› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Understyr. Impreza GT
- Detta ämne har 22 svar, 2,788 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av
zeaflower.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2010 kl. 09:15 #24640
jri87
DeltagareTjena. Min impreza GT från 2000 har en hel del understyring, alltså om jag kommer in i en kurva lite för fort nu så här på vinter och svänger på ratten så fortsätter bilen raktfram fast mer på sidan liksom. Är det bara så det är med GT modellen eller kan de vara dags att uppgradera dämpare eller något annat? Tycker det borde svänga mycket bättre en vad det gör med tanke på fyrhjulsdriften. Kan det vara dåliga vinterdäck kanske?
Tack på förhand!
26 november, 2010 kl. 09:43 #214279syke
BlockeradDet är så det är. En ”scandinavian flick” bör kunna lösa problemet. 🙂
26 november, 2010 kl. 10:10 #214283Adam K
DeltagareDet är så det är. En ”scandinavian flick” bör kunna lösa problemet. 🙂
+1. Det är GTns mest kända egenskap, vanlig ”kur” är att byta krängningshämmare.
26 november, 2010 kl. 10:19 #214282andreaswrx
DeltagareSti låda med riktig framdiff! Var som natt och dag och gå mellan wrx och Sti!
26 november, 2010 kl. 10:40 #214299jri87
Deltagare+1. Det är GTns mest kända egenskap
Menar du att det är en bra eller dålig egenskap? Själv skulle jag gärna vilja att den var mindre understyrd just när man är ute och bara söndags åker. Menr man är ute och sladdar runt är det jävligt kul:D men det gäller att ha ganska breda väger så man kan ta ut svängarna
26 november, 2010 kl. 11:20 #214291Lirkus
DeltagareSjälv vill jag ha en lite överstyrd bil varje dag när ja är ute och åker!
Känns bättre om baken drar ut istället för att det understyr när man svängar lite fort och fronten bara plogar !!
Kanske skulle byta den där krängningshämmaren så man slipper brottas så mycket 🙂
26 november, 2010 kl. 11:59 #214285tendency
DeltagareMenar du att det är en bra eller dålig egenskap? Själv skulle jag gärna vilja att den var mindre understyrd just när man är ute och bara söndags åker. Menr man är ute och sladdar runt är det jävligt kul:D men det gäller att ha ganska breda väger så man kan ta ut svängarna
Tänkte skriva just ”Mer gas!” när jag såg rubriken. :p Men ja, det krävs lite utrymme och fart för att få den att överstyra. Hårdare krängningsprylar bak, isdäck fram och odubbat bak borde lösa problemet, höhö.
26 november, 2010 kl. 12:10 #214288Turbovin
DeltagareOrkar man lägga lite pengar så är ju en DCCD-låda bästa botemedlet 🙂
26 november, 2010 kl. 12:26 #214284Adam K
DeltagareOrkar man lägga lite pengar så är ju en DCCD-låda bästa botemedlet 🙂
Jupp. Dyrast som sagt. Men roligast 🙂
Och med +1 menade jag att det är imprezan tydligaste ’dåliga’ egenskap. Men biltillverkare föredrar undestyrda bilar, om man går in i något s får man bäst deformationszon så…
26 november, 2010 kl. 15:47 #214298Garagekungen
Deltagare+1. Det är GTns mest kända egenskap, vanlig ”kur” är att byta krängningshämmare.
Bara en stilla fråga – när ni hävdar att byte av krängningshämmaren bak (till styvare sådan) skall göra underverk på vintern…
(jag har ju ingen GT eller någon erfarenhet av den)För att få förändringen i tryck på repektive däck krävs ju att man får upp sidokraften så pass mycket så att den styvare krängningshämmaren gör sig påmind (eller ?).
Om man nu åker på halt underlag och bilen understyr – kan man då verkligen få upp tillräklig sidokraft ?Det förutsätter att krängningshämmaren fram på bilen är relativt mjuk och ger med sig så att krängningshämmaren bak kan ”ta över” – då kan man skapa en viktförflyttning och påverka greppet fram/bak.
Jag skulle börja med att kolla däcken fram/bak och se till att ha bästa däcken fram.
(men så är jag en sån där gammal gubbe som ligger längst fram i kön och hindrar alla från att köra om… :p )26 november, 2010 kl. 15:52 #214286tendency
DeltagareNja, jag vet inte om ett krängningshämmarbyte gör så stor skillnad vid halt väglag. Jag var åtminstone inte helt seriös med mitt inlägg som kanske syntes. 🙂
26 november, 2010 kl. 22:56 #214292Lirkus
DeltagareKanske ska gå över hjulvinklarna också!
Det gjorde mycket på min, känns de som iallafall.27 november, 2010 kl. 01:38 #214296Mäki
DeltagareMer våld i körningen löser allt!
27 november, 2010 kl. 14:35 #214297EvoPeter
DeltagareÄr väl öppen diff i GTn. Så vare på min ivarjefall. Ända sättet det gick att få ut den på bredden va att brottas.
Men med en riktig diff bak som låser så borde bilen kliva ut bak. Tänkte göra den operationen på min men snubblade över en riktigt fin STi istället. Riktig diff bak på den _utan_ DCCD och den går lika brett som både Cossien (34/66 med bromsdiff) och EVOn (50/50 med AYC) i snön, asfalt och grus.
30 november, 2010 kl. 10:35 #214295Steewe
DeltagareÄr du intresserad av en riktig bakdiff har jag en R160 LSD AP SureTrack 3.5 utv som ev är till salu. 🙂 Det lär råda bot på din understyrning. Skicka PM om det skulle vara intressant.
Mvh Stefan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.