› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › trasig topplockspackning STI-06?
- Detta ämne har 7 svar, 2,304 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av
Pohlmann.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2010 kl. 21:42 #24507
Pohlmann
DeltagareVa in på en subaru verkstad förra onsdan å fick motorvärmare installerad.
När ja hämta bilen fick ja en tråkigt besked. de va lite glykol i så dom fyllde på de å såg även då att de va avgaser i glykolen. så att ja nog hade en trasig topplockspackning.dom på verkstan hade inte hört att nån packning har gett vika på nån sån modell förut.. bilen har rulla ca 7500 mil..
Är det någon här som har vari med dom de? eller nån som vet att de kan vara nå annat fel?ja upplever inte att bilen går dåligt eller att de ryker mer ur avgasröret..
men tror att ja har fått problem med kopplingen, då ja uppfattar att den slirar, men de är inte varje gång ja åker. de värsta är att kopplingen är bytt för 14 månader sen :confused:
5 november, 2010 kl. 16:57 #213335Kvarnis
DeltagareÄr bilen orginal?
Att toppackning far är inte jätte ovanligt på 2½ motorerna, dock på orginal bilar är det inte så vanligt.
5 november, 2010 kl. 23:00 #213338Pohlmann
DeltagareÄr bilen orginal?
Att toppackning far är inte jätte ovanligt på 2½ motorerna, dock på orginal bilar är det inte så vanligt.
ja bilen är orginal. bara ett öppet filter.
ja tror inte att förra ägaren körde allt för snällt me bilen.
konstigt me kopplingen också att den är bytt för 14 månader sen å börjar slira lite nu..6 november, 2010 kl. 08:06 #213336Kvarnis
DeltagareOm dom byte koppling och inte sväghjul så är det in te helt otroligt.
8 november, 2010 kl. 16:43 #213339Pohlmann
DeltagareOm dom byte koppling och inte sväghjul så är det in te helt otroligt.
de blir och riva ur motorn å kolla helt enkelt.. han äter glykol och olja så nånting är inte som de ska.. pratat me subaru å dom tror de är topplockspackningen.
sen blir nog de nog en lite grövre koppling. då de kommer bli lite effektökning till våren..8 november, 2010 kl. 17:04 #213337Kvarnis
DeltagareJo det är lika bra att byta till något riktigt på en gång 🙂
Har en exedy carbon twin plate inkl svänghjul till 6 växlat, riktigt bra koppling som håller för ordentig med vird men ändå är lätt att köra med.
Är det intressant så skicka et pm 🙂25 november, 2010 kl. 13:42 #213341jkh
DeltagareJag har haft samma bekymmer med min Sti pse -06
Köpte bilen för några månader sen.
Gick hur bra som helst när jag provkörde den.
Resan hem gick också bra, men så efter 2-3dagars stadskörning började jag ana oråd…
Så fort jag hade bilen på tomgång steg motortempen, och så blåste det kall luft från utblåsen i kupén…
For in med bilen på Verkstad och där upptäckte man att det var avgaser i expansionskärlet samt att det luktade sött från avgaserna…
Dom konstaterade att det var topplockspackningen som hade farit.
Min bil har öppet filter samt bytt avgassystem från downpipen och bakåt…
Vet dock inte om packningen for pga av filter och avgassystem dock…
Killen som haft bilen före mig hade även en annan downpipe som han hade haft på under en kortare tid, men bilen gick tydligen sämre med den, så han hade bytt tillbaka till original downpipe och kört med den istället…
Har hört att Imprezamotorerna kan va rätt känsliga om man byter insug/avgas m.m. utan att mappa…
Men som sagt har inte fått bekräftat att det var pga av detta som topplockspackningen for för mig…3 februari, 2011 kl. 21:19 #213340Pohlmann
DeltagareEfter mycket lång väntetid så har bilen nu varit in på subaru verkstad, de hitta avgaser i glykolen. så de rev ner å kolla. de fick plana toppen å bytte packningar..
de skulle även kolla kopplingen sa jag åt dem, men de va hel sa dom.. varmkörde ordentligt å sen gasa ja lite, märkte direkt att kopplingen slirar. så nu blir de kopplingsbyte också. fast de fixas privat..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
