› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Avgasrör orginal – tum?
- Detta ämne har 9 svar, 1,680 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av
knotan.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2010 kl. 21:19 #24655
Subba4Ever
DeltagareHej på er alla!
Måste ställa en jumbodum fråga med tanke på att många svar har varierat.
Vad har jag för tum på röret om jag äger en 00:a (kombi)??? 2 eller 2.5???
Visst kan jag mäta själv, men tänkte slippa om man kan få ett rakt och snabbt
svar…
här. Ska nämligen på med ”Japsdämp” i och med total omlackering + lite trim å så!!! 😎
28 november, 2010 kl. 21:39 #214357Sternborn
Deltagaretror det är 2″ eller 2,25″, 2,5″ är det inte.. Men varför byter du inte bara ut hela avgassystemet istället för att bara byta ut bakre ljuddämparen? 🙂
29 november, 2010 kl. 15:49 #214362knotan
Deltagareär nog ett 2 å en 1/4″ rör. men det är så pass ihopböjt just ui böjjen så troligen motsvarar det ett 2″ rör…
så var det iallafall på min… bytte uit skiten mot 3″ å öppnade hålet i glänsen på min i samma veva som bytet till catback,…
30 november, 2010 kl. 01:10 #214360Subba4Ever
DeltagareOK, det var ju vettiga svar av er. Får man tacka för :)! Men är det inte så att om man har 3″ rör från turbon så är risken att trycket ”skiftar” mer? Laddtrycksspärren (eller vad den nu heter) kan väl säga ifrån då, eller är det bara på med skiten…??? Om inte, vad ska jag göra för att va säker? Behöver jag tex garanterat en ”dawes device” eller klarar jag mig utan?
30 november, 2010 kl. 14:04 #214355Alexander
DeltagareOK, det var ju vettiga svar av er. Får man tacka för :)! Men är det inte så att om man har 3″ rör från turbon så är risken att trycket ”skiftar” mer? Laddtrycksspärren (eller vad den nu heter) kan väl säga ifrån då, eller är det bara på med skiten…??? Om inte, vad ska jag göra för att va säker? Behöver jag tex garanterat en ”dawes device” eller klarar jag mig utan?
Det kan bli svajigt laddtryck men behöver inte bli det. Jag kör med 3″avgas hela vägen från turbon och orginal laddtryckstyrning. Blir det svajigt kan man rengöra magnetventilen med lite bromsrengöring och blåsa med tryckluft, det stabiliserade mitt laddtryck.
Tillförlitlig laddtrycksmätare är alltså ett måste innan du fibblar med avgas, sen märker du om du behöver en dawes device eller inte 🙂
1 december, 2010 kl. 01:04 #214361Subba4Ever
DeltagareOK, perfekt… :)! Jag får tacka för bra hjälp i klartext…
1 december, 2010 kl. 15:06 #214358Mäki
DeltagareMen en dawes device är väldigt simpel att koppla in och kostar ju inte en förmögenhet hellre 😉
1 december, 2010 kl. 17:18 #214356Alexander
DeltagareMen en dawes device är väldigt simpel att koppla in och kostar ju inte en förmögenhet hellre 😉
Visst är det en enkel och billig lösning.
Det man dock bör tänka på är att man fråntar ecun möjligheten att ställa ned laddtrycket vid limp home mode eller vad sjutton det heter 😛1 december, 2010 kl. 18:42 #214359Mäki
DeltagareVisst är det en enkel och billig lösning.
Det man dock bör tänka på är att man fråntar ecun möjligheten att ställa ned laddtrycket vid limp home mode eller vad sjutton det heter 😛Njae, det vet ja då inget om, för jag körde då min i felsäkert läge efter att jag hade ställt dawes’en lite högt!
1 december, 2010 kl. 21:52 #214363knotan
Deltagaremitt laddtryck skenade när juag bytte ut orignal böjjen (dvs biten mallan turbon/katt) till 3″ å sen 2.75″ catbacksystem,
ställde bara ner det tills jag precis klarade mej undan FC med en daves dewice..
ett par dagar senare börja kopplingen slira istället så fick lov å skruva ned ett kvarts varv till för å slippa byta koppplingen nu undre vintern (förhoppningsvis) 😮
vart bra skillnad på flås i maskinen även om jag inte har en aning om vad den laddar nu, har bara kollat så soppan räcker till med en BB å det gör den…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.