- Detta ämne har 19 svar, 1,827 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Garagekungen.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2010 kl. 17:36 #24545lunkanDeltagare
Söker efter nån som är duktig på modern bilelektronik dvs med “canbus” osäker på stavning. Är så att jag behöver hjälp med att få fram el till en H4 kontakt där det innan satt en xenonlampa som lyste lika starkt hela tiden och där en skyttel skötte helljuset dvs den täckte lampan vid halvljus och gled bort från lampan så den exponerades mer och då blev det helljus. Misstänker att det är canbus styrt och berhöver då hjälp att hitta signalen och på nåt sätt använda den med ett relä eller nåt i den stilen…
/Lunkan
11 november, 2010 kl. 07:24 #213641GilarskiDeltagareSöker efter nån som är duktig på modern bilelektronik dvs med “canbus” osäker på stavning. Är så att jag behöver hjälp med att få fram el till en H4 kontakt där det innan satt en xenonlampa som lyste lika starkt hela tiden och där en skyttel skötte helljuset dvs den täckte lampan vid halvljus och gled bort från lampan så den exponerades mer och då blev det helljus. Misstänker att det är canbus styrt och berhöver då hjälp att hitta signalen och på nåt sätt använda den med ett relä eller nåt i den stilen…
/Lunkan
Vad är det för kit du har monterat ? Det finns standarder för CAN meddelanden men man kan även defienera egna meddelanden (ej definierade via SAE/ISO) så det är inte helt ‘straight forward’ men inget är omöjligt.
11 november, 2010 kl. 07:40 #213634Adam KDeltagareRelät är inte så besvärligt, använd ett växlande relä bara, utan styrström går det till halvljus-filamentet och med styrström till helljus-filamentet.
Sen att få den där styrströmmen….
ström till motorn som flyttar skytteln går förstås inte oavbrutet?Men det borde ju gå att hitta ett relä som växlar utgång på arbetsströmmen vid en puls på styrströmmen.
Om du använder nån av de varianterna behöver du inte in i nån elekronik o styra o ställa…
11 november, 2010 kl. 17:45 #213629lunkanDeltagareRelät är inte så besvärligt, använd ett växlande relä bara, utan styrström går det till halvljus-filamentet och med styrström till helljus-filamentet.
Sen att få den där styrströmmen….
ström till motorn som flyttar skytteln går förstås inte oavbrutet?Men det borde ju gå att hitta ett relä som växlar utgång på arbetsströmmen vid en puls på styrströmmen.
Om du använder nån av de varianterna behöver du inte in i nån elekronik o styra o ställa…
Strömmen till skyttelmotorn ligger på två kablar tills man slår på helljuset då försvinner strömmen på ena kabeln. Har noll koll på elektronik och jag måste fixa helljuset så jag kan regbesikta min kära Forester STI nån gång:( Tips på relä som man skulle kunna använda, gärna länkat till nån fin sida:)
12 november, 2010 kl. 12:05 #213645knotanDeltagarebrukar det inte vara en elektromagnet som styr mellan hel/halvljud på xenonkitt?? då ska det väll inte vara CAN??
dvs det är bara ström på/av till magneten för helljus/halvljus.växlande relä NC eller NO finns u på varenda bilteillbehösaffär (Normally Cpen samt Normally Closed)
12 november, 2010 kl. 12:24 #213635Adam KDeltagareLite OT, men varför funkar inte xenon-helljuset?
On topic så borde det funka med ett växlande relä, en ingång (30) och två utgångar (87, 87a) för arbetsströmmen, och växlande mellan dem beroende på spänning/inte spänning på styrströmmen (85, 86).
H4 kontakten borde ha 2 ingångar och en utgång, utgången ska jordas.
Ingångarna går från de 2 utgångarna från relät (87 o 87a) till halv resp helljus (eller tvärtom).
Strömmen till relät tar du direkt från batteriets pluspol med en säkring på vägen (20-30a) till reläkontakt 30.
Styrningen sköts via relät kontakter 85 o 86, en till jord, den andra strömtjuv från den kabeln som blir strömlös när du ska ha på helljus.Bara koppla in allting, och testa, blir det baklänges så byter du plats i relät på kablarna som går till lampan, 87 o 87a.
Om jag minns allt rätt!
