› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Turbon fryser!
- Detta ämne har 17 svar, 3,331 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av
Garagekungen.
-
FörfattareInlägg
-
30 november, 2010 kl. 14:00 #24662
mattias514
DeltagareTjena!
Varje gång jag är å drar ringar med bilen så fryser något och den slutar ladda fullt ut. Ibland slutar den ladda helt. Någon som har samma problem och vet vad det kan vara och om det går att fixa eller om det är nått man får leva med som impreza ägare?
Impreza wrx -01
30 november, 2010 kl. 15:11 #214436Myzkoo
DeltagareTjena!
Varje gång jag är å drar ringar med bilen så fryser något och den slutar ladda fullt ut. Ibland slutar den ladda helt. Någon som har samma problem och vet vad det kan vara och om det går att fixa eller om det är nått man får leva med som impreza ägare?
Impreza wrx -01
Jag kan med gott samvete säga att det till 100% inte är turbon som fryser ihop medan du gör donuts iallafall 🙂
30 november, 2010 kl. 15:21 #214442mattias514
DeltagareJag kan med gott samvete säga att det till 100% inte är turbon som fryser ihop medan du gör donuts iallafall 🙂
haha nä det fattar jag men kom inte på något annat å skriva som ”rubrik” 😀
30 november, 2010 kl. 15:32 #214438Garagekungen
DeltagareOm du drar in väldigt mycket lössnö (över front, eller där du hämtar insugsluften) så kan säkert luftfiltret sätta igen…
…inget flöde = inget laddtryck. 😉Kolla hur det ser ut nästa gång.
🙂PS. Ta några bilder – så vi andra får se hur du åker… 🙂
30 november, 2010 kl. 16:16 #214443mattias514
DeltagareOm du drar in väldigt mycket lössnö (över front, eller där du hämtar insugsluften) så kan säkert luftfiltret sätta igen…
…inget flöde = inget laddtryck. 😉Kolla hur det ser ut nästa gång.
🙂PS. Ta några bilder – så vi andra får se hur du åker… 🙂
Okej, lite små jobbigt att varje gång man ska sladda lite så är det som att åka 240 😀
Nu har jag laddat en profilbild iallafall ! 🙂
30 november, 2010 kl. 16:19 #214433Turbovin
DeltagareTanken är lite dumt konstruerad och om man har lite bränsle kvar så kan det hända att pumpen inte får bränsle. Då går bilen snålt och i värsta fall kan det spika och motorstyret kanske sänker ladd och tändning. Donuts är jävligt obra utan uppgraderat bränslesystem.
30 november, 2010 kl. 17:20 #214431FeA
DeltagareSläpp lös pinnen från wastegateklockan och motionera spjället på turbon, den brukar kunna få en liten vändkant så att spjället kan fastna i antingen öppet eller stängt läge.
Smörj på med lite 5-56 eller liknankde runt axeln till spjället oxå.30 november, 2010 kl. 17:52 #214439Garagekungen
DeltagareSläpp lös pinnen från wastegateklockan och motionera spjället på turbon, den brukar kunna få en liten vändkant så att spjället kan fastna i antingen öppet eller stängt läge.
Smörj på med lite 5-56 eller liknankde runt axeln till spjället oxå.Kort fundering – fråga, vet inte om den är relevant.
Men jag reagerade då det handlar om wastegaten som kan bli riktigt varm.Hur varmt blir det i axelgenomföringen som du smörjer.
Om det överstiger 300 grader bör du använda smörjmedel som är av s.k. högtemp typ.
Normala smörjmedel tillverkat av (baserat på) mineralolja börjar koksa (ombildas till aska/kol/koks) vid högre temperaturer vilket gör att det med tiden kärvar ihop istället. 😮
5-56 är en mineraloljebaserad produkt.Exempel på högtemp smörjmedel är grafit, koppar, mässing mm. dessa ämnen bildar inte vassa kristaller som gör att det går trögt med tiden.
Det brukar stå på burken/tuben vilken högsta temperatur som innehållet klarar.
🙂30 november, 2010 kl. 19:11 #214444mattias514
DeltagareOm du drar in väldigt mycket lössnö (över front, eller där du hämtar insugsluften) så kan säkert luftfiltret sätta igen…
…inget flöde = inget laddtryck. 😉Kolla hur det ser ut nästa gång.
🙂PS. Ta några bilder – så vi andra får se hur du åker… 🙂
Skulle man inte då kunna ta bort antingen luftsnorkeln eller den där som är i början?
2 december, 2010 kl. 00:03 #214440Garagekungen
DeltagareSkulle man inte då kunna ta bort antingen luftsnorkeln eller den där som är i början?
Börja med att kolla nästa gång som det händer om luftfiltret är fullt i snö…
…det var bara en fundering (vet när jag var på isen och åkte förra året med stationsvagnen så gjorde man donuts i 120 och då var det fullt med snö Ö-V-E-R-A-L-L-T… :D).Är det inte snö i filtret – så finns det ingen anledning att fundera på modifiering av luftintag ;).
2 december, 2010 kl. 07:42 #214445mattias514
DeltagareBörja med att kolla nästa gång som det händer om luftfiltret är fullt i snö…
…det var bara en fundering (vet när jag var på isen och åkte förra året med stationsvagnen så gjorde man donuts i 120 och då var det fullt med snö Ö-V-E-R-A-L-L-T… :D).Är det inte snö i filtret – så finns det ingen anledning att fundera på modifiering av luftintag ;).
Okej, ska ta å kolla upp det där:) Men är ju lite små roligt att ta bort snorkeln också man hör ju dumpen så mycket tydligare:D Om man skulle ta bort den, så skulle de väl inte påverka lmm:en eller nått?
2 december, 2010 kl. 10:22 #214437Mäki
DeltagareNej snorkeln påverkar inte lmm. 🙂
2 december, 2010 kl. 10:40 #214446mattias514
DeltagareNej snorkeln påverkar inte lmm. 🙂
Perfekt! och inget annat heller kan börja strula om den tas bort? 🙂
2 december, 2010 kl. 10:49 #214434Lirkus
Deltagareptjaa luftfiltret blir skitigare och behövs bytas oftare, annars ska det väl inte va nåt som påverkas av det.
Har inte märkt någonting på min iallafall.2 december, 2010 kl. 10:52 #214447mattias514
Deltagareptjaa luftfiltret blir skitigare och behövs bytas oftare, annars ska det väl inte va nåt som påverkas av det.
Har inte märkt någonting på min iallafall.Okej, då åker den bort. Vart hittar man filter till dom? Såg att mitt var ganska smutsigt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.