› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Oljan försvinner?
- Detta ämne har 21 svar, 2,814 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Mojfen.
-
FörfattareInlägg
-
14 november, 2010 kl. 19:30 #24562
Mojfen
DeltagareTjena alla.
Köpte nu i fredags en Impreza gt 99.
Detta är gjort på den:Motor totalrenoverad för dryga 4000 mil sedan med borr till 2,2 liter, smidda kolvar(JE Pistons), större turbo (IHI VF24, god för runt 330 häst), större spridare samt eftermarknadssprut(PossumLink). Mappad till strax under 300 hästkrafter med ett skapligt brett register. Blocket borrat av Custom Racing i Örebro, resterande jobb utfört av en motorfirma i Katrineholm.
3″ Rostfritt Feritta avgassystem från turbon med racekatalysator.Hämta den sent på fredag kvällen å körde bara sen hem.
Väldigt lugnt körde jag för jag var så trött.
Igår lördag så körde jag till min kompis som bor ca 1.5mil härifrån,
Stängde av bilen och efter ca 30min så kolla vi oljan i den
då var de helt tomt på stickan så åkte å köpte 1l castrol 5w-40w helsyntet
på mekonomen.fyllde i tills de var bra på stickan.
Körde sen ca 30mil hit å dit igår å allt var bra.
Kollade oljan idag igen och då var de bra.
Men när jag kom hem ikväll så tyckte jag att de börjat ticka i motorn.
Typ som ventil tickande.
Kollade oljan nu när bilen stått still och de var nästan tomt igen.
Nån som vet vad som kan vara fel?
Den blåryker inte,inte vad jag sett iaf så oljan går ju inte ut i turbon iaf.
Är de bara å lämna tillbaka bilen?Mvh Micke
14 november, 2010 kl. 20:10 #213725berne
DeltagareAj då otur, tror inte att man kan lämnna tillbaka bilen… Ring till förra ägaren å prata med han, om de är en bra kille så kan ni kansce lösa de.
Lycka till
14 november, 2010 kl. 20:18 #213738Mojfen
Deltagarejo får ta å göra de..
Är riktigt irriterande =P .
Ville ju bara ha en bil till helgen så jag hade nått å åka i.
aja ska glo runt lite under huven imorn när de är lite ljusare.Edit:Var ut nyss å kolla runt i motorutrymmet
å det finns inge oljeläckage nånstans som jag kan se.
Kollade oljan å den var precis ovanför min hålet.
Provade starta den igen nu när den stått ett tag å nu nästan knackar de istället för
att ticka.
Kollade även vevhusventen å den var torr.
Jävla skitbil14 november, 2010 kl. 22:41 #213739Mojfen
DeltagareIngen som har nån ide vad som kan vara fel?
Kan väl inte vara ända gt´n me detta fel? =/14 november, 2010 kl. 23:18 #213732Mäki
DeltagareInte olja i kylarvattnet?
15 november, 2010 kl. 00:09 #213731Myzkoo
DeltagareTa upp stickan igen och kolla noga på den, ser du små små kristaller i den, ungefär som det ser ut då man kollar ner i en färgburk med brun/svart metallic-lack så kan det vara lagerrester.. vilket är de värsta tänkbara som kan hända..
15 november, 2010 kl. 07:55 #213726Gilarski
DeltagareAng. tickningar så har ju olika oljor lite olika egenskaper så det behöver inte betyda något faktiskt. Däremot som Myzkoo säger, kolla noga med oljans utseende & ev. rester.
Om den trycker ut olja i kylarvattnet så lär du se det rätt omgående.
Kollade du inte oljan när du köpte kärran ? 🙁
Det behövs inte många graders lutning för att oljenivån på stickan skall variera mellan tomt & överfullt ärligt talat så var noga med lutningen på backen när du kollar stickan.
15 november, 2010 kl. 07:59 #213727Gilarski
DeltagareOm det inte ryker något så lär det mekaniska vara Ok, skulle jag spontant våga säga i vart fall, dvs. lager & ringar är tighta, ventiler håller tätt & turbon har minimalt glapp. Däremot kan ju nån packninga vara risig elelr felvänd.
Håll oss underrättade 🙂
15 november, 2010 kl. 09:22 #213740Mojfen
DeltagareHar kollat oljan noga å jag ser inge kristaller i den.
Däremot så är den kanske lite väl svart.
