› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Impreza Wrx sti -03 motorrenovering
- Detta ämne har 170 svar, 25,227 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Jocke.T.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2010 kl. 10:40 #24501
Eiiiiik
DeltagareJahopp…
Verkar som att det är motorrenovering som gäller. Metallspån i oljan.. 🙁
Något arbete är inte påbörjat än men verkar som att det är vevlagerras.
Brukar maskinen ha klarat sig huffsat eller är det troligt att det är repor i cylindern och att veven fått sig en tryckare?Vad är det för delar man ska kolla på, var beställer man dom?
När man ändå är i farten antar jag att det är lika bra att byta:
Vevlager (ska man gå på racinglager då?)
Ramlager
KolvringarNågon som kan hjälpa mig med en lista på vad som bör/kan vara bra att byta när man ändå håller på.
Man kanske lika gärna ska kika lite på smidd botten när maskinen ändå är ur?4 november, 2010 kl. 10:54 #213231Eiiiiik
DeltagareKamrem byter man ju också självklart 🙂
4 november, 2010 kl. 12:17 #213179Myzkoo
DeltagareVevstakar och vevaxel kan behöva bytas. Det ser du när du river motorn.. packningssats behövs, kostar 7000kr i Sverige men 2500kr i usa , vevlager och ramlager byter du givetvis, jag skulle rekommendera acl race lager, kostar runt 800kr i usa (orginal kostar 5000) toppbultarna måste bytas, kostar 140kr/st men arp-pinnbult blir ingen större kostnad.. kolvringar skulle jag inte bytt om det inte är nödvändigt.. värmeväxlare för oljan måste också bytas vid lagerras.. kostar 2000kr i England, säkert dubbelt i Sverige..
Räkna på minst 10.000kr 🙂
Mvh / Mattias
4 november, 2010 kl. 12:27 #213232Eiiiiik
DeltagareVevstakar och vevaxel kan behöva bytas. Det ser du när du river motorn.. packningssats behövs, kostar 7000kr i Sverige men 2500kr i usa , vevlager och ramlager byter du givetvis, jag skulle rekommendera acl race lager, kostar runt 800kr i usa (orginal kostar 5000) toppbultarna måste bytas, kostar 140kr/st men arp-pinnbult blir ingen större kostnad.. kolvringar skulle jag inte bytt om det inte är nödvändigt.. värmeväxlare för oljan måste också bytas vid lagerras.. kostar 2000kr i England, säkert dubbelt i Sverige..
Räkna på minst 10.000kr 🙂
Mvh / Mattias
Tack för svar! 🙂
Brukar axeln åkt på mycket stryk i såna här fall?OK! Då får vi hålla tummarna för att det inte ska vara något med kolvarna då. För då kommer man ju lite billigare undan.
Hade ni renoverat eller direkt gått på att slänga i en ny motor?
Lite svårt att svara på då den inte har plockats ner än, men vad säger erfarenheten?4 november, 2010 kl. 12:39 #213148Kvarnis
DeltagareHar ett short block från en 2003 newage sti.
10000:- så är det ditt.Annars så är bara frågan hur mycket du vill lägga ut.
Du kan nog lungt räkna med att slut notan på att renovera motorn hamnar någonstans på minst 25000 om du inte kan göra maskin arbete som kärvs m.mDelarna är ~½ kostnaden
4 november, 2010 kl. 14:50 #213233Eiiiiik
DeltagareJag har en kompis som jobbar med trimning/motorrenovering som löser det billigt åt mig 🙂
Att det tillkommer 10 000kr i delar hade jag ungefär räknat med.
Har inte riktigt hajjat det där med Long/short 😮
Men kanske kunde vara ett alternativ 🙂
Vad är fördelen?4 november, 2010 kl. 15:20 #213218Jocke.T
DeltagareHade jag varit som dig så hade jag plockat ner tråget och kollat hur mycket skit det ligger där.
Det är klart inte jättelätt att riva ner tråget men jämfört med att riva ur motorn… Ja du förstår 😛
Jag håller tummarna för dig!4 november, 2010 kl. 15:36 #213149Kvarnis
DeltagareShortblock dvs bottendelen uta toppar, long block botten+toppar.
Det du behöver för att renvovera är som sagt nya lager och vev.
men om man ändå är i sär med allt så byt kolvar och stakar på en gångFördelen, färdigt byggt short block, billigare enkelt snabbt.
Motot bygge, man kan bygga till den spec man vill borra/Stroka etc få ännu hållbarare motor…men du borde nog annalysera varför den första gick sönder.Ett orginal 2.0l sti short block håller +450Bhp !!!
Sen låter det illa och massa metall så är det ju bara att lyfta ur motorn är ju gjort i ett nafs.