Och allt på ditt egna ansvar naturligtvis 🙂PS, relä ex.vis ett sånt här som sälja av bla Elfa;
TR93F-12VDC-SD-C
Elfa nr: 37-007-5413 november, 2010 kl. 10:40 #213628lunkanDeltagareHelljuset funkar på mina lyktor men som sagt är bilen import och kommer från Japan via england så lyktorna är för vänstertrafik, jag visste inte om att det satt xenon på bilen (orginal) för hade jag vetat det så hade jag kollat upp om det fanns lyktor för högertrafik att få tag på med xenon vilket det så klart inte gör (kom på europeiska Forester typ -06 och jag har en -04):( så därför måste jag göra om till H4 lampor vilket jag trodde var en baggis men men det löser sig nog tack vare er i klubben:)
14 november, 2010 kl. 21:59 #213630lunkanDeltagareTACK SÅ HEMSKT J..LA MYCKE:):) Det funkar med relät som du “Adam” skrev om i ditt inlägg, fixade första lyset idag och tar andra imorgon:) Snart dax för reg.besiktning:):)
16 november, 2010 kl. 15:24 #213636Adam KDeltagareFinemang!
F.ö. heter jag Adam så det behövs inga citationstecken 🙂 😉TACK SÅ HEMSKT J..LA MYCKE:):) Det funkar med relät som du “Adam” skrev om i ditt inlägg, fixade första lyset idag och tar andra imorgon:) Snart dax för reg.besiktning:):)
17 november, 2010 kl. 08:08 #213627lunkanDeltagareHmm det blev lite knas när båda lysena var inkopplade:( Går inte att slå av helljuset när man väl satt på det, så antagligen så orkar inte strömmen som gick till skyttlarna driva två relän så jag får nog koppla om och driva helljuset från ett relä…
17 november, 2010 kl. 09:13 #213637Adam KDeltagareKoppla båda sidornas ljus på samma relä, dvs grena kablarna på utgångarna så att de går till båda sidornas lampor.
17 november, 2010 kl. 15:02 #213631lunkanDeltagareFinns det ett relä som funkar tvärs om mot det jag köpte? Dvs när strömmen är på så är helljuset av, kopplade lite annorlunda idag, tog ström från batteriet till relät som fick sköta helljuset medans halv gick på original trådarna men då låg helljuset på hela tiden eller så var det på när spaken i kupen visade halvljus, ja ni kanske förstår:)
18 november, 2010 kl. 09:09 #213638Adam KDeltagareDet där förstår jag inte alls! När du har helljus på ska ju halvljus-filamentet vara släckt, men om du använder oe ström för halvljuset så får ju det ström hela tiden?
Om du har ett växlande relä så är det ju bara att byta utgångarna, om du nu har 87 till halvljuset o 87a till helljuset så ändra till tvärtom. Då får du motsatt effekt.
Om det var så att det orkade styra ETT relä men inte två så använd bara ett 🙂
Det är inget problem att dra ett par kablar från vänster sida till höger i motorrummet 😉Finns det ett relä som funkar tvärs om mot det jag köpte? Dvs när strömmen är på så är helljuset av, kopplade lite annorlunda idag, tog ström från batteriet till relät som fick sköta helljuset medans halv gick på original trådarna men då låg helljuset på hela tiden eller så var det på när spaken i kupen visade halvljus, ja ni kanske förstår:)
19 november, 2010 kl. 12:39 #213632lunkanDeltagareDet funkade med ett relä så nu är det bara hoppas på att relät håller för belastningen:) Men det blev nå litet knas med lampan för helljuset på instrumentpanelen, den lyser lite svagt när halvljuset är på, hmm vad kan det bero på????????
/Lunkan som ska reg.besikta på måndag:)
19 november, 2010 kl. 18:59 #213642GaragekungenDeltagareDet funkade med ett relä så nu är det bara hoppas på att relät håller för belastningen:) Men det blev nå litet knas med lampan för helljuset på instrumentpanelen, den lyser lite svagt när halvljuset är på, hmm vad kan det bero på????????
/Lunkan som ska reg.besikta på måndag:)
Vet inte hur du kopplat, men misstänker att du bara tar styrström från en av kablarna vid hel-/halvljuset och har den andra kabeln till styrningen av relät kopplad mot batteri + eller -.
OM så är fallet:
Prova att styra relät på samma sätt som jag beskrev i den här tråden:
http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=64404Då påverkar du inte kretsen med någon extra förbindning mot vare sig jord eller spänning (galvaniskt isolerad från dessa) och då borde du inte kunna få någon krypström som ställer till det med indikatorlampan…
😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.