SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Intressekoll : Lättviktsdörrar

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24577
    Gilarski
    Deltagare

      Tänkte viktböga lite & planerar köpa glasfiberdörrar till kärran i vinter. Kolfiber väger ungefär 25% mindre (som bäst) men kostar 1700 dollar per dörr (Seibon US).

      Jag tänkte slå till nån gång Februari/Mars i vart fall, men om nån är intresserad så lägg ett PM eller skriv i tråden. Vi bör kunna få ned priset 5-15% beroende på kvantitet.

      Lite mer info finns på: http://www.newhorizonstyling.com/

      #213870
      Gilarski
      Deltagare

        Hahaha, jag avbokade faktiskt den där kletbehandlingen, för min polare som varit med ett tag hade 2 bra synpunkter:

        1. Vid inreggning kan de vara griniga/misstänksamma om man kladdat på nåt, tror ev. man vill dölja nåt
        2. Tydligen ett helvete när man skall mecka under bilen (vilket vissa sagt här också)

        Därtill har jag ju inte tänkt köra på annat än torra & soliga dagar så jag kommer göra en liten rostskydds behandling med lättflyktigt istället till våren.

        Jepp, tänkte byta framstolarna mot nåt seröst & lättare, samt riva ut det du nämner men jag kör på de där dörrsidorna. Är det kass passform så får jag bita i den sura citronen helt enkelt, men jag är beredd att chansa 😉

        Se till att inte smälla med sidan före sen bara, glasfiberdörrar lär ju noll sidokrockskydd.

        Ge fan i den där underredsmassan istället, då har du ju redan sparat in vikten du tänkte lätta genom dörrar med kass passform! Sen kan du ju skrapa asfaltsmattan i kupén och spara 10kg till. 🙂

        Edit:

        Ut med bagageinredning: Typ 5kg
        Ut med reservhjul, domkraft och all skit: Säkert 20kg
        Byt stolar: Typ 20-30kg kanske.
        Ut med baksäte: 15-20kg
        Ge fan i tectylkladdet: Skulle inte förvåna mig om det väger 15-20kg!
        Sen: Profit!

        #213866
        Turbovin
        Deltagare

          Sen undrar jag verkligen om det blir så värst mycket lättare. Det är ju rätt tunn plåt överlag i våra riskokare 🙂 Aludörrar vore ju nåt kanske men finns det inte original så finns det nog inte ö.h.t 🙂

          #213877
          goffemannen
          Deltagare

            Som de nämts tidigare så skulle ja avråda dig det om du nu inte ska ha riktig bur. Detta pga av säkerheten. Orginal dörrarna stabiliserar ju även upp karossen en del.

            #213871
            Gilarski
            Deltagare

              Uppskattar er input. Orginaldörrarna väger nånstans 25-30 kg all inklusive så viktbesparingen blir väl 40-45 kg när låsmekanismer etc kommit på.

              Nåja, jag tänker testa i vart fall & så får jag hålla utkik så trafikanterna inte klipper mig i sidan. Bilbesiktnignen kan vara kinkiga men jag kommer behålla orginaldörrarna helt intakt.

              #213872
              Gilarski
              Deltagare

                Alternativ 2 är väl att man köper orginaldörrar & rensar dem totalt & klipper bort all plåt på insidan. Viktminskningen blir inte lika stor som med glasfiber men man behåller en viss krockstruktur samt får man ’segheten’ i materialet, något som inte glasfiber erbjuder.

                Har vänner som tävlar på bana, de kör halvbur, med ovan upplägg.

                #213864
                Adam K
                Deltagare

                  Tillägg till Oskars inlägg: flytta batteriet till trunken, viktvinst: 0 kg, men viktfördelning:
                  Framför framhjulen: -20 kg, ovaför bakhjulen: +20 kg
                  (Om det inte redan är hjort av förra ägaren)

                  #213878
                  Garagekungen
                  Deltagare

                    Sen undrar jag verkligen om det blir så värst mycket lättare. Det är ju rätt tunn plåt överlag i våra riskokare 🙂 Aludörrar vore ju nåt kanske men finns det inte original så finns det nog inte ö.h.t 🙂

                    Det är inte värre än att man gör ett par i Alu – fast då skall man täcka upp för vridstyvheten i karossen på annat sätt (om dörrarna är del av detta).

                    När jag hjälpte till i ett team som åkte raktfram brukade vi säga åt föraren att banta, han hade säkert förutsättning till 50kg i viktminskning… :p

                    #213873
                    Gilarski
                    Deltagare

                      Hehe, massa bra tips här i tråden, tackar. Nja, borra i chassiet ska jag inte göra 🙂

                      Racebatteri har jag hört talas om, tror nån på forumet hade testat med bra resultat.

                      Ös på pojkar, tar emot alla synpunkter (även om dörrarna skall inhandlas) 🙂

                      #213861
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Finns många sätt att viktmiska, Det är möjligt at få ner vilten till under 1000kg, men ~1100kg är mer rimlig.

                        Galssfiber dörrar&plast rutor är en av vägarna, men ska man köra med det så rekommenderar jag starkt att du monterar en bur i bilen.

                        Sen så är nog SBP inte så överdrivet glad om dom uppptäcker att man har bytt dörrar.

                        #213862
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Orginal kabel härva väger ~15kg en egen tillverkad ~2kg.
                          Byta stolar, då orginal inkl konsoler väger en hel del.

                          Det finns rätt mycket att göra innan man ger sig dörrar och ruter.

                          #213874
                          Gilarski
                          Deltagare

                            Orginal kabel härva väger ~15kg en egen tillverkad ~2kg.
                            Byta stolar, då orginal inkl konsoler väger en hel del.

                            Det finns rätt mycket att göra innan man ger sig dörrar och ruter.

                            Jepp, stolar/konsoler väger en hel del. Kablaget ’vågar’ jag mig inte på men som du säger,det är sjukt mycket sladdar & går säkert viktoptimera.

                            Min ambition är bara att få lite mera körglädje utan att öka effekten. Kommer inte köra så jävla hårt men känslan man får i en rensad bil är lite mer race 🙂 Jag har inget behov av komfort då detta är en ’söndagsbil’. 🙂

                            #213863
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Gör rent invändigt från asfalt etc, byt stolar.
                              Byt grenrör spridare och mappa om för E85.

                              Om det nu inte redan är bytt grenrör på den bilen dvs

                              Rensad från allt så kommer du nog ner ~1175-1200kg.

                              Om du ska göra nått dvs.

                              bara rensa och bytt stolar skulle jag börja med

                              #213876
                              Myzkoo
                              Deltagare

                                En riktig kolfiberhuv borde väll göra lite på vikten? sen finns de väll kolfiber tak, bagagelucka osv..

                                glasfiber fram och bakskärmar borde väll gå att få tag i med..

                                orginalavgassystem brukar också väga en del 🙂

                                sen får du se till att aldrig tanka fullt.. å gå på toaletten innan körning för den sista lilla körglädjen 🙂

                                och inga brudar i bilen!

                                #213865
                                tendency
                                Deltagare

                                  En riktig kolfiberhuv borde väll göra lite på vikten? sen finns de väll kolfiber tak, bagagelucka osv..

                                  och inga brudar i bilen!

                                  Det är aluminiumhuv original på Type R, så den är ju redan lätt (jämfört med plåt, som på GT).
                                  Edit: Oskar hann före, med god marginal. 🙂

                                  Haha! Brudar och ölkagge, där kan man spara flera kilon. :p

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.