› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byta ventilkåpspackningar GT 98
- Detta ämne har 15 svar, 1,333 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Sternborn.
-
FörfattareInlägg
-
21 november, 2010 kl. 10:38 #24603
melvinalvin
DeltagareHej har lite problem då det droppar ner olja från högra ventilkåpan på röret så det luktar apa i bilen,
hur gör man för att byta packningen enklast? underifrån ? vad måste tas bort och måste man lossa motorn å lyfta ? det ser ju väldigt trångt ut.
tacksam för tips å råd så kanske de går lite smidigare 🙂21 november, 2010 kl. 11:28 #214094johan_gt
DeltagareLämnade in min för att få gjort detta jobb.
Kostade 1200 kr så borde inte tagit mer än en timme att göra.
Luftburken måste bort sen borde det gå att komma åt.21 november, 2010 kl. 11:38 #214097melvinalvin
Deltagarejaha okey nej då borde det inte vara så krånglit, luftburk finns det inte , men har provat dra åt skruvarna och knappt det går pga utrymmet
21 november, 2010 kl. 12:34 #214093Tobbster
DeltagareDet är inte så svårt att byta detta själv. Det är lite trångt såklart men jag hade inga större problem att komma åt trots storlek 11 på handskarna. Däremot blev det inte tätt första gången jag bytte packningen, men detta åtgärdades med att komplettera gummipackningen med flytande packning. Samma typ som man använder till blocket. Då blev det tätt.
Bara att börja skruva. 🙂
21 november, 2010 kl. 12:59 #214085Manor
DeltagareByt på bägge sidorna för det lär vara läckage även på den andra sidan.
På min GT så höll dessa packningar ungefär 11000 mil, därefter lät jag Fürstenhoffs Motor byta dem. Jag hann med två byten innan jag sålde GT:n vid 22500 mil.
21 november, 2010 kl. 19:05 #214098melvinalvin
Deltagareså man ska inte lyfta på motorn osv som jag hört ?
21 november, 2010 kl. 19:09 #214088Turbovin
DeltagareKan ju va bra om nån har en dragordning på kåporna samt åtdragningsmoment också annars lär det nog inte bli tätt..
Mvh motormontören 🙂
21 november, 2010 kl. 19:54 #214099melvinalvin
Deltagareja om någon har det så är de ju bra!
21 november, 2010 kl. 22:54 #214095knotan
Deltagareär det vanligt att dessa läcker??
min har gått 18k snart å känner ibland att det kommer en liten lukt av oljerök när man stannar till,
men det verkar inte droppa nått för blir inga märken på garagegolvet, kan inte se att nått försvunnit från stickan och den blåryker inte från avgasröret… :confused:22 november, 2010 kl. 12:12 #214086abacus
Deltagarehade precis samma fel på min GT -97 ingen olja på golvet men det droppar någon enstaka droppe ner på avgas systemet på min var det höger fram sett inifrån, inte mycket men det luktade apa som du säger, innan du byter dom kan du testa att dra åt bultarna lite så kanske du får det tätt. Funkar inte det så är det byte, om du byter så gör det på bägge sidorna när du ändå är på gång.
22 november, 2010 kl. 18:14 #214096knotan
Deltagarejao,. får rulla in den på bilyften å kika eftrer nån dag, tänkte göra det när jag bytte avgasystemet med glömde såklart det då :p
28 mars, 2011 kl. 19:51 #214090Sternborn
DeltagareJag har samma problem på min Impreza GT nu 🙁
Köpte ni ventilkåpspackningar från subaru eller funkar packningar från meca/mekonomen lika bra?30 mars, 2011 kl. 02:07 #214087abacus
Deltagareköpte mina hos subaru
30 mars, 2011 kl. 17:54 #214091Sternborn
DeltagareOK, jag beställde mina från Subaru nu oxå fast via Mekonomen så dom kör ut grejerna till mitt jobb tillsammans med ett oljefilter och 5L Castrol edge sport 10w-60 så blir det lagom med ett oljebyte inför sommarhalvåret 🙂
30 mars, 2011 kl. 18:55 #214089Mumin
DeltagareByta är inte så svårt som sagt trångt kanske och sedan moment tror jag typ 12-16nm men lite osäker inte mycket iaf.. men dra åt lagom 🙂 Lite känn lär man ju ha.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