Tickandet verkar komma från högra sidan sett framifrån.
baktill tror min bror…men är inte det lättaste att höra.Mvh Micke
15 november, 2010 kl. 09:52 #213734Garagekungen
DeltagareOm du gör av med så pass mycket olja under gång så bör du kunna observera blå-rök vid de tillfällen som den passerar motorn (kan vara pådrag eller avdrag eller hela tiden) = förbränns.
Om det är kontinuerlig oljeförbrukning via cylinder/cylindrarna brukar oljerester lägga sig i avgasröret under perioder av lugn körning och kan sedan förångas när rören blir varma vid ett pådrag – då får du markant mer rök vid första pådraget än om du upprepar manövern flera gånger i rad.Om oljan ”läcker ut” (den mängden) från nån packning, borde bilen vara oljig under (dropparna stänker bakåt i fartvinden när du kör) och det brukar vara relativt lätt att hitta fram till läckaget.
Vet inte om detta var dig till nån hjälp.
Trist – hoppas att det löser sig !15 november, 2010 kl. 11:33 #213741Mojfen
DeltagareFyllde i mer olja.
Starta upp den igen å tycker att den bara låter värre.
kollade oljan igen å vet inte om de är små små spån i den.
är inte alls mycket men kan vara de.
å då är de väl vevlagrena som är slut va?
vad är första steget för att kolla upp de?15 november, 2010 kl. 11:51 #213728Gilarski
DeltagareFyllde i mer olja.
Starta upp den igen å tycker att den bara låter värre.
kollade oljan igen å vet inte om de är små små spån i den.
är inte alls mycket men kan vara de.
å då är de väl vevlagrena som är slut va?
vad är första steget för att kolla upp de?Jag är hyfsat övertygad om att vevlagret lade av i min & då gick motorn trögt som
faan, tung att starta och hade ett minimalt vakum även på tomgång (typ -0,2 bar).Låter ju helt sjukt om du haft sån otur att motorn ’rasar’ samma dag som du köpt kärran ärligt talat 😮
15 november, 2010 kl. 11:51 #213733Mäki
DeltagareByt olja och filter. Titta igenom gamla oljan noga och varmkör motorn med nya oljan och undersök ifall du ser små spån i den nya efteråt.
15 november, 2010 kl. 12:04 #213742Mojfen
DeltagareOk får väl åka in till stan å köpa filter och olja.
Duger castrol 5w-40w eller ska man ta den mycket dyrare edge 0w-40w?
Hur många liter ungefär går de i?15 november, 2010 kl. 13:33 #213735Garagekungen
DeltagareSpånen i oljan brukar vara lätt att se, de får oljan att påminna lite om ”metallic lack” när du lyser på oljan med en klar stark lampa.
😉
Det brukar även synas tydligt om du låter oljan droppa på fingret och du vrider fingret under en punktbelysning (liten koncentrerad ljuskälla).
Då ser man ett ”myller” av gnistrande små punkter. 🙁Är det mycket ser man ofta att det skimrar i guld – om det kommer från bronslager. Har även sett ”silver metallic” men då brukar oljan även bli grå – ljusgrå…
😮
Om du verkligen kan höra riktningsskillnad undrar jag om det inte är ventil-ljud som du hör (dessa ligger ju längst ut i ändarna på motorn).
Stakens lager i vevaxeln (”storändan”, vilket normat är det lager som går på staken) ligger ju lika mycket till höger som till vänster i motorn (beroende på om kolven är i topp eller botten). Du skulle inte kunna höra någon riktningsskillnad i det fall den tar pension.
Att kolvbulten skulle bli glapp är betydligt ovanligare (jag refererar till ”vanliga” rad-/V-motorer) då den ofta är pressad samt ej utsätts för särskilt mycket rotation i sitt arbete.
Dock kan man hamra ut lagermaterialet (i de fall den är lagrad och inte pressad) särskilt om man råkar ut för spikning.Glapp i kolvbulten kan ibland höras (som ett klick-klick-ljud) om man vrider motorn för hand fram och åter – bara några vevaxelgrader då kolven ligger mitt emellan vänd-lägena.
PS.
Knack hela tiden (2ggr/varv) = vevstakslager
Knack endast vid pådrag/belastning (endast vartannat varv) = ramlager, brukar även ge dramatiskt lägre oljetryck på låga varv, om man har mätare eller oljetrycks lampan börjar flämta/lysa på låga varv.
Knack hela tiden vartannat varv = ventilOm du ”hinner räkna” knacken på tomgång – då är det vartannat varv, möjligen varje varv. Du hinner aldrig räkna om det är två knack/varv…
Lycka till !
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.