Det är själva renovering+maskinarbete som tar tid&pengar fixa delar är samma= dvs tid&pengar
4 november, 2010 kl. 15:36 #213234Eiiiiik
DeltagareHade jag varit som dig så hade jag plockat ner tråget och kollat hur mycket skit det ligger där.
Det är klart inte jättelätt att riva ner tråget men jämfört med att riva ur motorn… Ja du förstår 😛
Jag håller tummarna för dig!Ja, vi får se i vilken ände vi börjar så fort det ska börja rivas i den..
Det knackar rätt så friskt och hänger med varvet, så känns ju inte riktigt bra 🙁
Vad tror ni delarna hamnar på om man väljer att köra smidd botten istället? Mycket som skiljer?
4 november, 2010 kl. 15:40 #213180Myzkoo
DeltagareJag har en kompis som jobbar med trimning/motorrenovering som löser det billigt åt mig 🙂
Att det tillkommer 10 000kr i delar hade jag ungefär räknat med.
Har inte riktigt hajjat det där med Long/short 😮
Men kanske kunde vara ett alternativ 🙂
Vad är fördelen?Shortblock = endast blockhalvorna med innehåll (vev, stakar & kolvar)
Longblock = som shortblock men inkl topplockAng. om veven tagit skada eller inte är svårt å säga, i mitt fall gjorde den det, och det blev billigare att byta axeln och köpa 4st h-profilare än att repa axeln, repa en vevstake och köpa överdims lager + att det känns tryggare då det är bytt.
Mina motorarbeten gick på 4700kr + moms (plana toppar, plana block, hona cylindrarna och balansera veven) vilket jag tycker man borde göra då man ändå är isär med det..
Smidda kolvar har du hemma för 5000kr från usa om du vill byta upp dig.
Sen är det givetvis inte ”bara” att skruva ihop det heller, och det krävs lite utrustning som du kanske förstår 🙂
4 november, 2010 kl. 15:42 #213181Myzkoo
DeltagareJa, vi får se i vilken ände vi börjar så fort det ska börja rivas i den..
Det knackar rätt så friskt och hänger med varvet, så känns ju inte riktigt bra 🙁
Vad tror ni delarna hamnar på om man väljer att köra smidd botten istället? Mycket som skiljer?
Det finns paket att köpa i usa som inkluderar ny vevaxel, nya smidda stakar, nya smidda kolvar och ram+vevlager dvs allt du behöver. Det du behöver köpa till är då packningssatsen, toppbultarna, oljekylaren och motorarbeten hos en firma.
4 november, 2010 kl. 15:53 #213235Eiiiiik
DeltagareDet finns paket att köpa i usa som inkluderar ny vevaxel, nya smidda stakar, nya smidda kolvar och ram+vevlager dvs allt du behöver. Det du behöver köpa till är då packningssatsen, toppbultarna, oljekylaren och motorarbeten hos en firma.
Detta låter ju som ett alternativ 🙂 Du har inte lust att länka?
4 november, 2010 kl. 15:57 #213236Eiiiiik
DeltagareShortblock = endast blockhalvorna med innehåll (vev, stakar & kolvar)
Longblock = som shortblock men inkl topplockAng. om veven tagit skada eller inte är svårt å säga, i mitt fall gjorde den det, och det blev billigare att byta axeln och köpa 4st h-profilare än att repa axeln, repa en vevstake och köpa överdims lager + att det känns tryggare då det är bytt.
Mina motorarbeten gick på 4700kr + moms (plana toppar, plana block, hona cylindrarna och balansera veven) vilket jag tycker man borde göra då man ändå är isär med det..
Smidda kolvar har du hemma för 5000kr från usa om du vill byta upp dig.
Sen är det givetvis inte ”bara” att skruva ihop det heller, och det krävs lite utrustning som du kanske förstår 🙂
Jaha.. Då hänger jag med 🙂
Han har haft isär boxermotorer innan och ska vara väldigt duktig. SÅ hoppas på att detta ska lösa sig ganska smidigt ändå faktiskt. Dock rinner ju delarna iväg i lite pengar.. Det kommer man ju inte ifrån 🙁4 november, 2010 kl. 16:52 #213237Eiiiiik
DeltagareHar ett short block från en 2003 newage sti.
10000:- så är det ditt.Annars så är bara frågan hur mycket du vill lägga ut.
Du kan nog lungt räkna med att slut notan på att renovera motorn hamnar någonstans på minst 25000 om du inte kan göra maskin arbete som kärvs m.mDelarna är ~½ kostnaden
Är det bara originalpryttlar i ditt block eller hur ser det ut?
Mvh
4 november, 2010 kl. 16:56 #213182Myzkoo
DeltagareDetta låter ju som ett alternativ 🙂 Du har inte lust att länka?
http://stores.ebay.com/Real-Street-Performance-Sales
Dom har en del paketpriser. Har aldrig handlat utav dom dock 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
