SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Vad tål en STI i effekt?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2452
    arikesti
    Deltagare

      Jag undrar hur mycket effekt en STI -02 tål?
      Jag kör ganska mycket med bilen varje år och jag vill veta om jag riskerar haveri med tiden.
      Jag har bytt avgas och kommer att byta bränslepump, byta insugsfilter till K&N typhoon samt hysta in Ecutek med tillhörande avstämning av mappningen. Detta har jag förstått ska ge ca 330-340 hk.:P Pallar bilen för detta? Har en hyfsat ”aktiv” körstil.

      Om den inte pallar för detta, vad är det som går sönder först osv?

      #52144
      Practos
      Deltagare

        vad jag har förstått av engelsmännens pillande så tål den mycket mer än så.

        #52141
        Wiklundh
        Deltagare

          Ska inte vara någon fara med den effekten.
          Allt håller.

          #52145
          dlehtihet
          Deltagare

            Samma doningar till US 2.5 STI’n som ju lämnar 300 bhp och 402Nm i vrid. Växellådan ska vara hyffsat krallig (specad till över 650 Nm om jag förstod rätt på Scoobynet). Svaga länken är bränslepumpen.

            //Danne

            >Även växellåda och koppling?

            #52146
            arikesti
            Deltagare

              Bra.

              Vad behöver åtgärdas för att klättra högre upp i effekt?
              Turbon är större så den borde väl inte sätta stopp i första taget.
              Var är flaskhalsen? Mappningen?

              Ni andra STI åkare har ni gjort något mer?

              Misstänker iochförsig (konstigt ord) att jag kommer att bli nöjd med mitt första steg.
              Efter avgasbytet så fick jag en föraning om vad som väntar effektmässigt. Men jag var tvungen att strypa avgasningsröret eftersom den gick för snålt (Check engine) men vilket aas det blev.:9 :9
              Nu väntar jag bara på att JRM ska bekräfta att dom känner sig manade att ta sig an min bil nästa lördag.

              Läste av felmeddelandet som Check enginelampan genererade och det var typ ”high input solenoid”, Solenoiden är väl bara en dum ventil som styr wastegaten? High input måste ju betyda ett den mäter också?

              #52142
              Wiklundh
              Deltagare

                Precis som du skrev själv är det bränslepump, avgasystem och Ecutech som gäller för ~330 kusar.
                Turbon maxar ut vid 360Hk efter vad jag läst.
                Skaffar du FMIC oxå så ska du kunna snudda vid 360Hk om du har tur.

                Själv har jag bara K&N filter som mod, haha.

                #52147
                arikesti
                Deltagare

                  Jahaaa.

                  Det är med andra ord tempen på insugsluften som närmar sig farliga nivåer, eller är man ute efter den högre lufttätheten som de lägre temperaturerna ger?
                  Tänker…
                  En IC fungerar ju som en ”extraturbo” eftersom den packar luften tätare med den nerkylda luften, och när den luften kommer in i cylindrarna så blir kompressionen högre. Har jag en tankevurpa här eller?:o
                  Vattensprayen hjälper ju ICen att konvektera värmen bättre.
                  Om vi satte flytande kväve i vattendunken istället skulle ICen frysa ordentligt:P 😛

                  #52143
                  Wiklundh
                  Deltagare

                    Flytande kväve, jo det vore fint. 😉
                    Skulle tro att original IC:n inte orkar kyla luften från turbon för att den är för varm efter man nått cirka 330Hk med originalturbon.
                    Men jag undrar vad nyttigt det är att köpa FMIC och maxa originalturbo så man får 360Hk i långa loppet.
                    Borde slita ordentligt i längden på den stackars snurran.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.