vara en likvärdig bil om man bortser från motor/drivning/broms! 🙂 Om det nu blev kvar så mkt! 😀

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.