Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24534
    annala
    Deltagare

      har läst igenom massor med trådar om isdäck men inte hittat nå vettigt svar.

      jag har en wrx 01 å har införskaffat mig i jäkligt fina isgummi så kom jag på de att de kanske inte passar på min bil då den är sänkt 30 mm. dimetionen på däcken är 145/85-16 de är samma som 10/65-16. är de någon som har testat detta eller är de bara att införskaffa sig i ett par originalfjädrar? på sommarn åker jag 215/40-18 det är alltså 2.5 cm skillnad på den totala höjden på däcken + dubbar. ca 7 mm dubbutstick så då blir de ju 3.2 cm alltså 1.6 cm per sida. någon som vet? eller måste jag montera på däcken på fälgarna och bli besviken den vägen?

      #213495
      tendency
      Deltagare

        Jag vet inte hur skillnaden är på utrymme i hjulhusen och närheten till skärmkanter i en WRX -01 jämfört med en GT. Men när jag sänkte min GT ~30mm så kunde jag inte köra med 10/65-16″ isdäck, det skrapade i skärmkanterna fram. Iofs hade jag då däcken monterade på 5,5″ breda fälgar vilket gjorde att profilen blev hög. Men jag tror inte att det hade fungerat med bredare fälgar heller.

        Om det är samma problem med skärmkanter på WRX som på GT, så lär det med andra ord bli lite problem.. Har du monterat däcken på några fälgar? Om du kör på en 7″ bred fälg så får du ner profilen en aning (men tänk på att använda slang i däcken) och valsar skärmkanterna fram och plockar bort innerskärmen, så förbättrar du åtminstone förutsättningarna, men jag är osäker på om det är tillräckligt.

        Edit: Enligt den här ET-beräknaren är det 5mm längre avstånd mellan hjul och skärmkant på WRX jämfört med GT med samma däckstorlek. http://www.waxtum.com/auto/rechner/et.html

        #213496
        knotan
        Deltagare

          isdäck så vill man ha BRA frigång mot skrärmkant,

          har haft bilar där vi tyckt att det är rätt OK med frigång, men efter en dag på isen så brukar det inte finnas så mycket kvar av skärmkanten,

          å nya skärmar + lack till en subaru kanske inte riktgit lika roligt/billigt som til dem bilar vi kört på isen 😮

          jag vill nog säga minst 50mm frigång mellan skräm/dubb vid max ratttutslag då bilen gärna sätter sej duktigt vid yttersidan i böjjar tillsamans hård inbromsning

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.