› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Höjt ladd ger dett nått?
- Detta ämne har 7 svar, 1,308 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av
Fegge99.
-
FörfattareInlägg
-
14 november, 2010 kl. 13:57 #24560
Fegge99
DeltagareHej alla på impreza forumet, Relativt ny här på forumet och även relativt ny med subaru.
Har en Subaru impreza gt 00a som jag haft skenande ladd på, för att bli av med detta så blev jag rekomenderad att montera dit en dawes device, vilket jag ochså nu har gjort.
i sammband med detta så höjde jag laddet till strax under 1,1bar. har försökt att läsa mig till utan några klappade svar. ger det några extra hästkrafter? lästa någonstanns att en höjjning med 0,1bar kunde ge max 10hk vilket jag är skeptisk till att tro på, då skulle det rent teoretisk ge mig en höjjning på max 20hk om jag höjjer från 0.9-1,1 :S undrar även om det finns någon ”sägen” för hur mycet mer vrid man får av att höjja ( om man ens får det)Passar även på att klämma in ytterligare en fråga istället för att göra två trådar, min laddtrycksmätare visar ett gämt och fint tryck på 0,9bar (som det ska va, innan jag höjde) dock när laddet skenade på 4e växeln och ca 4-4500rpm så kunde laddet skena upp till nästan 1,4 bar utan att jag slog pannan i ratten, är det nått pill med bilen eftersom att inte fule cut slår till som den ska göra vid 1,2? utgår från att min mätare funkar eftersom den visar 0,9 som orginal laddet ska va.
hoppas folk inte dummförklarar mig och tar hänsyn till att jag är ny med dessa saker, tillägs att det är min första bil med turbo =)
tack på förhand
//Fredrik14 november, 2010 kl. 17:17 #213704Sternborn
DeltagareHej alla på impreza forumet, Relativt ny här på forumet och även relativt ny med subaru.
Har en Subaru impreza gt 00a som jag haft skenande ladd på, för att bli av med detta så blev jag rekomenderad att montera dit en dawes device, vilket jag ochså nu har gjort.
i sammband med detta så höjde jag laddet till strax under 1,1bar. har försökt att läsa mig till utan några klappade svar. ger det några extra hästkrafter? lästa någonstanns att en höjjning med 0,1bar kunde ge max 10hk vilket jag är skeptisk till att tro på, då skulle det rent teoretisk ge mig en höjjning på max 20hk om jag höjjer från 0.9-1,1 :S undrar även om det finns någon ”sägen” för hur mycet mer vrid man får av att höjja ( om man ens får det)Passar även på att klämma in ytterligare en fråga istället för att göra två trådar, min laddtrycksmätare visar ett gämt och fint tryck på 0,9bar (som det ska va, innan jag höjde) dock när laddet skenade på 4e växeln och ca 4-4500rpm så kunde laddet skena upp till nästan 1,4 bar utan att jag slog pannan i ratten, är det nått pill med bilen eftersom att inte fule cut slår till som den ska göra vid 1,2? utgår från att min mätare funkar eftersom den visar 0,9 som orginal laddet ska va.
hoppas folk inte dummförklarar mig och tar hänsyn till att jag är ny med dessa saker, tillägs att det är min första bil med turbo =)
tack på förhand
//Fredrik1.
Självklart så blir effekten lite högre i samband med högre laddtryck.
Ett exempel är min bil som när jag köpte den så var dawes devicen inställd på 1,3 bar och då gick bilen bra mycket bättre än vad den gör nu när jag skruvat ner den till 1,1 bar pga säkerhetsskäl 🙂 en omappad bil bör man inte ladda mer än just 1,1 med för att risken finns att motorn får för mycket luft jämfört med bränsle och går magert som i sin tur kan leda till haveri. Men det är inte bara laddtrycket som styr effekten utan det är bara en av dom sakerna som påverkar effekten. En steg 1 Impreza gt laddar 1,3 bar.2.
I våras hade jag lite problem med min dawes så då peakade laddtrycket som mest 1,8 bar (enligt laddtrycksmätaren) utan att jag fick fuelcut på dom låga växlarna men på 5:an så slog jag nästan huvet i ratten :p Så jag tror inte att fuelcut bara styrs utav laddtrycket utan att det kan vara något annat som påverkar när den slår av.14 november, 2010 kl. 17:48 #213709knotan
DeltagareFc är en kombination av varvtal luftmängd och ofta insugstempen.
vid vissa varvtal tål den olika laddtryck(luftmängd) än på andra varvtal..
det är den totala belastningen på motorn som avgör…
vet inte exakt vilka parametrar imprezan är mapppad efter, men generellt sett på japanska bilar så är det lufttemp, luftmängd och varvtal som avgör. på vissa är även avgastempgivare inbaldnat men det finns nog ingen på imprezan???
14 november, 2010 kl. 18:34 #213707Fegge99
Deltagareokej, man blir ju lite förvirrad när man på många ställen läst att fc ska slå i vid 1,2bar på en ”orginal” ingen som har några tankar eller erfarenheter av just effektökningen eller vridet, känns ju skillnaden som sagt alla fall
14 november, 2010 kl. 18:42 #213706johan_gt
DeltagareKanske lite OT men är det någon som har lyckats haverera sin motor pga att laddet är uppställt till 1.3 tex?
14 november, 2010 kl. 21:12 #213705Sternborn
DeltagareFc är en kombination av varvtal luftmängd och ofta insugstempen.
vid vissa varvtal tål den olika laddtryck(luftmängd) än på andra varvtal..
det är den totala belastningen på motorn som avgör…
vet inte exakt vilka parametrar imprezan är mapppad efter, men generellt sett på japanska bilar så är det lufttemp, luftmängd och varvtal som avgör. på vissa är även avgastempgivare inbaldnat men det finns nog ingen på imprezan???
Det var nåt sånt jag trodde det var 🙂 För som du säger så är det belastningen på motorn och den är ju som mest på dom högre växlarna.
Jag vet inte om GT:n har avgastempgivare men jag vet att wrx från 03 har det iaf14 november, 2010 kl. 21:31 #213703Turbovin
DeltagareEn bredbandslambda är en billig investering jämfört med motorras.
14 november, 2010 kl. 21:46 #213708Fegge99
Deltagarekan va värt att investera i en sådan då^^
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
